خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر عنوان کرد؛

وجود 2100 هکتار نخلستان بارور در خرمشهر

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: مساحت نخلستان‌های خرمشهر 3700 هکتار است که از این رقم 2100 هکتار به صورت بارور و 1600هکتار به صورت نهال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرمشهر، محمد مطرودی ظهر امروز در جلسه توسعه کشاورزی منطقه در حوزه نخیلات که در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی به وضعیت اقتصادی خرمشهر در زمان پیش از جنگ تحمیلی به خصوص در دو بخش کشاورزی و تجارت، انتظارات بر این بوده است که پس از وقوع جنگ تحمیلی، بازسازی خرمشهر با حضور بهره‌بردار اجرا شود.

وی ادامه داد: بهره‌بردار به عنوان بخش عمل‌گرا و دارای تجربه در این راستا بدون شک می‌تواند به پیشبرد حرفه‌ای کار کمک کند اما تاکنون چنین نبوده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر مساحت نخلستان‌های این شهرستان را 3700 هکتار عنوان کرد و افزود: از این رقم 2100هکتار به صورت بارور و 1600هکتار به صورت نهال است؛ همچنین سالانه بین 6000 تا 8000 تن تولید خرمای شهرستان است که عمده رقم آن استعمران بوده که رقم صادراتی نیز محسوب می‌شود.

مطرودی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شهرستان خرمشهر در حال اجرا است، توضیح داد: در پایان این طرح، 10هزار هکتار به اراضی این شهرستان افزوده خواهد شد که عمده این اراضی به کشت نخیلات اختصاص داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اقتصاد خانواده‌های کشاورز، بهتر است در حوزه نخیلات در سایه حفظ ارقام صادراتی مانند رقم استعمران که قیمت ارزان‌تری دارد، به سوی کشت ارقام اقتصادی‌تر مانند برحی نیز حرکت کرد.

در ادامه این نشست، مطوریان، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز در حوزه حفظ محصولات صادرات محور و همچنین خارج کردن کشاورزی از حالت تک محصولی و اهمیت در نظر گرفتن تقاضای بازار و نیز بالا بردن کیفیت محصولات نخلستان‌ها، بیاناتی را ارائه کرد.

همچنین احمدیان، رئیس اداره ترویج کشاورزی شهرستان در زمینه تقویت فرهنگ استفاده از خرما و استفاده از صنایع تبدیلی و همچنین محمد حمید، مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص موضوع سودآوری و تقویت درآمد کشاورزان نخلدار و کمک به کشاورزان در زمینه  مبارزه با علف های هرز نخلستان ها، به ترتیب بیاناتی را ارائه کردند.

در پایان این نشست، از کشاورزان حاضر در جلسه نظرخواهی شد و آنها در خصوص مسائل و معضلات خود مباحثی را ارائه دادند.

کد خبر : ۳۶۱۳۱۴