خوزستان در کشت چغندرقند در کشور پیشتاز است

ایرنا نوشت : معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان خوزستان در زمینه کشت چغندرقند در کشور پیشتاز می باشد گفت:حمایت از توسعه کشت چغندرقند در استان خوزستان از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

عباس کشاورز در بازدید از مزارع کلزای منطقه دزفول با بیان اینکه برای پایداری و ساماندهی کشاورزی خوزستان باید از کشت محصولاتی چون چغندرقند و کلزا در این استان حمایت کرد افزود:وزارت جهاد کشاورزی در این راستا وارد عمل شده است.
وی به احیای مجدد کشت چغندر قند در استان خوزستان از سال 1392 اشاره کرد و افزود: حذف کشت چغندرقند در خوزستان در سالهای گذشته کشاورزی این استان را شکننده کرده بود به طوریکه بخش کشاورزی خوزستان نسبت به علف های هرز و برخی بیماری های گیاهی دچار مشکل کرده و بعضا همچنان با این بحران مواجه هستیم.
مهندس کشاورز افزود:یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، امنیت غذایی کشور می باشد که یکی از مولفه های مهم آن توسعه کشت پاییزه و حمایت از کشت چغندرقند می باشد.
وی سطح زیر کشت مزارع چغندرقند در 9 استان کشور را هفتهزار و 500 هکتار عنوان کرد و گفت:استان خوزستان در کشت این محصول در سایر استانها جلوتر بوده و پیشتاز است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خوزستان را از نظر عملکرد مزارع چغندرقند و عیار چغندرقند تولیدی استانی بسیار مستعد معرفی کرد و اظهار داشت:در سال زراعی گذشته عیار (درصد قند) مزارع چغندر قند خوزستان 14،5 درصد بوده که عملکرد قابل توجهی است.
کشاورز همچنین در خصوص احیای کارخانه چغندرقندی شمال خوزستان نیز گفت:با احیای کارخانه قند شمال خوزستان با حمایت بخش صنعت و با توسعه کشت چغندرقند امیدواریم ظرف پنج سال آینده استان خوزستان اثر معنا داری در تولید شکر در کشور داشته باشد.
وی همچنین بر توسعه کشت محصول کلزا در استان خوزستان تاکید کرد و گفت:برای افزایش تنوع کشت در خوزستان تلاش می شود تا ارقام متنوعی برای تنوع کشت به کشاورزان این استان معرفی شوند تا شرایط و امکان کشت در تاریخ های مختلف فراهم شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با اشاره به استقبال کشاورزان خوزستان از کشت چغندرقند گفت:کشاورزان خوزستانی امسال تقاضای کشت 16 هزار هکتار چغندر قند داشتند که به دلیل نبود کارخانه چغندرقند در این استان تنها با پنجهزار و 400 هکتار قرار داد بسته شد.
کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه محصول چغندر قند تولید کشاورزان خوزستانی برای تبدیل به شکر باید به کارخانه های سایر استانها حمل شود.
وی افزود:خوزستانی استانی مستعد و با ظرفیت بالا برای کشت چغندرقند می باشد که با راه اندازی کارخانجات قند از جمله کارخانه قند شمال خوزستان می توان زمینه توسعه کشت این محصول را فراهم کرد.
کشت محصول چغندر قند در خوزستان با تعطیلی کارخانه های تولید شکر چغندرقندی این استان متوقف شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =