۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82368466
T T
۰ نفر
عادات غذايي نادرست عامل بسياري از بيماري ها دركشور است

كرج-ايرنا- متخصص و پژوهشگر برجسته علوم تغذيه گفت: عادات غذايي نادرست و غيراصولي ، عامل بسياري از بيماري ها در كشور است.

به گزارش ايرنا، پروفسور منوچهر جعفريان روزشنبه درهمايش تغذيه صحيح كه از سوي آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج براي رابطان مدارس برگزار شد افزود: ما 2 نوع تغذيه كه شامل تغذيه جسم و روح مي شود داريم كه در هريك بايد آگاهانه رفتار كنيم تا سالم بمانيم.
وي اظهار كرد: تغذيه جسم نياز به پنج ماده غذايي شامل پروتئين‌ها، كربوهيدرات‌ها، چربي‌ها، ويتامين‌ها و املاح دارد و تغذيه روح هم وابسته به پنج فاكتور هدف‌دار بودن، اعتماد داشتن به ديگر انسان‌ها،اعتقاد، عشق و اراده است.
وي بيان كرد: بايد براي حفظ و ارتقاي ضريب سلامتي بيشتر از ميوه و سبزي استفاده كنيم و از گوشت فاصله بگيريم زيرا گوشت در تغذيه جهاني روز به روز بيشتر محكوم مي‌شود به گونه اي كه تمام دنيا به گياه‌خواري روي آورده اند.
وي خطاب به حاضران گفت: براي سلامتي خود بخنديد، ببخشيد و فراموش كنيد زيرا اين سه عامل مهم براي سلامت روح و روان انسان همانند تغذيه سالم ضرورت دارد.
اين متخصص و پژوهشگر تغذيه گفت : بايد در سبد غذايي روزانه خانواده بيشتر از ميوه و سبزي استفاده كنيم و ازمصرف گوشت فاصله بگيريم.
جعفريان اضافه كرد: دركشورهاي ژاپن، سوئيس و آمريكا رويكرد غذايي مردم به سمت گياه‌خواري پيش مي‌رود و در ايران نيز بايد مردم براي حفظ و ارتقاء ضريب سلامتي خود به سمت طرح جايگزين غذايي كه همان گياه خواري است هدايت شوند.
وي در ادامه سخنانش به ‌سبك غلط طبخ در ايران اشاره كرد و خاطر نشان شد: اين طبخ غلط باعث شده سبوس و پوسته ارزشمند گندم يا برنج در ايران دور ريخته شود زيرا با دور ريختن پوسته گندم و برنج با دست خود اين پل را خراب مي‌كنيم چون اگر آب برنج آبكشي‌شده را به آزمايشگاه بفرستيد، مي‌بينيد كه سرشار از ويتامين ب1 است.
وي تمام املاح و نياز بدن انسان را در پوست گندم دانست و گفت: متاسفانه اين پوست جداسازي شده و در اختيار مرغ‌ها قرار داده مي‌شود.
پروفسور جعفريان با اشاره به اينكه آرد سفيد زندگي را كوتاه مي‌كند ادامه داد: ما در فرآيند آزمايشي در آزمايشگاه 2 دسته موش را انتخاب كرديم ، به يك دسته آرد سفيد داديم كه همه موش‌ها بعد از 2 هفته مردند اما به موش‌هاي دسته دوم در سالن ديگر گندم با سبوس داده شد كه بعد از 2 هفته مشاهده كرديم همه مي‌جهيدند و اين پژوهش ثابت كرد كه آرد سفيد كشنده است.
به گفته وي، در كشور سوئيس سبوس‌ گندم يا برنج در بسته‌هاي كوچك به قيمت يك فرانك فروخته مي‌شود اما در ايران مشاهده مي كنم كه سبوس‌ها در كيسه‌هاي بزرگ مقابل نانوايي ها قرار دارد.
اين پژوهشگر تغذيه به يكي از خاطرات خود اشاره كرد و افزود: از يكي از اين نانوايي ها پرسيدم چند گرم سبوس‌به من بدهيد كه شاطر نانوايي گفت، همه را برداريد كه گفتم چه خوب من ديگر نمي‌روم سوئيس .
وي گفت : سبوس بدن‌ انسان را چربي‌زدايي مي‌كند لذا اگر مردم بدانند سبوس در زندگي روزمره چه خاصيتي دارد هرگز آن را دور نمي ريزند.
پروفسور جعفريان با اشاره به اينكه سبوس چربي‌هاي اضافي را همراه صفرا مي‌گيرد و از سيستم گوارش جدا مي‌كند تصريح كرد: سبوس ها موجب مي شود كه صفرا به جاي اول خود باز گردد و چربي دفع شود.
وي به مردم توصيه كرد كه براي حفظ و ارتقاي خود سلامتي سبوس بخورند و بعد از سه هفته به آزمايشگاه بروند و خواهند ديد كه كلسترول بدن آنها پايين آمده است.
وي گفت : مردم سبوس را از نانوايي‌ها تهيه كنند و هر روز صبح در يك ليوان شير حل كرده و مصرف نمايند.
اين متخصص و پژوهشگر تغذيه ادامه داد: بهترين سبوس در پوست سيب است كه سرشار از پكتين است و اجازه نمي‌دهد علاوه بر چربي املاح خطرناك مثل سرب و جيوه در بدن باقي بماند.
جعفريان در بخش ديگري از سخنانش به رژيم غذايي در ايران اشاره و ياد آور شد: لازم است بدانيد كه دنيا رژيم‌هاي لاغري را مردود مي‌داند زيرا غذاها ربطي به چاقي يا لاغري انسان ندارد.
وي بيان كرد:امروز تئوري ' كم بخور لاغر شوي ' هنوز در ايران رايج است اما اين تئوري در دنيا رد شده است.
متخصص و پژوهشگر تغذيه ادامه داد: در واقع سوءتغذيه است كه انسان را چاق مي‌كند زيرا در اثر سوءتغذيه‌اي كه ما در ايران داريم، هورمون‌هايي در بدن ترشح مي‌شود و اين هورمون‌ها باعث چاقي يا لاغري مي‌شوند.
وي از چاقي، بي‌خوابي و نااميدي به عنوان سه عاملي كه عمر انسان را كوتاه مي كند نام برد.
جعفري گفت : اگر مي‌خواهيد 120 سال عمر كنيد و سالم بمانيد، شب‌ها غذاي پختني نخوريد يعني در واقع شب ها را روزه بگيريد تا تاثير آن را در سلامتي حود ببينيد لذا سعي كنيد از ساعت شش عصر به بعد چيزي نخوريد چون وعده غذايي سنگين براي شام باعث مي‌شود قلب با فشار بيشتري خون را پمپاژ كند و اعضايي كه در طول شب بايد استراحت كنند مجبور به كار باشند.
وي تاكيد كرد: پنج عضو كه شامل مغز، قلب، ريه، كبد و كليه‌ها مي شود هرگز نمي خوابند.
مدير آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج نيز در اين همايش گفت: پروفسور جعفريان پس از 45 سال دوري از وطن به ايران بازگشته و به صورت رايگان اقدام به برگزاري كارگاه هاي آموزشي تغذيه در كشور با هدف ترويج فرهنگ صحيح تغذيه مي كند كه اين اقدام ارزشمند قابل تحسين است.
قاسم پوستين دوز اظهار كرد: بدون عادات خوب غذايي مهمترين عامل در سلامتي انسان است كه بايد دانش آموزان را با شيوه هاي مناسب تغذيه آشنا كنيم.
كارشناس امور بانوان آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج نيز هدف از برگزاري اين همايش تخصصي را آگاهي بخشي به بانوان ، انتقال نكات آموزشي اين نشست به مادران دانش آموزان در مدارس و ترويج فرهنگ تغذيه مناسب در خانواده ايراني برشمرد.
فاطمه رمضان زاده افزود: تغذيه درخانه و مدرسه بايد مورد توجه قرار گيرد و اين مسائله تنها از طريق آموزش صحيح به خانواده ها امكان پذير است.
وي گفت: بايد به مادران دانش آموزان ياد آوري كنيم كه هر روز صبح، صبحانه كودك خود را قبل از اينكه به مدرسه برود، آماده كنند چون وعده صبحانه نقش بسيار موثري در سلامت جسمي و فكري دانش آموزان دارد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهين مالمير انتشار دهنده: محمد عزيزپور

سرخط اخبار استان‌ها