خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری لرستان و پاریس در حوزه شیلات

دانش فنی تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا بومی می‌شود

استاندار لرستان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بخش خصوصی لرستان و پاریس در حوزه شیلات گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه دانش فنی تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا در اختیار متخصصان کشور قرار می‌گیرد و این دانش بومی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، هوشنگ بازوند پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن اعلام خبر  انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان شیلات ایران، استانداری لرستان، شرکت «آکوالند» فرانسه به عنوان سرمایه‌گذار خارجی و شرکت شیلات گستر سبلان، افزود: در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های پسابرجام یکی از اولین و بزرگترین موافقت‌های همکاری اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش شیلات بین سرمایه‌گذاران و بخش‌های فعال خصوصی لرستان و پاریس فرانسه امضا و اجرایی شد.

وی عنوان کرد: کمتر از یک ماه پس از طی مراحل نهایی برجام و دستورات ریاست جمهوری گروهی از سرمایه‌گذاران فرانسوی با مطالعه دقیق توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان لرستان در حوزه شیلات با هماهنگی‌های لازم و فراهم شدن شرایط موردنیاز به استان لرستان سفر کرده و تفاهم‌نامه همکاری‌های لازم با موضوع اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در استان لرستان را امضا کردند.

استاندار لرستان با بیان اینکه همچنین این شرکت فرانسوی متعهد شده که نسبت به انجام سرمایه‌گذاری مشترک با شریک ایرانی بر اساس توافقات صورت گرفته بین این دو شرکت اقدم کند، اظهار کرد: این شرکت باید ترتیبی اتخاذ کند که دانش فنی تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا را در اختیار متخصصان بومی ما قرار گیرد.

بازوند با بیان اینکه این سرمایه گذاری در قالب سه فاز در استان لرستان عملیاتی می‌شود،تصریح کرد: پس از پیشرفت ۵۰ درصدی در فاز اول و دوم اقدامات لازم را برای عملیاتی کردن فاز سوم این سرمایه‌گذاری نیز باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مجری این سرمایه‌گذاری تا جایی که امکان دارد باید از نیروهای بومی استان لرستان استفاده کند ،بیان کرد: در این راستا پس از صدور مجوزهای اولیه و همچنین تحویل زمین و منبع آبی مورد نظر به سرمایه گذار، مجری طرح باید بلافاصله عملیات اجرایی و عمرانی آن را آغاز کند.

استاندار لرستان همچنین به تعهدات استانداری لرستان و سازمان شیلات ایران در قالب این تفاهم‎نامه همکاری اشاره کرد و یاد آور شد: در این راستا شیلات لرستان متعهد شده که نسبت به معرفی سه نقطه یا منبع آبی به طرف خارجی اقدام کند.

بازوند با بیان اینکه همچنین در صورت اجرایی نشدن عملیات عمرانی پس از شش ماه مجوزهای صادر شده در این زمینه باطل می‌شود،افزود: در این راستا سازمان شیلات ایران باید حمایت‌های علمی لازم را از پروژه از طریق شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد.

وی با بیان اینکه شیلات لرستان متعهد شده که زمینه‌سازی لازم را برای اطمینان خاطر طرف خارجی در قالب این تفاهم‌نامه همکاری برای سرمایه‌گذاری فراهم آورد، بیان کرد: استانداری لرستان نیز ضمن حمایت‌های همه جانبه از این پروژه اعتبار لازم را برای ایجاد تاسیسات زیربنایی از جمله جاده دسترسی و خطوط انتقال برق را تامین می کند.

استاندار لرستان همچنین از آمادگی سازمان شیلات ایران برای پرداخت تسهیلات لازم در این زمینه خبر داد و افزود: مدت زمان اجرای این تفاهم نامه از تاریخ امضا تفاهم نامه به مدت یک سال بوده و در صورت تمایل طرفین قابل تمدید خواهد بود.

بازوند عنوان کرد: به منظور پیگیری مستمر اجرای تفاهم نامه طرفین باید نمایندگان خود را برای تشکیل کارگروه پیگیری و نظارت ظرف مدت زمان سه هفته پس از امضای تفاهم نامه معرفی کنند.

وی بیان کرد: این اقدام در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های پسا برجام بوده و یکی از اولین و بزرگ‌ترین موافقت‌های همکاری اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش شیلات بین سرمایه‌گذاران و بخش‌های فعال خصوصی لرستان و فرانسه بوده است.

استاندار عنوان کرد: در این راستا با فاصله کمتر از یک ماه پس از طی مراحل  نهایی برجام و دستور اکید رئیس جمهور گروهی از سرمایه‌گذاران فرانسوی با مطالعه دقیق توانمندی‌ها و ظرفیت‌های لرستان در حوزه شیلات با هماهنگی لازم و فراهم شدن تمام شرایط مورد نیاز با سفر به این استان تفاهم نامه همکای در این زمینه را امضا کردند.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه از جمله اقدامات اقتصادی بزرگ کشور بعد از برجام است که در لیست توافق‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با حضور رؤسای جمهور در کشور قرار گرفته و نماینده شرکت فرانسوی بعد از امضای تفاهم‌نامه یاد شده در لرستان در حضور رؤسای جمهور ایران و فرانسه در پاریس این تفاهم‌نامه‌ها را در سطح ملی امضا کرد.

بازوند خاطر نشان کرد: استان لرستان در تمام بخش‌ها دارای استعدادهای فراوانی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

کد خبر : ۳۵۷۷۳۸