۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱
کد خبر: 82106303
T T
۰ نفر
نیاز توسعه ای مازندران به جهش در صادرات محصولات كشاورزی

ساری - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مازندران از كشاورزی به عنوان یكی از دو اركان توسعه این استان نام برد و گفت : ظرفیت های تولید محصولات كشاورزی استان با انجام صادرات به كشورهای دیگر رشد ورونق خواهد گرفت.

مهدی رازجویان روز پنجشنبه در شورای راهبردی كسب ، كار و تولید محتوای مازندران كه در ساری برگزار شد ، افزود : این استان در تولید 14 محصول كشاورزی و دامی در كشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و همگام با رتبه داری در این بخش ، در حوزه صادرات به جایگاه لازم دست نیافته است .
وی مازندران را دارای رتبه نخست تولید برنج ، كیوی ، مركبات ، مرغ و تخم مرغ در كشور اعلام كرد ، ادامه داد : نبود آگاهی و اطلاع از ظرفیت های كشاورزی موجود در استان باعث شده تا دیگر كشورها ازاین پتانسیل ها اطلاعی نداشته باشند .
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مازندران گفت كه كشورهای حوزه دریای خرز ، بازار هدف مناسب برای عرضه تولیدات و محصولات كشاورزی استان هستند كه باید از این ظرفیت به خوبی استفاده لازم را برد .
وی به حضور گروه تجاری روسیه هفته جاری در مازندران اشاره كرد و ادامه داد : این گروه كه برای خرید محصول هلو به مازندران سفر كردند در بازدید از باغ ها علاقمندی خود را به خرید میوه شلیل اعلام كردند .
به گفته رازجویان ، با فراهم كردن زمینه اطلاعات و آگاهی تجار و گروه های اقتصادی كشورهای دیگر می توان بستر صادرات محصولات كشاورزی مازندران را فراهم بكنیم .
سالانه بیش از شش میلیون تن محصول زراعی وباغی در 470 هزار هكتار اراضی كشاورزی مازندران تولید می شود.
***گردشگری ، ركن دوم توسعه مازندران نیاز به برنامه دارد
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مازندران از گردشگری به ركن دوم توسعه استان نام برد و افزود : در كشورهای دنیا گردشگری به انواع مختلف دریایی ، جنگل ، شكار ، اماكن مذهبی ، كوه ، آئین ها و سنت ها تقسیم و از این ظرفیت ها استفاده می شود .
وی ادامه داد : در مازندران برخوردار از جاذبه های طبیعی جنگل و دریا و مشتاقانی كه برای استفاده از این فضاها دارد ، همچنان از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود .
رازجویان به برگزاری جشنواره گلاب گیری در میاندرود ساری و حضور افراد زیادی برای این آئین به عنوان نمونه ای از این استقبال وعلاقه به گردشگری آئین و سنت نام برد و گفت كه به رغم نبود اطلاع رسانی مناسب در این زمینه ، استقبال خوبی از این مراسم شد .
وی فراهم بودن زیر ساخت های آی تی و آی سی تی در مازندران را بستر خوب برای اطلاع رسانی به افراد در خصوص ظرفیت های موجود در استان اعلام كرد و گفت كه این ظرفیت ها می بایست به درستی از آن استفاده كرد تا منجر به نتیجه مطلوب شود .
***بهره گیری از ایده دانشجویان و دانش آموختگان برای توسعه مازندران
رازجویان از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان فرصت های مناسب ایده پردازی برای طرح ها و برنامه های مهم توسعه استان نام برد .
وی پیشنهاد كرد همایش بیان و ایده دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی مازندران بویژه در حوزه آی تی و آی سی تی نیمه دوم سال جاری برگزار شود .
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مازندران گفت : دراین همایش تلاش شود تا بدون انجام سخنرانی مسئولان تنها دانشجویان به بیان ایده و طرح های خود بپردازند .
مدیر كل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران نیز دراین نشست از سرمایه گذاری شركت های خصوصی كشور در زمینه ارتباطات و فناوری در این استان خبرداد .
یدالله طهماسبی ادامه داد : با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های لازم و نیروی انسانی در مازندران ، شركت های خصوصی در حوزه آی تی و آی سی تی ابراز علاقه برای سرمایه گذاری در استان كردند .
مدیر كل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران از ضریب نفوذ بالای اینترنت ، وجود نیروی انسانی تحصیلكرده در حوزه اینترنت را به عنوان ظرفیت و زیر ساخت های موجود مازندران در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و ادامه داد : با حركت های شتاب دهنده می بایست از این فرصت ها استفاده كرد .
وی از تشكیل سومین كمیته شورای راهبردی كسب ، كار و تولید محتوی آی سی تی مازندران خبرداد و گفت : این كمیته شتاب دهنده برای تسریع فعالیت متقاضیان و طراحان این حوزه است .
مدیر كل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران ادامه داد : این كمیته با دبیری رئیس پارك علم و فناوری مازندران بدنبال استفاده از ظرفیت دانشگاهها و مراكز علمی برای اجرای پروژه های حوزه فناوری و ارتباطات است .
رئیس پارك علم و فناوری مازندران نیز گفت : تاكنون شورای راهبردی كسب ، كار و تولید محتوی آی سی تی با دو كمیته علمی ، فنی در استان مشغول فعالیت بود .
علی معتمدزادگان ادامه داد : با توجه به ماهیت فعالیت مراكز رشد و پارك علم و فناوری كه شتاب دهی به اجرای ایده و طرح های مبتكران است ، برای تسریع در طرح های آی سی تی ، این بخش به این مجموعه واگذار شد .
رئیس پارك علم و فناوری مازندران ادامه داد : این مجموعه سعی دارد تا با حمایت از طرح ها و ایده های كه در حوزه آی سی تی ارائه می شود و معرفی به سرمایه گذاران ، اجرای آنها را تسریع كند.
2096/1899

سرخط اخبار استان‌ها