Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی: وضعیت ذخیره گندم کشور بی سابقه است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر توافق هسته ای نبود، وضعیت امروز کشور به مراتب بدتر از ابتدای دولت یازدهم بود اما اکنون ذخیره گندم بی سابقه است؛ طوری که 14 میلیون تن گندم برای بیشتر از 20 ماه در سیلوها موجود است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود حجتی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان کرمانشاه در سرسرای شهدای دولت استانداری با اشاره به وضعیت کشور در آغاز بکار دولت یازدهم افزود: در آن زمان تورم بالای 40 درصد، بی ثباتی بازار اقتصاد، رشد منفی اقتصادی، کاهش صادرات نفت و محدودیت ذخایر کالاهای اساسی به ویژه گندم، ایران را بشدت تحت فشار گذاشته بود و حتی کشتی های حامل مواد غذایی و نهاده های دامی کشور به دلیل وجود تحریم ها بر روی دریاها سرگردان بودند.
به گفته وی، در آن زمان حتی به دلیل نبود سم کشاورزی، کشاورزان ناچار بودند از سم های با فناوری 10 سال پیش و به صورت چند باره استفاده کنند، تا اثر کند.
حجتی افزود: برجام با همه نقدهایی که ممکن است به آن باشد، در کلیت مورد توافق مسئولان کشور قرار گرفته و یک بستر و مسیر جدید را جلوی راه ملت قرار داده است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه عنوان کرد: جمهوری آذربایجان، قزاقستان، عربستان و روسیه به دلیل کاهش قیمت نفت بشدت دچار رکود و کاهش ذخایر شده اند اما ایران با وجود همه محدودیت ها، در 2 سال اخیر تنش و شوکی نداشته است.
وی افزایش صادرات نفت، ثبات و آرامش اقتصادی و کاهش تورم را از جمله دستاوردهای برجام توصیف کرد و گفت: طبق گزارش ها نرخ رشد اقتصادی کشور امسال به پنج درصد خواهد رسید.
حجتی تصریح کرد که این توفیق ها با محوریت دولت یازدهم و البته حمایت های رهبر انقلاب و سایر قوا محقق شده است.

** تمرکزگرایی؛ مشکل بزرگ کشور
وی در ادامه 'تمرکزگرایی' را مشکل بزرگی در کشور عنوان و بیان کرد که تمرکزگرایی در مدیریت، هزینه کرد منابع و جمعیت، کشور را به سمت درستی نمی برد و همه باید مراقب باشند.
حجتی گفت که راهکار اصلاح این موضوع 'آمایش سرزمینی' و هماهنگ کردن زیرساخت ها و منابع با ظرفیت ها و توان هر منطقه است تا مشکلات متعدد ناشی از تمرکزگرایی از جمله معضل های اجتماعی و امنیتی کنترل شود.

** تکمیل راه آهن غرب یعنی حل مشکل وابستگی ایران به ترکیه
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت تکمیل راه آهن غرب کشور اشاره کرد و گفت: اگر این خط، کامل و کرمانشاه به عراق و بندر لاذقیه سوریه متصل شود، مشکل وابستگی شدید ایران به ترکیه برای دستیابی به بازار اروپا هم حل می شود.
وی همچنین با بیان اینکه در مناطقی که بالای 300 میلی متر باران می بارد، نباید دغدغه آب داشته باشیم، افزود: در استان کرمانشاه که متوسط بارش بیشتر از 400 میلی متر است، می توان با برنامه ریزی و مدیریت، تولیدات کشاورزی را به طور چشمگیری افزایش داد اما نباید حتی یک متر زمین بدون استفاده بماند.
حجتی تاکید کرد که نباید تنها به فکر صادرات خام محصول بود بلکه از گندم گرفته تا زیتون و سایر محصولات باید تولید کالا از 'مزرعه تا سفره' مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید