رئيس اتاق بازرگاني اهواز: افزايش سه برابري تعرفه، صادرات به عراق از مرزهاي شلمچه و چذابه را كاهش داد

اهواز - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز گفت: افزايش سه برابري تعرفه صادرات از سوي عراق صادرات برخي كالاها از مرزهاي چذابه و شلمچه را مختل و يا كاهش داده است.

شهلا عموري چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: با افزايش تعرفه صادرات از سوي كشور عراق به ميزان سه برابر در برخي اقلام، صادرات انواع تره بار از اين مرزها كاهش يافته و بازرگانان ايراني و عراقي را با مشكلاتي رو به رو كرده است.
وي افزود: همچنين صادرات سيمان سفيد، آجر، سنگريزه، مصنوعات پلاستيكي و فلزي، ايزوگام و انواع شيلنگ نيز مشمول اين افزايش تعرفه بوده و صادرات آن كاهش يافته است.
عموري با بيان اينكه برخي تره بار نيز مجوز صدور ندارد گفت: اين اقلام شامل هندوانه، انواع كلم، خربزه، بادمجان، خيار، سيب زميني و گوجه فرنگي است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز ادامه داد: تنها گروه صادراتي تره بار شامل انواع ميوه، پياز، سير، هويج و فلفل دلمه اي از دو مرز شلمچه و چذابه صادر مي شود.
وي ياد آور شد: تعداد گواهي مبدا در ارديبهشت ماه امسال يك هزار و 286 فقره به وزن 347 هزار و 843 تن و به ارزش 60 ميليون و 252 هزار و 178 دلار بوده است.
پارسال حدود يك ميليارد دلار كالاي غيرنفتي از مرزهاي شلمچه و چذابه به عراق صادر شد.
مرزهاي زميني و دريايي با عراق پس از سرنگوني رژيم بعثي عراق ، به تدريج از تيرماه 1382 براي صادرات كالا و تردد زائران عتبات عاليات بازگشايي شد.
خوزستان با استان هاي بصره و ميسان مرز مشترك دارد و تاكنون چند تفاهم نامه اقتصادي ، فرهنگي و آموزشي بين مقامات ارشد خوزستان و مسئولان عراقي امضا شده است.
7148/6065

سرخط اخبار استان‌ها