قیمت گذاری كالاهای اساسی در بورس، مانع فساد و سوء استفاده می شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تعزیرات حكومتی با بیان اینكه كشف واقعی قیمت محصولات اساسی در بورس بر سایر روش ها برتری دارد، گفت: با بهره گیری از شفافیت بورس كالا می توان مانع فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری كالاها شد.

«محمد امیری اصفهانی» روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره راهكارهای كاهش فساد در بازارهای معاملاتی گفت: امروزه یكی از راهبردهای بسیار موثر برای مقابله با هر نوع فساد و سوء استفاده، بحث شفافیت است به طوری كه اجماع بشری در دنیا به آن رسیده و مباحث علمی هم بر این موضع دلالت دارد.
وی تصریح كرد: براین اساس، كشف واقعی قیمت محصولات مهم و اساسی از طریق ساز وكار شفافی همچون بورس به مراتب نسبت به سایر روش ها برتری دارد.
وی افزود: هر ساز و كاری كه موجب شفافیت شود، ساز و كار مقبول و موثری است و به دلیل این كه بورس كالا به عنوان یكی از اركان بازار سرمایه، جزء ابزارهای شفافیت آفرین در اقتصاد است حتما می تواند در انتظام بخشی قیمت ها نقش پررنگی را ایفا كند.
امیری اصفهانی خاطرنشان كرد: بنابراین با توجه به اینكه یكی از وظایف دولت، انتظام بخشی قیمت در بازار است، به نظر می رسد باید از ظرفیت های بازار سرمایه به ویژه بورس كالا حداكثر استفاده را داشته باشد زیرا قطعا بورس كالا در تنظیم امور اقتصادی به ویژه در قیمت گذاری و ارائه خدمات و كالاهایی كه با زندگی روزمره مردم سر و كار دارد، نقش محوری ایفا می كند.
رئیس سازمان تعزیرات حكومتی تاكید كرد: بنابراین با توجه به مزیت های بورس در كشف قیمت عادلانه، منطقی ترین، علمی ترین و بهترین روش در تنظیم قیمت های واقعی كه هم ملاحظه حال مردم بشود و هم موجب اجرای سیاست های دولت شود، استفاده از ظرفیت های بورس كالاست.
به گزارش ایرنا، لزوم دور شدن از اقتصاد دولتی و قیمت گذاری دستوری و فراهم كردن عرصه برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی و غیردولتی، در سال های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس این دیدگاه، هر چه فعالیت های اقتصادی به عهده بخش خصوصی و نظام طبیعی بازار باشد،‌ اقتصاد شكوفاتر خواهد شد. همچنین تجربه بازارهای بین المللی نیز نشان داده، در چنین شرایطی، انحصار از بین رفته و شفافیت در بازار حاكم می شود.
یكی از بهترین روش ها جهت برقراری نظام طبیعی عرضه و تقاضا در بازار حركت در راستای توسعه بورس های كالایی است. عرضه محصولات در بورس كالای ایران نیز توانسته است به واقعی تر كردن قیمت كالاهای مهمی همچون فلزات آهنی و غیرآهنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و كشاورزی كمك كرده و به بسیاری از رانت های موجود در بازار این كالاها پایان دهد.
چندی پیش حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و مسوولان این وزارتخانه با مسولان سازمان بورس و بورس كالای ایران دیدار كرده و راه های افزایش شفافیت در این بازار را مورد بررسی قرار دادند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022**1579**خبرنگار: میثم طاهری*انتشار : مرضیه فاتحی
۰ نفر