۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 83103644
T T
۰ نفر
كمیسیون كشاورزی برای مدیریت منابع آبی به دولت كمك می كند

تهران-ایرنا-رییس كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: این كمیسیون در تلاش است تا با كمك دولت در مسیر مدیریت منابع آبی به درستی عمل كند و در این زمینه با وزیران نیرو و جهاد كشاورزی و همچنین سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی را برگزار كرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، احمدعلی كیخا روز یكشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: راهبرد ما در كمیسیون كشاورزی این است تا هرچه صحیح‌تر به وظایف كمی و كیفی در شاخص‌های مختلف رسیدگی كنیم.
وی با اشاره به سفر جمعی از اعضای كمیسیون كشاورزی مجلس به 14 استان تا پایان هفته گذشته، گفت: ما در این سفرها از ظرفیت‌های كشاورزی كشور بازدید داشتیم.
وی ادامه داد: ما لایحه حفاظت از خاك را كه از لوایح بسیار مهم بود در كمیسیون كشاورزی مجلس تصویب كرده ایم همچنین طرح اصلاح قانون نظام مهندسی نیز در حال طی كردن مراحل نهایی خود در كمیسیون كشاورزی است.
كیخا ادامه داد: از لوایح دیگری كه در كمیسیون كشاورزی در جریان است بررسی مالكیت بهكده رضوی است كه قبل از انقلاب برای بیماران جذامی در خراسان شمالی تشكیل شد و از آن زمان دارای مشكلات مالكیتی است كه به پیشنهاد دولت به دنبال ایجاد نظام جدیدی توسط وزارت جهاد كشاورزی در این زمینه هستیم.
وی افزود: اقدامات خوبی در زمینه كشاورزی و محیط زیست انجام شده، برای مثال در استان اردبیل كانالی از سد خدا آفرین در دست احداث است كه امكان تبدیل 42 هزار اراضی از مراتع به كشت زراعی را فراهم كرده است، اما با تمام این اقدامات توسعه كشاورزی به معنای واقعی محقق نشده است.
كیخا ادامه داد: امروز كار كشاورزی در روستاها به فعالیت اقتصادی تبدیل نشده است و ما شاهد مهاجرت روستایی‌ها به شهرها هستیم.
وی افزود: در خصوص مسائل حوزه آب نیز ما در مدیریت منابع آبی چه در استان‌هایی كه دارای بارش خوبی هستند و چه در استان‌هایی كه به طور طبیعی با كم‌آبی مواجه هستند، مشكل داریم.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار كرد: كمیسیون كشاورزی در تلاش است تا با كمك دولت در مسیر مدیریت منابع آبی به درستی عمل كند و در این زمینه كمیسیون با وزیر نیرو و وزیر جهاد كشاورزی و همچنین سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی را برگزار كرده است، از دیگر مشكلاتی كه در بخش كشاورزی به چشم می‌خورد عدم تخصیص صحیح اعتبارات به بخش‌های مختلف كشاورزی است.
كیخا افزود: باید بودجه كشاورزی به گونه‌ای به استان‌ها تخصیص داده شود كه هم پروژه‌های تولیدی را افزایش دهد و هم اشتغال را برای جوانان به دنبال داشته باشد.
وی تصریح كرد: باید اعتبارات به صورت یكجا به یك استان تخصیص یابد و سپس مدیران با برنامه‌ریزی برای صرف بودجه تولید را افزایش داده و شاهد افزایش صادرات و پیشرفت كار توسعه‌ای باشیم.
نماینده مردم زابل در مجلس افزود: در ارتباط با تحقیقات در حوزه كشاورزی از آنجا كه دستگاه‌های متعددی در این زمینه مسئول هستند اعتبارات نیز به صورت پراكنده تخصیص می‌یابد و از آنجا كه جهت‌دهی مناسبی در این زمینه اتفاق نمی‌افتد، شاهد هستیم كه علی‌رغم تخصیص بودجه كار تحقیقاتی ارائه نمی‌شود.
وی اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی باید ماموریت‌گرا شوند و در قبال بودجه‌ای كه دریافت می‌كند كار تحقیقاتی راهگشا برای حل مشكلات و چالش‌های بخش‌های مختلف ارائه كنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند چشم و زبان مردم باشند، اما عقل مردم نیستند. ما باید به گروه‌های مرجع در جامعه رجوع كنیم و از آنها بخواهیم تا كار عملیاتی درستی ارائه دهند.
وی گفت: برخلاف قانون كه باید قبل از آغاز سال زراعی نرخ خرید تضمینی محصولات را اعلام می‌شد هنوز اقدامی انجام نشده است، از مواردی كه باید در قیمت‌گذاری مورد توجه قرار گیرد این است كه امروز هم هزینه تولید و هم تورم نسبت به چند سال قبل افزایش یافته است. امروز نرخ خرید تضمینی گندم در كشور افغانستان حدود 2200 تومان و در كشور عراق حدود 2600 تومان است. ما نیز باید در این زمینه با سنجیدن تمامی جوانب قیمت‌گذاری مناسبی انجام دهیم. از نظر من نرخ خرید عادلانه گندم بالای 2000 تومان است.
سیام**9121**1058**1535
۰ نفر