دلایل بخش خصوصی برای حمایت از انحلال سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام حمایت بخش خصوصی از انحلال سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان گفت: سخت گیری‌ها و نظارت‌های چند لایه‌ موجود نه تنها كمكی به مصرف كنندگان و تولید كنندگان نمی‌كند بلكه سبب افزایش فساد در فضای كسب و كار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن جلال‌پور دوشنبه شب در حاشیه نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران، افزود: سختگیری‌هایی كه توسط سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان می شود برای هر دو بخش مصرف كننده و تولیدكننده سودی ندارد.
وی افزود: فضای كسب و كار باید به گونه‌ای رقابتی فراهم شود كه زمینه ایجاد فساد در اقتصاد را به حداقل برساند.
جلال‌پور با تاكید بر اینكه بدون شفافیت در فضای كسب و كار، رقابتی ایجاد نخواهد شد و نظارت‌های چند لایه منجر به ایجاد فساد در فضای كسب و كار می شود، گفت: اتاق بازرگانی بر این اساس با ادامه فعالیت‌ این سازمان و همچنین تعزیرات حكومتی مخالف است.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل گفته بود، امیدواریم در برنامه ششم توسعه، سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان منحل شود تا بتوانیم با ارتقای خدمات از مصرف كنندگان حمایت كنیم.
«عباس آخوندی» تاكید كرده بود كه فقط با ارتقای خدمات می توانیم از مصرف كنندگان حمایت كنیم.

** انتظار سرمایه گذاران خارجی برای مشخص شدن وضعیت مالكیت معنوی و حقوقی
رئیس اتاق بازرگانی ایران به وضعیت مالكیت معنوی و حقوقی برای سرمایه گذاری در ایران نیز اشاره كرد و گفت: بیشتر كشورهایی كه در شرایط جدید اقتصادی به ایران آمده‌اند برای توسعه‌ روابط اقتصادی خود با كشورمان خواهان تعیین تكلیف وضعیت مالكیت معنوی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری هستند.
وی با بیان اینكه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مقرر شد كمیسیونی برای ثبت مالكیت معنوی و حقوقی ایجاد شود، ادامه داد: براین اساس رئیس سازمان ثبت اسناد كشوردر این جلسه قول مساعدت برای تسریع ثبت مالكیت‌های معنوی و حقوقی را داد.
جلال پور افزود: قرار است كمیسیونی متشكل از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، سازمان ثبت اسناد، مركز پژوهش‌های مجلس و دولت ایجاد شود تا پیشنهادهای این كمیسیون پس از نهایی شدن به دولت ارائه ‌شود.
وی ادامه داد: ماده 20 قانون موانع كسب و كار تاكنون 20 باراصلاحیه‌ خورده و به این دلیل صدمه های زیادی به بخش خصوصی وارد شده است.
جلال‌پور با بیان اینكه، در این ماده موضوع تسویه حساب تسهیلات ارزی با نرخ روز گشایش دیده شده است، افزود: مشكلات دیگر در این زمینه، تسویه این دیون براساس نرخ ارز مرجع است به طوری كه با تغییر نرخ ارز مرجع از 1226 به بیش از 2500 تومان ابهاماتی ایجاد كرده است.

** تشكیل صندوق حمایت از تولیدكنندگان آبزیان و خوراك دام
رئیس اتاق بازرگانی ایران به مشكلات تولیدكنندگان آبزیان و خوراك دام نیز اشاره كرد و گفت: براساس تصمیم های اتخاذ شده، مقرر شد صندوق حمایت از تولیدكنندگان آبزیان و خوراك دام با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی تشكیل شود.
وی با بیان این كه سرمایه‌ این صندوق نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه كاهش یافته است، افزود: بر این اساس این صندوق با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی دولت با سهم 49 درصد و 51 درصد سهم بخش خصوصی آغاز به كار می‌كند.
جلال پور گفت: نرخ تسهیلات این صندوق دارای كارمزد چهار درصد بوده كه به تولید كنندگان دام طیور، آبزیان و خوراك دام اختصاص می‌یابد.
اقتصام(3) 9141 ** 2023

سرخط اخبار اقتصاد