۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۴۵
کد خبر: 82724225
T T
۰ نفر
180 هزار هكتار از مزارع گندم استان اردبيل زيرنظارت محققان مراكز تحقيقاتي قرار گرفت

اردبيل - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل گفت: تاكنون 180 هزار هكتار از مزارع گندم اين استان زير نظارت محققان مراكز تحقيقاتي قرار گرفته است.

احمد شهريار روز چهارشنبه در جلسه انتقال يافته هاي تحقيقاتي و كشاورزي حفاظتي استان افزود: محققان بخش كشاورزي با همكاري بخش اجرايي و زارعان مثلتي را تشكيل داده اند تا اطلاعات فني و تخصصي در كمترين زمان ممكن و با بيشترين ميزان دقت به زارعان انتقال يابد.
وي رعايت اصول خاك ورزي حفاظتي را ضروري دانست و گفت: بايد با بهره گيري از حداقل عمليات زراعي حداكثر رطوبت را در خاك حفظ كرده و با بهره گيري مناسب از بارش هاي آسماني به بهترين سطح توليد دست يابند.
او اظهار كرد: محققان دستگاههاي اجراي بذور اصلاح شده و ضد عفوني شده و مقاوم به شرايط نامساعد محيطي از جمله خشكسالي را در اختيار زارعان قرار مي دهند تا مديريت سازگاري با خشكسالي و سرمازدگي اساس و پايه موفقيت آميز بودن اين طرح را تضمين كند.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي جهاد كشاورزي اردبيل ، شهريار افزود: محققان مراكز تحقيقاتي و كارشناسان ترويج در طول فصل زراعي به صورت مداوم با اجراي كارگاههاي آموزشي ، بازديد ترويج ، مزارع الگويي ، روز مزرعه و هفته انتقال يافته هاي تحقيقاتي به صورت مستمر و مداوم سطح اطلاعات و آگاهي هاي فني كشاورزان را افزايش مي دهند تا به توليد پايدار در زارعت گندم كه يك محصول استراتژيك است دست يابيم.
استان اردبيل داراي 225 هزار هكتار اراضي آبي ، 515 هزار هكتار اراضي ديم و 38 هزار هكتار اراضي باغي است كه سالانه بيش 4.5 ميليون تن انواع محصولات زراعي ، باغي و دامي را توليد مي كند.
استان اردبيل در توليد بسياري از ارقام از جمله رتبه اول توليد عدس ، رتبه اول توليد كلزا ، رتبه دوم توليد سيب زميني ، رتبه سوم توليد عسل ، رتبه پنجم توليد چغندر قند ، رتبه هفتم توليد حبوبات و رتبه هفتم توليد گندم و جو را دارد.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها