۳ آبان ۱۳۹۶، ۲۱:۵۷
کد خبر: 82708683
T T
۰ نفر
افتتاح سامانه ای درفارس كه به كشاورزان درباره وضع آبیاری پیامك می دهد

شیراز- ایرنا- سامانه ای كه به صورت هوشمند با فرستادن پیامك به گوشی تلفن همراه كشاورز و بهره بردار اعلام می كند كه گیاه چه زمانی به رطوبت و آبیاری نیاز دارد شامگاه چهارشنبه با حضور وزیر جهاد كشاورزی در شیراز افتتاح و رونمایی شد.

به گزارش ایرنا این سامانه آبیاری هوشمند كه در آیین بهره برداری گفته شد نخستین نوع در جهان است می تواند به كشاورزان برای مدیریت بهینه منابع آب و كشتزارها كمك كند.
وزیر جهاد كشاورزی در حاشیه بازدید از این سامانه هوشمند آبیاری در شیراز در جمع خبرنگاران گفت:این پروژه یك مرحله بعد از اجرا آبیاری نوین است كه بهره برداری و صرفه جویی در سامانه آبیاری نوین را ارتقا می دهد.
محمود حجتی افزود: این سامانه هوشمند حاصل كار مشترك مركز تحقیقات كشاورزی ،شركت مخابرات ایران و دانشگاه است كه بر اساس بررسی ها و تحقیقات گسترده انجام گرفته و نتیجه این تلاش ها امروز در قالب این سامانه عرضه شده است.
وی ادامه داد:استفاده از این سامانه و مدیریت مزارع با آن منجر به صرفه جویی 30 درصدی در مصرف آب و افزایش 24 درصدی بهره وری خواهد شد.
وزیر جهاد كشاورزی بیان كرد:امسال با حمایت های دولت ،مجلس و رهبری تاكنون 85 هزار هكتار آبیاری نوین در كشور اجرا شده و 150 هزار هكتار دیگرهم تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی كشت فراسرزمینی را یكی از اولویت های اصلی جهاد كشاورزی عنوان كرد.
كشت فراسرزمینی یعنی اجاره یا تملك اراضی در كشورهای دیگر و بهره برداری از محصولات آن گفته می شود.
حجتی گفت:در مناطقی مثل فارس كه با محدودیت منابع آب مواجه هستیم باید به سمت كشت های كم آب بر نظیر كلزا و گلرنگ حركت كنیم كه در این استان نیز كارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی در مورد جلوگیری از كشت برخی محصولات آب بر افزود: ممانعت از كشت برخی محصولات كشاورزی نیازمند ابزار قانونی است البته مهمترین اصل در این مورد توافق با كشاورزان و اجرای كشت های جایگزین است كه بخش عمده مشكلات در این باره با توافق و جایگزین كردن كشت های دیگر در كشور حل شده است.
مدیر واحد پژوهش و پشتیبانی شركت كارخانه مخابراتی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه برنامه ریزی هوشمند آبیاری را صد در صد این شركت طراحی شده و تمام قسمت های نرم افزاری و سخت افزاری آن بومی و در كشور انجام شده و سرور مركزی این سامانه در داخل كشور است و به همین دلیل هیچگونه مشكل امنیتی ندارد.
محمدرضا خدابخش افزود: تمام اطلاعات زمین كشاورزی ازجمله رطوبت ،دما و ...با سنسورها جمع آوری می شود و با پیامك در اختیار بهره بردار و كشاورز قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: با راه اندازی كامل خط تولید كه در ماه های آینده صورت می گیرد ظرفیت تولید سالانه 50 هزار دستگاه وجود دارد.
وی اضافه كرد: حدود 300 نفر اشتغال در فارس بصورت مستقیم و دو هزار فرصت شغلی بصورت غیر مستقیم در سطح كشور با ایجاد این خط تولید شكل خواهد گرفت.
9873 /1876
خبرنگار:محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
۰ نفر