۸ آبان ۱۳۹۶، ۹:۲۴
کد خبر: 82712893
T T
۰ نفر
كشت كلزا در 270 هكتار از اراضي كشاورزي مياندوآب

مهاباد- ايرنا- مديرجهاد كشاورزي مياندوآب با تاكيد بر اصلاح الگوي كشت با هدف كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي و افزايش كشت دانه هاي روغني، گفت: امسال حدود 270 هكتار از اراضي كشاورزي مياندوآب زير كشت كلزا رفت.

علي ديانتي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: امسال كشت كلزا در اين شهرستان در سايه برگزاري كلاس هاي ترويجي، آموزشي، مساعدت هاي فني و مالي به كلزاكاران، توزيع بذر و همچنين خريد تضميني اين محصول، افزايش يافته است.
به گفته وي در سال زراعي گذشته با تلاش كشاورزان اين شهرستان 263 هكتار از اراضي زراعي اين شهرستان به زير كشت كلزا رفت و 350 تن كلزا از مزارع اين شهرستان برداشت شد.
وي اظهار كرد: طي سال گذشته برداشت 438 تن از اين محصول پيش بيني شده بود اما در اثر سرما، يخبندان و خشكسالي تعدادي از مزارع اين شهرستان دچار خسارت شد.
به گزارش ايرنا، كلزا با نياز آبي كم، محصول بسيار مناسبي براي قرار گرفتن در تناوب زراعي با غلات است و نقش كليدي در اصلاح الگوي كشت و برقراري تناوب زراعي مطلوب دارد.
كلزا به دليل كودپذير بودن نقش موثري در افزايش عملكرد محصول بعد از خود دارد؛ بازگشت بقاياي گياهي كلزا به خاك موجب تقويت عناصر غذايي آن مي شود.
از طرفي ريشه كلزا با نفوذ به عمق خاك و ايجاد خلل و فرج در خاك موجب بهبود وضع تهويه خاك و در نتيجه رشد مناسب و افزايش عملكرد محصول بعد از خود مي شود.
پايداري توليد گندم، كاهش مصرف آب كشاورزي، اصلاح الگوي زراعي در منطقه، اصلاح خاك هاي زراعي و كاهش وابستگي به واردات روغن از ديگر مزاياي كشت كلزاست.
شهرستان مياندوآب با بيش از 277 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع است.
مهمترين اخبار ايرناي كشور، آذربايجان غربي و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرسirnamahabad@ دريافت كنيد.
3093/3072
** خبرنگار: زين العابدين شيخي ** تنظيم كننده: پيمان پاكزاد **انتشار: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها