روزانه ۵ گرم نمک از طریق نان وارد بدن مردم می‌شود

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: روزانه ۱۲ گرم نمک وارد بدن افراد در کشور می‌شود که ۵ گرم آن از طریق نان است به همین منظور باید فرهنگسازی بیشتری برای کاهش مصرف نمک در کشور علی‌الخصوص از طریق مواد غذایی و نان انجام شود.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،کاوه زرگران با اشاره به اینکه تفسیر غلطی در خصوص مواد غذایی آسیب‌رسان به سلامت افراد وجود دارد اظهار کرد: با توجه به مخاطرات خطرناکی که در حوزه مواد  غذایی کشور مثل جوش شیرین و بلانکیت در تولید محصولات تخمیری علی‌الخصوص نان و بحث باقیمانده سموم در سبزی و صیفی‌جات وجود دارد به نظر می‌رسد که دبیرخانه ماده 37 قانون برنامه پنجم تفسیر درستی در این ارتباط نداشته است.

وی افزود: قانونی که در ارتباط با کالاهای آسیب‌رسان به سلامت افراد وجود دارد نباید تنها  راهکاری برای گرفتن مالیات مضاعف باشد و در شرایط رکود صنایع باید شرایط آنها را نیز در نظر گرفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با اشاره به طرحهای پیشنهادی دبیرخانه ماده 37 گفت: محوریت ماده 37 روی سه موضوع کاهش نمک، چربی و شکر است. از 12 گرم نمکی که روزانه به بدن افراد می‌رسد تنها 5 گرم آن از طریق نان است و کار اصولی برای کاهش نمک فرهنگسازی برای کاهش مصرف و سرانه نان و مدیریت زنجیره گندم و نان برای نیل به کیفیت معقول است که خود به خود باعث کاهش مصرف نمک نیز می‌شود.

زرگران تاکید کرد: صنایع غذایی در بخش نمک سهم ناچیزی از این 12 گرم نمکی که روزانه به بدن افراد وارد می‌شود دارند.

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در ادامه صحبت‌های خود که اگر دولت تشخیص می‌دهد که شکر برای سلامتی افراد مضر است چرا به تولید آن یارانه می‌دهد، گفت: برای تولید هر کیلوگرم شکر دولت 215 تومان یارانه می‌دهد که این امر نشان‌دهنده مکانیزم غلط اقتصادی در کشو راست.

وی همچنین در خصوص روغن نیز گفت: دولت اگر مصرف زیاد روغن را برای سلامت افراد مضر می‌داند باید وضع مالیات بر کاهش مصرف داشته باشد اما در هنگام واردات روغن به آن ارز مبادله‌ای اختصاص داده می‌شود که این امر نوعی یارانه به واردات روغن است.

زرگران در پایان گفت: در حال حاضر به دلیل شناسنامه‌دار بودن و در دسترس بودن بخش صنعت محوریت طرح کالاهای آسیب‌رسان به سلامت افراد برعهده این بخش قرار گرفته است در حالی که بخش اعظم آن در اصناف کشور است و این روش باعث سوق دادن مصرف کنندگان بخش صنعتی به واحدهای غیرصنعتی می‌شود.

بنابراین گزارش وزیر بهداشت  که در این جلسه حاضر بود در واکنش به اظهارات زرگران گفت: میزان مصرف مجاز نمکی که باید روزانه به بدن افراد وارد شود 3 گرم و حداکثر 5 گرم است در این خصوص باید اقدامات بیشتری برای کاهش مصرف نمک در کشور صورت گیرد.

منبع:تسنیم


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار