نعمت زاده: ذخیره 2هفته ای گندم،رشدمنهای 41 درصدی سرمایه گذاری و بیش از12هزار واحدصنعتی تعطیل، میراث دولت دهم بود

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت بخش های صنعت، معدن و تجارت كشور در زمان آغاز بكار دولت یازدهم و مقایسه آن با شرایط فعلی، گفت: در بخش بازرگانی و تجارت، در آن زمان آمارهایی نگران كننده مبنی بر پایین بودن سطح ذخایر گندم و برخی كالاهای اساسی در برخی مناطق كشور وجود داشت، به طوری كه در برخی استان ها فقط به میزان ذخیره 2 هفته گندم داشتیم و نخستین اقدام دولت یازدهم تامین آنها بود.

«محمدرضا نعمت زاده» امروز (دوشنبه) در پاسخ به ایرنا با بیان اینكه در بخش صنعت چند سالی بود كه با رشد منفی مواجه بودیم، افزود: رشد سرمایه گذاری منفی 41 درصدی، طرح های نیمه تمام زیاد، نیمه تمام باقی ماندن بسیاری قراردادها متاثر از تحریم ها، خصوصی سازی های نامطلوب و مورد اعتراض و ... از جمله شرایط آن زمان بود.

**خصوصی سازی های بی حساب و كتاب در دولت قبل
وی ادامه داد: برخی خصوصی سازی ها بابت رد دیون سازمان ها بود و بعضی دیگر از موارد وارد فهرست واگذاری ها شده و چندین نوبت به مزایده رفته بود، اما به دلیل استقبال نكردن مشتریان در عمل بلاصاحب مانده بود.
نعمت زاده یادآوری كرد: صدرا (شركت صنعتی دریایی ایران) كه در گذشته بین چهار تا پنج هزار نفر پرسنل داشت، تقریبا تعطیل بود و لوله سازی اسفراین كه در گذشته فعال بود، سال ها به دلیل خصوصی سازی های بدون حساب و رد دیون تعطیل شده بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در آن زمان هشت طرح فولادی در كشور داشتیم كه یكی از آنها را در پایان سال 1391 به بخش خصوصی واگذار كرده بودند، اما صاحبان آن همان روزهای نخست دولت مراجعه كرده و اعلام كردند این فروش در حالی صورت گرفته كه هیچ سند، مدرك ، راه و ... به آنان داده نشده است؛ همچنین هفت طرح فولادی دیگر تعطیل بودند.

**تعطیلی 12 و 500 واحد صنعتی و تولیدی در دولت قبل
نعمت زاده گفت: نزدیك به 12 هزار و 500 واحد صنعتی و تولیدی در شروع بكار دولت یازدهم تعطیل بود كه برخی از آنها بین هفت تا هشت سال تعطیل بودند؛ در حالی كه در حدود چهار سال گذشته پنج هزار و 100 واحد آنها مجددا راه اندازی شدند.
وی بیان داشت: در این سال ها پنج هزار واحد دیگر صنعتی و تولیدی به دلیل ركود یا عدم توانایی صادرات تولیدات تعطیل شدند كه البته اغلب آنها واحدهای كوچك بودند؛ امروز به دنیال راه اندازی مجدد این واحدها هستیم و با طرح حمایت از صنایع كوچك امید می رود دستكم یك هزار و 200 واحد آنها احیا شود.
این عضو كابینه دولت یازدهم همچنین از تكمیل پنج هزار و 400 طرح نیمه تمام در سال گذشته و چهار هزار واحد در سال 1394 خبر داد و اعلام كرد: برای سال جاری تكمیل و راه اندازی 6 هزار واحد دیگر برنامه ریزی شده است.

**شرایط كنونی قابل مقایسه با دولت قبل نیست
وی با اشاره به برنامه ریزی برای راه اندازی هفت هزار طرح توسعه جدید، تصریح كرد: شرایط كنونی بخش های صنعت، معدن و تجارت كشور با شرایط روزهای آغازین دولت اصلا قابل مقایسه نیست.
نعمت زاده اظهار داشت: امروز با واحدهای تولیدی و صنعتی مواجه ایم كه نباید سرمایه گذاری در آنها صورت می گرفت، به دلایل مختلف وام زودبازده گرفتند و كنار رفتند، برخی از آنها مشكلات كیفیت پایین تولید یا مشكلات بازار داشتند و صاحبان برخی دیگر از توان مالی و مدیریتی لازم برخوردار نبودند؛ امروز در حال دسته بندی آنها هستیم و در تلاشیم با ارائه آموزش های لازم، حل مشكلات فنی مبتلابه آنها یا بكارگیری مشاورانی برای بررسی مشكلاتشان و ... به رفع و رجوع مشكلاتشان بپردازیم.

**كاندیدایی كه گفته 80درصد شهرك های صنعتی تعطیل است اسامی را اعلام كند
وی یادآوری كرد: یكی از كاندیداهای ریاست جمهوری اعلام كرده كه 80 درصد شهرك های صنعتی كشور تعطیل است؛ ما از آن نامزد محترم می خواهیم اعلام كند كجا تعطیل است؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره كارخانه ارج گفت: این كارخانه حدود هشت سال است كه تعطیل شده و تعطیلی آن هیچ ربطی به دولت یازدهم نداشت، امروز هم موقعیت مكانی آن طوری است كه ارزش زمین های آن رشد كرده است؛ با این وجود تاكنون دو جلسه با صاحبان آن برگزار و حتی برای راه اندازی مجدد آن خریدارانی یافتیم.
نعمت زاده گفت: كارخانه آزمایش نیز از حدود 10 سال پیش تعطیل شده است؛ در این زمینه نیز هفت هشت جلسه برگزار و حتی شخصا به شیراز رفتم و از كارخانه بازدید كردم؛ این كارخانه اكنون تولید كمی دارد و نیازمند سرمایه گذاری زیاد، نوسازی و بكارگیری فناوری های جدید است.
نعمت زاده همچنین به تعطیلی یكی از كارخانه های قند كشور اشاره كرد كه 60 سال از عمر آن می گذرد، اما نوسازی نكرده و تولید آن نیز به صرف نیست و بر این اساس تعطیل شده است.
وی افزود: كارخانه قند دزفول نیز از هشت سال پیش تاكنون تعطیل است و در منطقه ای واقع شده كه جهاد كشاورزی معتقد به كشت پاییزه در آنجاست؛ در این كارخانه نیز با وجود ورشكسته بودن به دنبال نوسازی هستیم و تا دو سه ماه آینده راه اندازی می شود.

** معدن زمستان یورت آزادشهر
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر، اظهار كرد: روز شنبه گذشته هیات حقیقت یاب جلسه ای دو ساعته همراه با دو نفر از اساتید دانشگاه برگزار كرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه نفر اخری كه زیر آوار مانده بود كه همان راننده لوكوموتیو بود، خارج شد و بر این اساس هیچ یك از افراد محبوس شده زنده خارج نشدند.
شواهد و قرائن حاكیست افراد برای روشن كردن لوكوموتیو، باتری از انبار گرفته بودند تا به اصلاح «باتری به باتری» كنند. چهارشنبه آینده (پس فردا) قرار است تیمی برود و از نزدیك این مساله را بررسی كند.
نعمت زاده گفت: دستورالعمل های بسیار خوبی داریم كه در تدوین آنها از نظرات كارشناسی همكاران سازمان برنامه و بودجه و نظام مهندسی معدن استفاده شده و از جمله ایمنی معادن به خوبی تدوین و ابلاغ شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: این معدن دارای چهار تونل بود كه ساعتی پیش از انفجار، نماینده وزارت كار از یكی از آنها بازدید و آن را تایید كرده بود؛ همچنین واحد بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز سال گذشته سه نوبت از آن معدن بازرسی داشت و حتی اخطاریه هایی صادر كرده بود.
وی گفت: معاونت امور معادن تهران نیز آذرماه سال گذشته بازدید از این معدن داشت و در مسائل مختلف ایمنی، بهره برداری، مدیریت، آب، برق و ... در مجموع با دادن نمره 68 كه نمره قبولی است آن را در زمره معادن كم خطر دسته بندی كرده بود.
نعمت زاده اظهار داشت: این نظارت ها انجام شده، اما به نظر می رسد تركیبی از چند عامل منجر به بروز این حادثه دلخراش شده است.
وی عنوان داشت: به عنوان مثال، انباردار اعتراض كرده كه باتری را برای چه می خواهید، اما مامور ایمنی آن شیفت (آقای علیخانی) خودش امضا داده كه با مسوولیت من باتری را ببرند؛ فردی كه متاسفانه جزو جانباختگان است؛ این در حالی است كه باید لوكوموتیو را بیرون معدن روشن می كردند و سپس داخل می بردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به خریداری شدن سنسورها و نشاندهنده های میزان گاز معدن از خارج، یادآور شد: در روزهای نخستین حادثه مدعی شده بودند كه هیچ سنسوری تحویل این معدن نشده، در حالی كه نامه ایمیدرو نشان می دهد هشت دستگاه سنسور تحویل این معدن شده و دو تن از كارگران متوفی نیز آنها را به كمر داشتند؛ همین مساله موضوع انفجار معدن را پیچیده كرده است.
وی تصریح كرد: برای مشخص شدن مقصر حادثه، باید منتظر گزارش نهایی كمیته حقیقت یاب باشیم.

** گرانی گوشت
این عضو كابینه دولت یازدهم در پاسخ به پرسش ایرنا درباره گرانی این روزهای گوشت قرمز ، بیان داشت: بجز گوشت، برخی حبوبات نیز رشد شدید قیمت را تجربه كرده اند؛ این در حالی است كه دولت با تبدیل ارز گوشت از آزاد به مبادله ای و كاهش سود بازرگانی آن در اواخر سال گذشته به دنبال جبران افزایش قیمت جهانی آن بود.
وی با اشاره به یكی از تعابیر در این زمینه، خاطرنشان كرد: بطور معمول در این فصل سال كشتارها بیشتر می شود، اما امسال به دلیل وضعیت مناسب بارندگی ها و فراوانی علوفه، فعلا از كشتارها دست كشیده اند.
نعمت زاده با اشاره به نظر جهادكشاورزی در مطرح كردن مافیای دلالی به عنوان عامل گرانی گوشت، یاداوری كرد: دلالان همیشه حضور داشته و دارند، در گوشت قرمز وارد كننده ایم، اما بهترین شیوه برای تنظیم بازار افزایش عرضه است.
وی بیان داشت: به جهاد كشاورزی نیز اعلام كرده و می كنیم كه اجازه دهند عرضه و واردات بیشتر شود تا بازار تنظیم شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گرانی 10 تا 12 درصدی قیمت برنج داخلی در چند ماه گذشته، گفت: دولت در چند مدت برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی واردات را محدود كرد، اما بالاخره در برنج هم وارد كننده ایم.
وی ادامه داد: نباید نگران واردات برنج باشیم، زیرا برنج های وارداتی و داخلی هر یك مشتریان و تقاضای خاص خودشان را دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: در زمینه حبوبات نیز با كاهش سود بازرگانی و تبدیل ارز آزاد به مبادله ای، به دنبال كنترل قیمت ها بودیم؛ اما اینكه در همه این موارد فقط دلالی را مقصر بدانیم صحیح نیست.
وی افزود: اگر كالایی قیمتگذاری داشته باشد، آنگاه وظیفه سازمان حمایت از تولیدكننده و مصرف كننده نظارت بر آن است؛ اما اقلامی نظیر نخود، لوبیا، گوشت و ... قیمتگذاری ندارند یا قیمتگذاری آنها با جهادكشاورزی است.
عضو هیات دولت یازدهم ابراز امیداوری كرد این موضوع بحثی تصنعی به خاطر انتخابات نباشد.

** صادرات غیرنفتی
نعمت زاده در پاسخ به پرسشی دیگر درباره آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری و مطرح شدن بحث صادرات غیرنفتی، تصریح كرد: سال گذشته در مجموع صادرات كشور رشدی 35 درصدی تجربه كرد، اما رشد قیمت حدود 20 درصدی ما محقق نشد، بلكه به دلیل كاهش قیمت های جهانی رشدی در حدود 3.5 درصد اتفاق افتاد.
وی افزود: بخشی از صادرات نیز محصولات پتروشیمی است كه در روند قیمت اثرگذار شده است.
مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: برای امسال مطابق برنامه ششم توسعه رشد 21.7 درصدی صادرات غیرنفتی پیش بینی شده، به تازگی نیز تصمیم گرفتیم این موضوع را استانی كرده و برای شركت های بزرگ و عمده نیز هدف كمی تعریف كنیم؛ اما قیمت های جهانی قابل پیش بینی نیست.

** ادعای یكی از نامزدها درباره اشتغال در صنعت پتروشیمی
وی همچنین با اشاره به ادعای یكی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره ایجاد اشتغال در صنعت پتروشیمی، بیان داشت: در بالادست این صنعت حداكثر و در خوش بینانه ترین حالت یك هزار نفر شغل ایجاد می شود و امروز با ظرفیت 54 میلیون تنی صنعت پتروشیمی كمتر از 50 هزار نفر در بالادست مشغول به كارند.
نعمت زاده گفت: در پایین دست نیز بین 13 تا 14 هزار نفر در همه رشته های مربوطه شاغلند كه برای این قسمت نیز حداكثر 20 هزار نفر اشتغال قابل تصور است؛ اما اینكه بعضی ها آمار 200، 400 و 600 هزار نفری اشتغال را ارائه می كنند نمی دانم از كجا می آید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این در حالی است كه مردم كوچه و بازار این مطالب را نمی دانند و نمی توانند تحلیل كنند.

** انتخابات ریاست جمهوری
وی در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و حضور خود در كابینه، گفت: «دعا كنید آقای روحانی انتخاب شود، ما وسیله ایم و انشاء الله تا هستیم كمك می كنیم تا كارها پیش برود. ترجیح می دهم جوان ها بیایند و ما كنارشان باشیم. فعلا تا مرداد ماه آینده مزاحم هستم».
نعمت زاده در پاسخ به این پرسش كه آیا كاری بوده كه در این چهار سال دوست داشتید انجام شود، اما نشده، افزود: تغییر بینش مردم نسبت به تولیدات داخلی، یكی از این موضوعات است؛ هرچند امروز وضعیت كمی بهتر از گذشته شده، اما ما ایرانی ها به طور تاریخی به دنبال واردات بوده ایم.
وی ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه تاكید شده بود كه نمی توان جلوی صادرات را گرفت، ما باید اعتماد كنیم به كالای داخلی و نمی توان فناوری و صنعت را به یكباره از صفر به 100 رسانید.
این مقام مسئول با بیان اینكه كشورهای صنعتی بین 180 تا 200 سال است كه كار صنعتی می كنند، تصریح كرد: باید به كالاهای ساخت داخل تعصب داشته باشیم و باید تبلیغات بیشتری شود تا كالای ایرانی ارج و قرب خود را نزد مردم بیابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین حضور قوی تر در بازارهای خارجی را سومین مطلبی عنوان كرد كه دوست داشت در این دولت محقق شود و بیان داشت: هنوز كمبود شركت های صادراتی توانمند داریم، البته بخشی از این مساله به دلیل تحریم ها بود و برای آن برنامه جدی داریم.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده:مژگان توانا

سرخط اخبار اقتصاد