۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83136634
T T
۰ نفر
طراحی سازوكار ممانعت از جهش ناهمگون قیمت كالاهای اساسی

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصاد و دارایی از طراحی ساز وكار ویژه برای ممانعت از جهش ناهمگون قیمت كالاهای اساسی خبر داد.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، فرهاد دژپسند امروز - یكشنبه - با اشاره به اقدامات وزارت امور اقتصاد و دارایی برای تحقق ثبات در اقتصاد كشور، گفت: تلاش شده كه با تمام عناصر موثر در سیاستگذاری از جمله دانشگاهیان، بخش خصوصی و قوای حاكمیتی تعامل فعال داشته باشیم، در این راستا مجلس شورای اسلامی از جایگاه و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما به دنبال تعامل بیشتر با نمایندگان مجلس به ویژه اعضای كمیسیون اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هستیم.
وی ادامه داد: وزارت امور اقتصاد و دارایی تمام تلاش و سعی خود را برای تحقق ثبات در اقتصاد كشور صورت می دهد و امیدواریم این ثبات به بازارهای جانبی مانند بازار ارز نیز برسد.
دژپسند افزود: دیروز یكی از روزهای خوب بازار ارز نیمایی بود و قطعا در صورت تداوم این روند، بازار ارز به ثبات قابل قبول و نرخ تعادلی دست خواهد یافت.
وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم كاهش قیمت كالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز دولتی به این كالاها، بیان كرد: دولت همواره به دنبال حمایت از اقشار آسیب پذیر و دارندگان درآمد ثابت است، همچنین به دنبال آن هستیم كه نظام و سازوكاری طراحی و اجرایی شود كه در قیمت كالاهای اساسی جهش ناهمگون صورت نگیرد.

**دولت مصر است كه با ساماندهی بازار، مانع از گران فروشی شود
دژپسند افزود: دولت مصر است كه با ساماندهی بازار، مانع از گران فروشی شود، البته در كل دو مقوله گران فروشی و گرانی كالا وجود دارد، حال گرانی كالا شاید به خاطر گرانی نرخ ارز صورت گیرد، اما عمده نارضایتی مردم به خاطر گران فروشی محصولات و كالاها است.

**تضمین دولت برای افزایش نیافتن قیمت كالاهای اساسی در سال 98 با وجود تخصیص ارز دولتی
وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چه تضمینی برای افزایش نیافتن قیمت كالاهای اساسی در سال 98 با وجود تخصیص ارز دولتی در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد، گفت: تضمین اصلی، نظارت و كنترل قوی دولت بر فرآیند تخصیص ارز و بازار كالا و خدمات اساسی است.
دژپسند درباره تأثیر بانك مركزی در كاهش نرخ ارز، گفت: كاهش نرخ ارز متأثر از مجموعه ای از عوامل است، اما بانك مركزی با اهتمام جدی سعی كرده عوامل مخرب و موثر در تقاضای ارز را مدیریت كند، از این رو تمام بخش ها به دنبال تداوم ثبات در بازار ارز هستند و قطعا زمانی كه در بازاری مانند ارز ثبات محقق شود، به سمت نرخ تعادلی پیش خواهیم رفت.
وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: در شرایط كنونی بسیاری از بانك های خارجی مانند بانك های متعلق به كشور چین به دنبال همكاری اقتصادی با كشورمان هستند و امروز عرضه ارز در كشور بسیار روان شده و امیدوارم آینده و چشم انداز خوبی در این عرصه صورت گیرد.
سیام*3061*1535
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست