۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82685186
T T
۰ نفر
برنامه اي براي توليد تخمه جاباني نداريم

مشهد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي جوين گفت: كاشت هندوانه ديم به عنوان كشت دوم منطقه و توليد تخمه معروف به تخمه جاباني (ژاپني) از سوي كشاورزان كاملا خودجوش و بدون برنامه ريزي و كنترل صورت مي گيرد.

عليرضا هاشم آبادي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: با توجه به برخي شنيده ها مبني بر كاهش ميزان توليد تخمه موسوم به ژاپني، بايد گفت كه توليد اين محصول به صورت كاملا اختياري از سوي كشاورزان انجام مي شود و هيچ طرح و هدف گذاري در اين خصوص وجود ندارد.
وي با اشاره به قدمت بيش از 90 ساله كشت هندوانه ديم يا ژاپني و توليد تخمه در اين شهرستان بيان كرد: اين محصول بيشتر به نام هندوانه بذري بيشتر شناخته مي شود كه بذر آن نيز توسط خود كشاورزان بعد از برداشت هر محصول، براي كاشت در سال آينده نگهداري مي شود.
اين مسئول بيان كرد: هيچگونه اصلاحي در بذر اين محصول انجام نمي شود و صرفا كشاورزان دانه هندوانه هاي بزرگتر و باكيفيت را جمع آوري و براي سال آينده نگه داري مي كنند و بقيه دانه ها را به عنوان تخمه ژاپني بعد از آماده سازي روانه بازار مي كنند.
هاشم آبادي گفت: كاشت هندوانه بذري به عنوان كشت دوم است و كشاورزان پس از برداشت محصول گندم و كلزا اقدام به كشت اين محصول مي كنند كه هم اكنون نيز زمان برداشت آن براي توليد تخمه است.
وي با بيان اينكه به دليل نوسانات بالاي قيمت در سال گذشته، كشت اين محصول بسيار اندك بود، افزود: اما امسال با توجه به افزايش تقريبا پنج برابري قيمت تخمه ژاپني در بازار، كشت اين محصول در سطح قابل توجهي انجام شده است.
مدير جهاد كشاورزي جوين اظهار كرد: برآورد مي شود امسال كشت اين محصول در سطح 1500 تا 2 هزار هكتار انجام گيرد.
هاشم آبادي، ميانگين توليد تخمه را بين 100 تا 150 كيلوگرم در هر هكتار دانست و گفت: براي جداسازي تخمه از هندوانه كشاورزان اقدام به استفاده از دستگاه خرمن كوب كرده و با جداسازي تخمه بقيه پسماند آن رهاسازي مي شود.
وي تاكيد كرد: با توجه به فوايد مصرف هندوانه بذري به منظور درمان بيماري هايي مانند سنگ كليه، مي توان با استفاده از صنايع فرآوري از پسماند آن نيز بهره برداري كرد.
تخمه ‌ژاپني نوعي آجيل و دانهٔ خوراكي است كه در ميان‌وعده‌ها خورده مي‌شود. تخمه‌ژاپني همان تخمهٔ هندوانه است، نوعي هندوانه كه قابليت خوردن چنداني ندارد اما تخمه‌هاي زيادي دارد و به 'هندوانه آجيلي' مشهور است.
اطلاق تخمه 'ژاپني' به هسته اين هندوانه به عقيده برخي پژوهشگران زاييده يك شباهت و اشتباه شنيداري است؛ زيرا كانون اصلي توليد اين نوع تخمه يكي از روستاهاي كرمانج نشين اطراف دماوند به نام 'جابان' است و شهرستان جوين در خراسان رضوي يكي ديگر از مراكز توليد اين نوع تخمه است.
5132/7496
خبرنگار: آرزو جاوداني ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي

سرخط اخبار استان‌ها