۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶

جایگزینی فروش دانه‌های روغنی با روغن خام توسط روسیه

جایگزینی فروش دانه‌های روغنی با روغن خام توسط روسیه

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی، روسیه باید فروش دانه‌های روغنی را جایگزین روغن خام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه زرگران در کنفرانس توسعه روابط تجاری ایران و روسیه به معرفی ظرفیت‌های دو طرف در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی پرداخت و گفت: ایران و روسیه می‌توانند متناسب با مزیت‌هایی که نسبت به یکدیگر دارند، از طریق همکاری‌های اقتصادی به رشد و توسعه کشور خود کمک کنند، این در حالی است که حضور نمایندگان اینداستریال بانک از روسیه که یکی از قدرتمندترین بانک‌های این کشور است و دو بانک ایرانی خاورمیانه و توسعه تعاون در مذاکرات بیانگر جدیت دو طرف در رفع موانع بانکی و پولی در راستای توسعه مناسبات اقتصادی است.

رئیس کمیسون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با نگاه به لازمه‌های توسعه مناسبات اقتصادی بین کشورها، افزود: یکی از مهمترین عوامل رشد روابط بین‌المللی یک کشور، نبود موانع پولی و بانکی است تا تجار و فعالان اقتصادی بتوانند نقل و انتقالات ارزی خود را به سهولت انجام دهند.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و زمینه‌های کاری مشترک ایران و روسیه، اطلاعات آماری از میزان تولید و نیازهای کشور در زمینه غلات، جزئیات مربوط به میزان سطح زیر کشت، نوسانات تولید و واردات محصولات کشاورزی و غذایی به ایران در طول یک دهه گذشته ارائه و تصریح کرد: سیاست‌های فعلی کشور در خصوص تولید و واردات گندم، ذرت و جو، وضعیت کارخانه‌های روغن‌کشی که دانه‌های روغنی از جمله دانه آفتابگردان و سویا مصرف می‌کنند، می‌تواند برنامه‌های تعیین شده در راستای تقویت این بخش را به نحو بهتری پیاده‌سازی کند.

به گفته زرگران، وزارت جهادکشاورزی با توجه به توانمندی‌های کشور در بخش روغن‌کشی در سیاست‌های جدید مبنی بر واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام و توسعه اشتغال اقدامات موثری انجام داده، به این ترتیب پیشنهاد می‌شود که روسیه به جای فروش روغن خام به ایران، به فکر فروش دانه‌های روغنی باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت ذخیره گندم در پورت ماهاچ کالا در حدود ۶۰ هزارتن است که با احتساب انبارهای جانبی ظرفیت بیشتری دربرمی گیرد. همچنین ابن بندر در حوزه صادرات الوار فعال است، ضمن اینکه منطقه آستاراخان در امر مراوادات بین دو کشور مهم و حساس است و رویکرد بخش خصوصی و دولتی دو کشور در توسعه مناسبات اقتصادی خلاصه می‌شود که در همین رابطه روسیه تلاش می‌کند امکانات و تاسیسات لازم را در آستارخان فراهم سازد به گونه‌ای که دو کشور تامین‌کننده کالاهای یکدیگر باشند.

کد خبر 3605611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha