۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۵۴
کد خبر: 81914702
T T
۰ نفر
تغيير زمان كشت، راهكار مهم افزايش توليد حبوبات است

مراغه - ايرنا - رئيس موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور گفت: تغيير زمان كشت حبوبات از بهاره به پاييزه مهمترين راهكار براي افزايش ميزان توليد اين محصولات است.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور، صابر گلكاري افزود: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود، توانايي افزايش 100 درصدي سطح زير كشت حبوبات و توليد آن در كشور وجود دارد و رسيدن به اين هدف مستلزم وجود سياست‌هاي حمايتي است.
وي اظهار كرد: در زمان كنوني به دليل كشت به روش‌هاي سنتي و استفاده نكرده از ماشين‌آلات تخصصي، علاوه بر سختي كار، هزينه تمام‌شده براي توليد بالا بوده و بايد با سياست‌هاي حمايتي، تعيين قيمت‌هاي تضميني و توسعه كشت مكانيزه درآمدزايي را افزايش داد.
رئيس موسسه تحقيقات ديم كشور از معرفي ارقام نخود هاشم، آرمان و آزاد براي مناطق گرمسيري و نيمه‌گرم سيري و معرفي رقم نخود سارال به‌عنوان نخستين رقم نخود پاييزه در مناطق سردسيري خبر داد و يادآور شد: اكنون تغيير زمان كشت از بهار به پاييز به‌ دليل مشكلات آبي از سياست‌هاي موسسه تحقيقات ديم كشور محسوب مي‌شود.
گلكاري، با بيان اينكه كشت موفقيت‌آميز نخود سارال با تحمل سرما تا منفي 18 درجه سانتي‌گراد براي كشت پاييزه انجام شده است، ادامه داد: هم‌اكنون با وجود ظرفيت‌هاي كافي در كشور براي توليد و كشت عدس، واردكننده اين محصول هستيم كه بايد با توسعه كشت با ارقام عدس معرفي‌شده توسط موسسه (گچساران، كيميا و بيله‌سوار) از واردات آن بي‌نياز شويم.
وي گفت: مصرف سرانه حبوبات در كشور 4.7 كيلوگرم براي هر نفر در سال بوده و سرانه مصرف جهاني 6.7 كيلوگرم است.
گلكاري، با بيان اينكه حبوبات نياز كمتري به آب و كود دارد، افزود: حبوبات با تثبيت نيتروژن در خاك باعث كاهش مصرف كود ازته مي‌شود و جايگزين مناسبي براي كاشت متناوب با غلات بوده كه منجر به بهبود خاك و حاصلخيزي آن و كاهش مصرف كود مي‌شود.
رئيس موسسه تحقيقات ديم كشور اظهار كرد: حبوبات با داشتن 14 تا 28 درصد پروتئين، قيمت مناسب، سلامت بيشتر نسبت به پروتئين حيواني و توانايي كاشت در مناطق توسعه‌ نيافته با امكانات محدود در شرايط كم‌آبي كشور مي‌تواند جايگزين مناسب و سالمي براي استفاده از گوشت‌ها به‌ويژه گوشت قرمز باشد.
گلكاري، با اعلام اينكه بيش از 94 درصد كشور در مناطق خشك و نيمه‌خشك قرار گرفته و 64 درصد اراضي ما نيز ديم است، ادامه داد: در شرايط كم‌آبي كنوني بايد از اين گياهان در تناوب با غلات بيشتر استفاده كنيم تا زمينه پايداري سيستم توليد غلات ‌فراهم شود.
وي گفت: كاشت حبوبات در تناوب با غلات مانع از فرسايش خاك در سرماي آيش مي‌شود و كاشت حبوبات با ايجاد پوشش گياهي روي خاك، از سيلاب‌ها و روان‌آب‌ها، جلوگيري مي كند.
گلكاري، كاشت حبوبات را راه‌ حلي براي پايداري توليد محصولات كشاورزي دانست و يادآور شد: در زمان كنوني سطح زير كشت حبوبات در ايران 600 هزار هكتار است كه با توجه به 3.5 ميليون هكتار اراضي ديم تحت پوشش غلات، بايد با استفاده از كشت متناوب غلات و حبوبات با يكديگر، ميزان توليد اين گياهان غني از پروتئين را افزايش داد.
موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور وابسته به سازمان خواروبار و كشاورزي سازمان ملل متحد و ايكاردا (ICARDA مركز تحقيقات بين المللي در مناطق خشك) فعاليت هاي تحقيقاتي خود را از سال 1371 در پنج ايستگاه اصلي و 9 ايستگاه فرعي در مناطق مختلف اگروكليمائي سردسيري، گرمسيري و نيمه سردسيري و معتدل ديم كشور آغاز كرده است.
مركز اين موسسه در شهرستان مراغه بوده كه افزايش عملكرد محصولات زراعي ديم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تريتيكاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه هاي روغني ( كلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترين اهداف اين موسسه است.
ايستگاه اصلي مناطق سردسير اين موسسه در مراغه، ايستگاه اصلي مناطق معتدل در سرارود كرمانشاه، ايستگاه اصلي مناطق گرمسير و نيمه گرمسير در گچساران، ايستگاه اصلي مناطق سرد و كم باران شمال شرق در شيروان خراسان شمالي و ايستگاه اصلي مناطق سرد و كوهستاني غرب در قاملو كردستان واقع است.
پژوهشگران اين موسسه تاكنون 41 رقم جديد ديم شامل 20 رقم گندم، هفت رقم جو، پنج رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جديد گلرنگ و سه رقم ماشك علوفه اي به كشاورزان داخلي و كشورهاي همجوار معرفي كرده اند.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعيت در 147 كيلومتري جنوب تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.
3034/8023/6183/1352
۰ نفر