۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82261514
T T
۰ نفر
مسمومیت پرندگان در خراسان شمالی 50 درصد كاهش یافت

شیروان - ایرنا - كارشناس مسئول حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در 6 ماه نخست امسال مسمومیت پرندگان در این استان به علت تغذیه از حشرات آلوده به سموم در زمین های كشاورزی 50 درصد كاهش یافته است.

بهروز جعفری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: مبارزه با حشرات در زمین های زراعی و باغی با سموم باعث از بین رفتن انواع آفت ها شده كه این امر تغذیه پرندگان از لاشه حشرات را به دنبال داشته است.
وی با بیان اینكه در این مدت 45 قطعه پرنده به اداره كل محیط زیست خراسان شمالی تحویل داده شده است گفت: تعدادی از این پرندگان زخمی و مسموم بودند كه پس از تیمارداری، نگهداری و مراقبت های درمانی به طبیعت بازگشتند.
جعفری با بیان اینكه 17 مورد از این تعداد پرندگان تلف شدند افزود: تعدادی دیگر هم به دلایل مختلف قابلیت رها سازی به طبیعت را نداشتند كه هم اكنون در پارك پردیسان بجنورد نگهداری می شوند.
كارشناس مسوول حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تیراندازی شكارچیان متخلف، برخورد با خودروهای عبوری در محورهای ارتباطی و كمبود طعمه از دیگر عوامل آسیب رساندن به گونه های جانوری در استان محسوب می شود.
جعفری افزود: اكنون این اداره كل آمادگی تحویل گرفتن پرندگان و سایر گونه های جانوری مصدوم از هم استانی ها و تیمارداری آنان است.
در استان خراسان شمالی علاوه بر زیست 141 گونه پرنده بومی، هر ساله تعدادی از گونه های پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی از مناطق سرد سیبری به آبگیرهای این استان كوچ می كنند.
خراسان شمالی افزون بر دو میلیون هكتار گستره دارد كه اداره كل حفاظت محیط زیست این استان، سه پارك ملی سالوك، ساریگل و ضامن آهو و مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و همچنین پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هكتار را مدیریت می كند.
خراسان شمالی دارای 344 هزار هكتار عرصه زراعی و باغی است كه 34 نوع محصول باغی و زراعی در این منطقه از سوی كشاورزان تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها