۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82613549
T T
۰ نفر
متخصص تغذيه:مصرف نان سفيد بدون سبوس استقبال از انواع سرطان است

شيراز - ايرنا - متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه مصرف نان سفيد بدون سبوس استقبال از انواع سرطان ها است گفت : نان سفيد بدون سبوس منجر به سرطان هاي پروستات، سينه، خون و صفرا مي شود.

دكتر موسي صالحي شنبه در گفت و و با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : با مصرف نان سفيد و برنج سفيد و البته كيك و كلوچه و شيريني قنادي و بيسكويت و ماكاروني و قند و شكر و آنچه به صورت قند بدون ويتامين هاي گروه B مصرف مي كنيم به استقبال سرطان رفته ايم .
وي اضافه كرد : قند گلوكز از طريق خون وارد بافت ها و سپس وارد سلول و در نهايت وارد ميتو كندري مي شود. نخست گلوكز به استيل كوآنزيم آ تبديل مي شود و سپس به كمك ويتامين هاي گروه B به انرژي تبديل مي شود در صورتي كه اكسيژن هم باشد اكسيژن توسط هموگلوبين از طريق خون به ميتوكندري آورده شده و در صورت وجود ويتامين هاي گروه B با استيل كوآنزيم آ تركيب شده و سوخت لازم براي عملكرد سلول ها يعني انرژي توليد مي كند.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: با مصرف نان سفيد مثل نان سنگك و نان بربري و نان تافتون و نان لواش كه همه اين ها با آرد سفيد 18 درصد سبوس گرفته شده توليد مي شوند و برنج سفيد ويتامين هاي گروه B در كارخانه هاي آرد و برنج از بين مي روند و متاسفانه لقمه ايراني از نظر ويتامين هاي گروه B بسيار فقير است.
صالحي افزود: پس قند ناشي از نان سفيد، برنج سفيد و شكر سفيد به انرژي تبديل نمي شود و همه به چربي خون تبديل مي شود و چربي را بالا مي برد و بعد چاقي و كبد چرب توليد مي كند اما اكسيژن كه توسط هموگلوبين به ميتوكندري سلول آورده شده چه مي شود؟ چون نتوانسته باعث سوخت گلوكز شود و انرژي توليد كند به راديكال هاي آزاد تبديل مي شود (o دو منفي، OH يك منفي و O2H2 )، اين ها مهمترين و گسترده ترين عوامل توليد سرطان در بدن انسان هستند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز بيان كرد:متوجه مي شويم كه سفيد كردن گندم براي توليد نان سفيد و سفيد كردن و آبكش كردن برنج باعث چاقي، چربي خون، فشارخون، ديابت و كبد چرب مي شود و در ضمن اكسيژن بخاطر نبود ويتامين B به راديكال هاي آزاد يعني مهمترين عوامل سرطان زا تبديل مي شود.
اين متخصص رژيم درماني گفت: مردم از ما مي پرسند علل سبوس گيري چيست واگر وجود سبوس در نان اين همه نقش حياتي دارد چرا از آرد سبوس گيري مي كنند؟ پاسخ اين است كه براي كاهش اسيد فيتيك آرد ( اسيد فيتيك عامل مزاحم آزادي املاح گندم است)، سفيد سازي وزيبا سازي ظاهري نان، افزايش زمان ماندگاري آرد و عدم رعايت تخمير توسط نانوايان،‌ سبوس گيري صورت مي گيرد.
صالحي اظهار داشت : از نظر ما اين استدلال ها عذر بدتر از گناه است و وقتي نمي توان مشكلات يك صنف را حل كرد صورت مسئله را پاك مي كنند ، مسئولان بايد راه حلي منطقي براي تخريب اسيد فيتيك بيابند و فرمان سبوس گيري را صادر نكنند، نانواي سنگك نبايد آرد نانواي فانتزي و قناد را مصرف كند ونانواي لواش باجوش وبلانكت به جان آرد سفيد بيفتد تا تضعيف شود وموقع پهن شدن راحت نان را نازك كند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت : كافي است مسولان اين پيشنهادها را انجام دهند تا هم اسيد فيتيك نابود شود هم سلامتي به جامعه بازگردد ، بهترين راه براي نابودي اسيد فيتيك بالا بردن زمان استراحت خمير در قدح، بالابردن زمان پخت نان درتنور،حذف جوش شيرين واستفاده از مخمر، پوست گيري پنج درصد از گندم و استفاده از خمير ترش است.
مصاحبه : نيكنام خشنودي ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 /1876

سرخط اخبار استان‌ها