۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۲۱:۵۱
کد خبر: 82688355
T T
۰ نفر
افزایش تولید تخم مرغ از برنامه های جهاد كشاورزی كردستان است

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی جهاد كشاورزی كردستان با اشاره به اینكه استان كردستان از ظرفیت افزایش تولید مرغ و تخم مرغ برخوردار است افزود: با توجه به ظرفیت های خالی موجود، افزایش تولید تخم مرغ یكی از برنامه های جهاد كشاورزی استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ خالد جعفری روز شنبه در جلسه برنامه ریزی روز جهانی تخم مرغ در سنندج با بیان اینكه استان كردستان از ظرفیت افزایش تولید مرغ و تخم مرغ برخوردار است افزود: با توجه به ظرفیت های خالی موجود، افزایش تولید تخم مرغ یكی از برنامه های جهاد كشاورزی استان است.
وی ادامه داد: سالانه پنج هزار و 500 تن تخم مرغ در استان كردستان تولید می شود كه این میزان ظرفیت افزایش دارد.
وی فرهنگسازی در زمینه داشتن رژِیم غذایی سالم و مناسب در جامعه از سوی رسانه های جمعی بویژه صدا و سیما ضروری را برشمرد و اظهار كرد: فرهنگ مصرف تخم مرغ در جامعه ترویج و نهادینه شود.
وی با بیان اینكه جهاد كشاورزی متولی تولید مرغ و تخم مرغ است افزود: این سازمان بر نحوه فعالیت های واحدهای تولیدی استان نظارت دارد و در همین راستا بمنظور حمایت از تولید باید تقاضا هم ایجاد كند.
وی اظهار كرد: هم اكنون 950 هزار تن تخم مرغ در كشور تولید می شود اما ظرفیت تولید یك میلیون و دویست هزار تن است.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون شاخص مصرف شكر، نمك و روغن نباتی كشور بالا است، گفت: این در حالی است كه كشور ما از حیث شاخص برخی اقلام مصرفی مانند مصرف تخم مرغ در سطح جهان در رتبه ٢١ قرار دارد.
وی ادامه داد: مصرف تخم مرغ باید از همان ابتدای دوران كودكی و در دوران مدرسه در میان كودكان نهادینه شود.
وی مصرف تخم مرغ را در كشورهای توسعه یافته بالا توصیف كرد و گفت: میزان مصرف تخم مرغ با سطح رفاه و زندگی مردم ارتباط دارد.
به گفته وی، مصرف تخم مرغ از بروز بیماری هایی مانند پاركینسون و آلزایمر پیشگیری می كند.
وی سرانه مصرف تخم مرغ در كشور را 11 كیلوگرم عنوان كرد و افزود: این در حالی است كه سرانه مصرف تخم مرغ در كشورهایی مانند مالزی، ژاپن و مكزیك 19 كیلوگرم است.
ایران در آسیا رتبه پنجم و در دنیا رتبه یازدهم تولید تخم مرغ را داراست و در مصرف تخم مرغ رتبه 21 را در جهان دارد.
وزارت بهداشت، وزارت جهاد كشاورزی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان دامپزشكی كشور، شورای سیاستگذاری صدا و سیما، شهرداری تهران، دانشگاه علوم پزشكی، انجمن صنفی تولید كنندگان، شركت تعاونی مرغداران از اعضای ستاد كشوری ترویج تخم مرغ در كشور هستند. هدف اصلی اعضای این ستاد ترویج مصرف تخم مرغ در سبد غذایی مردم است.
در روز ١٧ مهر (روز جهانی تخم مرغ ) در سطح ١٠ مدرسه در ١٠ شهرستان استان ساندویچ تخم مرغ توزیع و مسابقه نقاشی برگزار می شود.
در برنامه های شبكه استانی نیز با همكاری صدا و سیمای استان در مورد ترویج مصرف تخم مرغ و مزایای آن صحبت خواهد شد.
تاكنون در كشور 100 هزار جلد كتاب با عنوان تخم مرغ در گروه سنی كودك چاپ شده است.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش** انتشار دهنده: امید بهمنی
7352/6108

سرخط اخبار استان‌ها