۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83105570
T T
۰ نفر
تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات كشاورزی تخلف است

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام كرد: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات كشاورزی تخلف از قانون به شمار می رود و در صورت ادامه این تعلل، موضوع در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «احمدعلی كیخا» امروز (دوشنبه) در حاشیه نخستین روز برگزاری همایش مشترك «توسعه همكاری های كشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و كشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا» در تهران افزود: طبق قانون دولت مكلف است هر سال تا پایان شهریورماه نرخ خرید تضمینی محصولات كشاورزی را برای ایجاد انگیزه تولید در كشاورزان تعیین و اعلام رسمی كند.
وی ادامه داد: وزارت جهاد كشاورزی مدعی است قبل از پایان تیرماه نرخ كارشناسی خرید تضمینی محصولات كشاورزی را به شورای اقتصاد ارایه كرده است اما شورای اقتصاد در اعلام آن تعلل دارد.
به گفته وی، براساس قیمت های جهانی و منطقه ای گندم، نرخ تورم و افزایش هزینه های تمام شده تولید، بهای خرید تضمینی این محصول نباید كمتر از 2 هزار تومان تعیین شود و تعیین نرخ های دیگر، تخلف است. قیمت هر كیلوگرم جو نیز باید بیش از 1700 تومان باشد.
كیخا تاكید كرد دولت باید طبق قانون «اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی در اواخر شهریورماه هر سال» و «تعیین قیمت براساس نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید» را برای تعیین نرخ خرید تضمینی مورد توجه قرار دهد.
رییس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان درخواست مستندات ارایه نرخ خرید تضمینی را به وزارت جهاد كشاورزی و دولت داده اند تا به صحن علنی مجلس ارایه كنند.
به گزارش ایرنا، همایش مشترك جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا درباره «توسعه همكاری های كشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و كشاورزی» تا فردا در تهران ادامه دارد.
آشنایی متقابل با استانداردها و ضوابط ایمنی و كیفی محصولات غذایی و كشاورزی، افزایش آگاهی 2 طرف نسبت به سازوكارهای تولید محصولات غذایی و كشاورزی و رایزنی برای رفع موانع تجارت دوجانبه محصولات غذایی و كشاورزی ایران و اتحادیه اروپا از اهداف این همایش دو روزه است.

اقتصام*9186*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد