۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۳۱
کد خبر: 82608767
T T
۰ نفر
38 درصد از كودكان خوزستاني از تغذيه با شير مادر محرومند

اهواز - ايرنا - مدير گروه سلامت خانواده مركز بهداشت گفت: 62 درصد زنان خوزستاني تغذيه انحصاري با شير مادر را براي كودكان خود انجام داده اند.

به گزارش ايرنا مژگان قاسمي دوشنبه در كارگروه زنان و خانواده خوزستان، افزود: بر اساس مطالعاتي كه در سال 89 توسط دانشگاه علوم پزشكي اهواز انجام شده 34 درصد مادران خوزستاني تغذيه انحصاري با شير مادر انجام مي دادند، كه اين آمار در مطالعات جديد در سال 92 افزايش داشته و نشان مي دهد كه 64 درصد مادران در خوزستان تغذيه انحصاري با شير مادر انجام مي دهند البته اين مطالعات هنوز از سوي وزارت بهداشت تاييد نشده است.
وي با اشاره به هفته ملي تغذيه با شير مادر از 10 تا 16 مرداد اظهار كرد: حمايت همه جانبه از مادران براي تداوم شيردهي و سلامت و رشد كودكان اهداف اين برنامه هستند.
قاسمي يكي ديگر از اهداف اين برنامه را تغذيه انحصاري با شير مادر تا 6 ماهگي دانست و گفت: آموزش، حمايت از كودكان محروم از شير مادر در مناطق شهري و روستايي و پايش و ارزيابي بيمارستان هاي دوستدار مادر از مهم ترين فعاليت هاي اين برنامه است.
به گفته وي، 25 بيمارستان دوستدار كودك زير نظر دانشگاه علوم پزشكي اهواز فعاليت مي كنند.
وي با تاكيد بر حمايت از مادران از سوي خانواده، جامعه و محل كار افزود: مادران شاغل در زمان شيردهي بايد فرصت كافي براي تغذيه فرزند خود را تا 24 ماهگي داشته باشند.
قاسمي خواستار الزام مهدكودك ها براي اختصاص محل مناسب براي شيردهي مادران شد.
وي همچنين با اشاره به طرح غربالگري كارمندان ادارات گفت: با وجودي كه اين معاينات به صورت رايگان انجام مي شود اما استقبال خوب نبوده، با اين حال مشاهده كرديم كه 21 درصد از مراجعان مبتلا به فشارخون و پنج درصد مبتلا به ديابت هستند.
قاسمي اين معاينات را در شناسايي و پيشگيري از سرطان ها به ويژه سرطان هاي خاص زنان بسيار موثر دانست.

*يك مهدكودك براي زندان زنان
سرپرست اداره كل زنان و خانواده استانداري خوزستان نيز در اين نشست از راه اندازي يك مهدكودك در زندان زنان اهواز خبر داد.
فرانك موسوي افزود: قرار است در اين مهدكودك كه هم اكنون در حال تجهيز است، كودكان زير 2 سال زناني كه دوران محكوميت خود را سپري مي كنند نگهداري شوند.
وي با بيان اينكه اين كودكان اكنون شب ها در زندان زنان مي خوابند، اضافه كرد: تلاش براي نگهداري اين كودكان در شب هنگام در خارج از بند نسوان در حال انجام است تا اين كودكان در آينده دچار مشكل نشوند.
موسوي با بيان اينكه تا كنون 22 اتاق مادر و كودك در ادارات دولتي راه اندازي شده افزود: متاسفانه برخي از دستگاه ها و فرمانداري ها به ويژه فروشگاه هاي زنجيره اي اين طرح را اجرا نكرده اند.
وي درباره راه اندازي نشدن اتاق مادر و كودك در استانداري خوزستان نيز گفت: با پيگيري هاي انجام شده، در روزهاي اخير استاندار خوزستان دستور راه اندازي اتاق مادر و كودك را داده است.
موسوي با اشاره به انتقاد معاون استاندار از عدم ارائه طرح هاي متناسب با حوزه زنان در اين كارگروه تاكيد كرد: دستگاه هاي اجرايي ملزم هستند كه مشكلات خود را در قالب طرح به كارگروه ارائه كنند تا درباره آنها تصميم گيري شود.

*توجه به سوءتغذيه مادران
مشاور امور زنان فرماندار اهواز نيز در اين نشست خواستار توجه به تغذيه مادران در زمان شيردهي شد.
مرضيه اميري افزود: در مناطق محروم و روستايي بسياري از زنان دچار سوءتغذيه هستند كه در دوره شيردهي اين مساله شدت مي يابد و لازم است در دوره شيردهي به نوزاد اين مادران حمايت شوند.

*از مدرسه تا كانون اصلاح و تربيت
مدير كانون اصلاح و تربيت اهواز نيز در اين نشست ساخت مدرسه براي كودكان بازمانده از تحصيل در اين كانون را يكي از مشكلات دانست و افزود: اگر چه تعدادي از كودكان بازمانده از تحصيل در مقاطع ابتدايي، متوسطه اول و دوم در حال تحصيل هستند اما نياز به ساخت مدرسه داريم و با وجود پيگيري اين مساله از طريق نوسازي مدارس اين مشكل هنوز مرتفع نشده است.
فيصل نيسي اظهار كرد: از سوي كودكاني كه يك سال ترك تحصيل مي كنند امكان ثبت نام مجدد در سامانه ندارند كه اين مشكل نيز بايد به صورتي حل شود تا امكان ادامه تحصيل اين افراد فراهم شود.
وي همچنين خواستار حمايت از كودكان آزاد شده از كانون اصلاح و تربيت و ايجاد اشتغال براي آنها شد تا دوباره مرتكب جرم نشوند.

/6002/7151
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشاردهنده : كبري آقازري

سرخط اخبار استان‌ها