۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82046189
T T
۰ نفر
گندم كاران چهارمحال وبختياري براي دفع آفت سن زدگي مزارع را سم پاشي كنند

شهركرد- ايرنا- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: گندم كاران اين استان براي جلوگيري از سن زدگي اقدام به سم پاشي به موقع مزارع خود كنند.

حميدرضا دانش روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: زمستان امسال دماي هوا حدود دو درجه گرمتر از سال هاي قبل بوده كه شرايط مناسبي را براي زمستان گذراني آفت سن گندم فراهم كرده و اين امر باعث بالا رفتن جمعيت آفت سن مي شود.
به گفته وي، كشاورزان كه گندم و جو آنها در زمين هاي ديم كم بازده كشت شده، محصول آنها بيشتر در معرض آفت سن گندم قرار دارد و سطح مبارزه با اين آفت بايد افزايش يابد.
دانش تاكيد كرد: در صورتي كه كشاورزان در سم پاشي تعلل كنند، محصول آنها دچار سن زدگي خواهد شد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان ادامه داد: كشاورزان براي جلوگيري از سن زدگي به موقع سم پاشي كرده و با مراجعه به مراكز خدمات كشاورزي و با هماهنگي با مراكز كشاورزي مي توانند يك سوم سم مورد نياز را رايگان دريافت كنند.
به گزارش ايرنا، سطح زيركشت پائيزه گندم و جو آبي و ديم در چهارمحال و بختياري 83 هزار و 750 هكتار است كه در 24 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان گندم آبي، 38 هزار هكتار گندم ديم و مابقي جو آبي و ديم كشت شده است.
سالانه در چهارمحال وبختياري بيش از يك ميليون و 500 هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي توليد مي شود و سطح زيركشت استان 270 هزار هكتار با 66 هزار بهره بردار مي باشد.
سن گندم مهمترين آفت گندم و جو در ايران است كه اقدام به تغذيه از مواد درون گندم يا جو مي كند و در نهايت محصولي كه عايد كشاورز مي شود، خوشه خشك و سياه شده گندم و جو است.
7361/ 6014/

سرخط اخبار استان‌ها