۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱
کد خبر: 81947669
T T
۰ نفر
لاریجانی: برون گرا بودن رشد تولیدات داخلی از اركان اقتصاد مقاومتی است

قم- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ركن اصلی اقتصاد مقاومتی برون گرا بودن رشد تولیدات داخلی است، گفت: بخش كشاورزی را باید از هر جهت مورد توجه و حمایت قرار داد تا موجب افزایش راندمان این بخش و رقابتی شدن محصولات شود.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در همایش ملی اقتصاد مقاومتی، تعاون و كشاورزی در بستر فرهنگ و مدیریت جهادی در قم، افزود: اگر حمایت ها از روش های درستی برخوردار نباشد، تبدیل به انرژی مثبت برای صادرات و رقابت پذیری نمی شود.
وی با اشاره به تاكیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، اضافه كرد: این امر ظرفیتی جدیدی برای كشور ایجاد كرد كه اگر درست فهمیده و پیگری شود، موضوع پر اهمیتی برای این مرحله از انقلاب است و باید با توجه به تجربیات گذشته اقتصاد مقاومتی را در كشور جدی بگیریم.
وی تصریح كرد: اگر می خواهیم با توجه به اقتصاد مقاومتی هدف مهمی برای بخش كشاورزی در نظر بگیریم باید دو ركن افزایش تولید یعنی بهره وری بالاتر و نگاه برون گرا در اقتصاد مقاومتی یعنی استانداردها طوری باشد كه صادرات تقویت شود را در نظر گرفت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به مسائل بین كشور روسیه و كشورهای غربی اشاره كرد و گفت: روسیه علاقه مند به تامین نیازهای بخش كشاورزی از ایران بود كه روند این كار به این دلیل كه ایران استانداردهایی را در تولید فرآورده رعایت نكرده بود، طول كشید.
لاریجانی با بیان اینكه اگر این استانداردها رعایت شود می توانیم بازار جدیدی به اقتصاد خودمان اضافه كنیم، بیان كرد: عراق كشوری بزرگی و علاقه مند به استفاده از محصولات ایران است و مشكلاتی در ضوابط صادراتی و وارداتی بین ایران و عراق وجود دارد كه قابل حل بین دو دولت است.
وی با اشاره به اقدام های وزارت جهاد كشاورزی گفت: گام های خوبی در جهت اینكه بخش كشاوزی توانمندتر شود و به سمت خودكفایی برود، برداشته شده و نگاه به نسبت خوبی را در این زمینه سامان یافته است.
وی بر استفاده درست از آب و منابع آبی تاكید و بیان كرد: در چند سال گذشته اقدام هایی در راستای مهار آب ها صورت گرفت و با اذن رهبر معظم انقلاب نیز حدود هشت میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای استفاده بهینه از آب ها در نظر گرفته شده است.
رئیس قوه مقننه با اشاره به مشكلات آبرسانی به روستاها، گفت: مبلغی از بودجه سال گذشته و حدود 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی به روستاهایی كه مشكل دارند، در نظر گرفته شده است.
لاریجانی تاكید كرد: آبیاری تحت فشار باید در كشور سامان یابد كه در این زمینه نیز مجلس یك هزار میلیارد بودجه تخصیص داده است و در بودجه سال آینده نیز مبلغی در نظر گرفته می شود.
وی گفت: اگر طرحی درست و در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای باروركردن كشاورزی ارائه شود، به طور حتم در مجلس مورد توجه قرار می گیرد.
وی همچنین بر راه اندازی شركت های بزرگ و مهم تاكید كرد و گفت: نگاه منظم، همه جانبه و نظام مند به بخش كشاورزی در درون اقتصاد مقاومتی می تواند كمك كند و باید از این ظرفیت استفاده بهینه كرد.
لاریجانی با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب بارها بر نگاه همه جانبه به بخش كشاورزی تاكید كرده اند، ابراز امیدواری كرد: وزارت جهاد كشاورزی از این فرصت استفاده كند و طراحی های به موقع انجام دهد.
وی اظهار كرد: فضای لازم برای توجه خاص به مساله كشاورزی در اقتصاد مقاومتی در مجلس فراهم است و این مساله در بودجه سال آینده و در برنامه پنج ساله ششم مورد توجه جدی قرار می گیرد.
وی در ادامه با اشاره به كاهش چشمگیر قیمت نفت، گفت: در كشور عراق به دلیل تلاطمی كه در قیمت نفت ایجاد شده، نگرانی وسیعی دیده می شود و علت آن اتكای اقتصاد این كشور به قیمت نفت است كه بر حقوق و مزایای كاركنان تاثیر زیادی دارد و این نگرانی نیز بجاست.
رئیس مجلس تصریح كرد: ایران سال ها دچار تحریم غرب بوده و چندین برابر این كشور نیز جمعیت دارد، ولی هیچ وقت این دستپاچگی و نگرانی بین مسئولان و ملت دیده نشد.
وی ادامه داد: دلیل این مساله به واحدهای تولیدی داخلی برمی گردد كه توانستند سرمایه ای برای كشور در راستای تامین نیازها به ویژه در حوزه كشاورزی و صنعت فراهم كنند.
وی افزود: گرچه می توانستیم بیشتر از این تلاش كنیم، ولی همین مقدار باعث شد آرایشی در كشور و در سخت ترین شرایط فراهم شود كه سرمایه كمی نیست.
لاریجانی همچنین با اشاره به ایام الله دهه فجر، گفت: این ایام آغاز سرافرازی ملت است كه حركت جدیدی برای مردم ایران رقم خورد كه بیش از سه دهه از آن ایام پرفروغ گذشته و امروز ایرانیان در جایگاهی معتبر قرار گرفته و سربلند هستند.
وی افزود: ملت ایران در بخش های مختلف توانستند كارهای شاخصی را پیگیری كنند كه هر كدام در جای خود می تواند ارزیابی های خوبی داشته باشد.
وی با بیان اینكه كشاورزی از ابتدای پیروزی انقلاب مورد توجه بود و امام راحل روی خودكفایی در این بخش تاكید داشتند، گفت: در همین راستا جهاد سازندگی كه نهادی انقلابی و پرتحرك بود شكل گرفت و هدف آن استفاده از ظرفیت درونی كشور با یك حركت انقلابی بود تا نیازهای مردم در داخل كشور تامین شود.
لاریجانی اضافه كرد: بسیاری از نیروهای ارزشمند و انقلابی كشور ابتدا جذب جهاد سازندگی شدند و تلاش كردند در روستاها و شهرها روحیه پرتلاشی را القا كنند تا ملت ایران روی پای خودش در حوزه كشاورزی بایستند.
وی با بیان اینكه در بخش های مختلف كشاورزی توانستیم روی پای خود بایستیم، ادامه داد: بسیاری از این نیروها در دفاع مقدس حضور یافتند و جهاد سازندگی نقش چشمگیری در همه عرصه ها داشت و تجربیات ارزشمندی كسب كرد.
همایش ملی اقتصاد مقاومتی، تعاون و كشاورزی در بستر فرهنگ و مدیریت جهادی، در مجتمع اداری آستان حضرت معصومه(س) و با حضور آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد كشاورزی، حسین صفایی معاون وزیر جهاد كشاورزی، سید مهدی صادقی استاندار قم و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.
در این آیین از 35 طرح جهاد كشاورزی با اعتباری بالغ بر 162 هزار و 860 میلیون ریال و اشتغالزایی 240 تن به طور نمادین رونمایی شد و به بهره برداری رسید.
در این همایش از پیشكسوتان جهاد و شهادت، برگزیدگان ارائه مقاله به همایش و نمونه های سازمان تعاون روستایی تجلیل شدند.
در حاشیه این همایش نمایشگاهی از تولیدات روستایی برپا شده بود. ك/3
/2085/ 1175/ 6075
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد