۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82247582
T T
۰ نفر
حجتی: ورود نژاد گاو سیمنتال مشكل كمبود شیر و گوشت را رفع می‌كند

قزوین-ایرنا- وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به مزیت نژاد گاو سیمنتال نسبت به هولشتاین گفت: ورود نژاد سیمنتال مشكل كمبود شیر و گوشت گاوی را رفع می‌كند.

به گزارش ایرنا محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی روز چهارشنبه در آئین افتتاح و بهره‌برداری از نخستین مجتمع دامداری و مركز تولید نهاده‌های ژنتیكی گاو دو منظوره سمینتال در كشور در شهرستان آبیك قزوین در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با تلاش و پیگیری های مستمر موفق شدیم نژاد سیمنتال را وارد ایران كنیم.
گفتنی است، سیمنتال یكی از قدیمی ترین و مطرح ترین نژادهای گاو در دنیا می باشد كه ابتدا از كشور سوئیس پرورش یافته و به تدریج تكثیر شده است.
وی در ادامه با اشاره به مزیت‌های نژاد سیمنتال نسبت به هولشتاین، افزود: نژاد سیمنتال علاوه بر افزایش كیفیت مطلوب نسبت به گاو هولشتاین در هزینه‌های تولید آن نیز نسبت به نژاد قبلی شاهد كاهش زیادی هستیم.
حجتی اضافه كرد: گوشت و شیر نژاد سیمنتال نیز نسبت به نژاد هولشتاین بیشتر و بهتر است و این یك كار نمونه در كل كشور است و امید است كه این نژاد در كل كشور افزایش پیدا كند و مشكل شیر و گوشت با ورود این نژاد از بین برود.
وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه سازگاری نژاد سیمنتال نسبت به گاو هولشتاین بسیار بیشتر است، عنوان كرد: با توجه به مشكلات امروز كشور وجود نژاد سازگار می‌تواند كمك زیادی به كشور كند.
حجتی با تاكید بر اینكه امروز بیش از 10 میلیارد مترمكعب بهره‌برداری از آب‌های غیرمجاز در كشور داریم، اظهار كرد: اگر بتوانیم در این مورد وارد شویم كمك بسیار زیادی به كشور خواهیم كرد.
حجتی با اشاره به اینكه ما فقط با مسدود كردن چاه‌های غیرمجاز می‌توانیم به تعادل سفره‌های زیرزمینی دست پیدا كنیم، اظهار داشت: در دشت قزوین باید آبخیزداری را به عنوان یك طرح عظیم در نظر بگیریم و با ورود به بحث چاه ‌های غیر مجاز از بروز بی تعادلی جلوگیری كنیم و اگر این امر محقق نشد باید از میزان آبدهی چاه‌های مجاز را نیز كاهش دهیم.
وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه باید سعی كنیم سفره‌های زیرزمینی را برای تعادل اولیه خود بازگردانیم، گفت: این امر جز با ورود دست‌اندركاران و متولیان هر بخش محقق نخواهد شد و باید صلاح و مصلحت دشت در همین دست ائمه جمعه، فرماندار و سایر مسؤولان این امر محقق می‌شود.
وی عنوان كرد: در رابطه با بهره‌وری طرح‌هایی كه در چهارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی ارائه و عمده بحث بهره‌برداری از منابع آب و خاك تعریف و بیش از ده ها پروژه در این موضوع طرح شده است و طرح آبیاری قطره‌ای كه بسیار مهم است طی 10 سال در كل كشور به بهره‌برداری می‌رسد.
حجتی با بیان ایكه یكی از طرح های بهره وری از آب است، اظهار داشت: بحث گلخانه‌ای یكی دیگر از بحثهای آب است كه با این طرح صرفه‌جویی زیادی در بحث آب می‌شود.
وزیر جهاد كشاورزی مطرح كرد: امروز كشاورزان ما در سطح كشور به خصوص استان قزوین تمامی صیفی‌كاران و جالیزكاران به سوی صرفه‌جویی سوق داده شده‌اند كه با پهن كردن پارچه و سیستم نشاكاری شاهد افزایش بهره‌برداری كاهش زمان و كاهش مصرف آب هستیم.
وی با اشاره به حمایت بانك كشاورزی بیان داشت: در سال‌های اول بانك كشاورزی محدودیت سطح داشت و امروز با حمایت دولت و مجلس بدون شاهد افزایش خدمات‌دهی بانك‌ها جهت مكانیزه كردن ارائه خدمت می‌كند و كشاورزان و استفاده از این خدمات نیز با آموزش بهره‌برداری از سیستم‌های مكانیزه در سطح كشور هستیم.
حجتی در پایان گفت: تمامی آنچه در بخش كشاورزی با رشد 54 درصدی روبه‌رو هستیم به دلیل پرداختن به موضوع بهره‌وری است.
این مركز سالانه 10 هزار تن شیر و 350 تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می كند.
براساس آخرین آمار استان قزوین دارای 310 واحد صنعتی گاوداری شیری و 200 واحد گاوداری سنتی است.
رئیس دولت یازدهم و هیات همراه امروز /چهارشنبه/ در سی و یكمین سفر استانی خود میهمان مردم استان قزوین است
دولتمردان تدبیر و امید از اولین سفر استانی خود در 24 دی سال 92 تاكنون به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان، قم، گیلان، فارس، آذربایجان شرقی، شهرستان های استان تهران (شهریار، ملارد و قدس، اسلامشهر، ری، رباط كریم و بهارستان)، خراسان شمالی، كردستان، همدان، مازندران، یزد، سمنان، كرمان، آذربایجان غربی، كرمانشاه و كهگیلویه و بویراحمد سفر كرده اند.
3013/ 6128
خبرنگار: رضا اولادی * انتشار دهنده: وحید مقدم سلیمی
۰ نفر