۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82493592
T T
۰ نفر
6 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي قم با سيستم هاي نوين آبياري مي شود

قم - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم گفت: با مساعدت دولت، كمك هاي مالي درنظر گرفته شده براي استفاده از سيستم هاي آبياري نوين در بخش كشاورزي استان به رقم 230 ميليارد ريال رسيده و هم اكنون بيش از 6 هزار هكتار از مزارع استان زير پوشش اين نوع از آبياري است.

محمد رضا طلايي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده در آينده نزديك بيش از 90 درصد زمين هاي كشاورزي استان به صورت قطره اي و با استفاده از نوار تيپ، آبياري خواهد شد و از اين طريق ميزان مصرف آب در بخش كشاورزي استان قم بيش از 50 درصد كاهش خواهد يافت.
وي بيان كرد: دولت براي ترويج استفاده از روش هاي آبياري نوين و تحت فشار در مزارع كشاورزي استان، تا 85 درصد هزينه انجام كار را تا سقف 70 ميليون ريال به صورت تسهيلات بانكي بلاعوض به كشاورزان پرداخت مي كند.
وي ادامه داد: آموزش كشاورزان قمي و ايجاد انگيزه در ميان آن ها براي استفاده از روش هاي آبياري نوين از جمله اقدام هاي دشواري بود كه صورت گرفت و مي توان گفت بهره گيري از اين روش ها براي آبياري مزارع استان از جمله مهمترين دستاوردهاي دولت در بخش كشاورزي است، چراكه استان قم در منطقه خشك و كويري كشور قرار گرفته و تامين منابع آبي براي آن با دشواري هاي متعددي مواجه است.
طلايي با اشاره به اين كه استان قم در انتهاي سه دشت قرار گرفته و با مشكل كم آبي مواجه است، گفت: آب مورد نياز بيشتر زمين هاي كشاورزي استان با استفاده از حفر چاه هاي عميق تامين مي شود و كمبود منابع آبي در قم باعث شده است، مديران استان در چارچوب سياست هاي كشوري، طرح آبياري نوين مزارع كشاورزي را در اولويت برنامه هاي عمراني قرار دهند.
وي ادامه داد: درسال هاي گذشته آنچنان كه شايسته بود كشاورزان از طرح سيستم آبياري نوين استقبال نمي كردند، چند سال تلاش شد تا كشاورزان قمي به اهميت آب واقف شوند؛ بايد گفت بهترين دستاورد سازمان جهاد كشاورزي استان قم در دولت تدبير و اميد حركت در اين مسير و مديريت بهينه منابع آبي بوده است.
وي همچنين با بيان اين كه در دولت يازدهم سند جامع و كاملي براي شكوفايي بخش كشاورزي استان تدوين شده است، گفت: سازمان جهاد كشاورزي استان قم، بر اساس سياست هاي اقتصاد مقاومتي به دنبال فراهم كردن شرايط خودكفايي در توليد محصول هاي راهبردي مانند گندم است و در همين رابطه اين محصول ها به صورت تضميني از كشاورزان استان خريداري مي شود.
طلايي با اشاره به خدمات گسترده دولت تدبير و اميد در بخش كشاورزي، افزود: اجراي طرح آي پي ام به منظور داشتن محصول سالم در مزرعه در حال انجام است و سالانه 2 تا 3 هزار هكتار از سطح زير كشت محصول هاي كشاورزي با مشاركت بخش خصوصي و نظارت هاي فني جهاد كشاورزي، براي اين طرح اختصاص مي يابد.
وي ادامه داد: توسعه كشت گلخانه اي از جمله راهكاري هاي مقابله با مشكل كم آبي در بخش كشاورزي استان قم است و در حال حاضر بيش از 10 هكتار گلخانه با سازه هاي مقاوم و استاندارد در استان احداث شده است.
طلايي با اشاره به اين كه محصول برخي از اين گلخانه ها به دليل كيفيت بالا به كشورهاي منطقه صادر مي شود، گفت: ايجاد محيط هاي گلخانه اي براي كشت محصول ها علاوه بر بالا بردن بهداشت محصول و مبارزه با آفت ها، باعث ايجاد اشتغال مناسب و پايدار در بخش هاي روستايي استان قم شده است.
وي بيان كرد: بر اساس الگوهاي كشت تدوين شده، استان قم در بحث توسعه باغ هاي پسته ظرفيت خوبي دارد و محصول پسته باغ هاي آن از نظر كيفيت و طعم در سطح كشور رتبه دوم را دارد.
وي بيان كرد: پسته محصولي است كه به آب كمي احتياج دارد و به همين دليل استان قم قابليت خوبي براي كشت اين محصول دارد، به نحوي كه در 2 سال گذشته بيش از هفت هزار هكتار به سطح زير كشت اين محصول در استان اضافه و 2 هزار هكتار از باغ هاي قديمي كشت اين محصول اصلاح شد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم با اشاره به اهميت كشت نهال براي توسعه باغ هاي قم، گفت: در همين رابطه بيش از يك ميليون و 200 هزار اصله نهال به صورت يارانه اي و از محل كمك اعتبارات ملي بين كشاورزان توزيع شد كه همه شناسنامه دار و با سابقه مشخص و مورد تاييد سازمان حفظ نباتات كشور است.
وي ادامه داد: با توجه به نياز استان قم به محصول هاي كشاورزي زودرس كه به دوره آبياري كمتري احتياج دارد، بيش از 25 درصد سطح زير كشت به اين محصول ها اختصاص داده شد و با وارد كردن ارقام جديد به بازار و استفاده از آن ها در مزارع، مدت زمان مورد نياز براي برداشت محصول نهايي به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرد.
وي با اشاره به قابليت خوب استان قم براي كشت گياهان دارويي، بيان كرد: كشت گياهان دارويي در مناطق مختلف استان به خصوص در بخش هاي كوهستاني به نحو چشمگيري مورد استقبال خانواده هاي بومي قرار گرفته و باعث ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي خانواده هاي روستايي شده است.
طلايي همچنين جايگاه استان قم در توليد محصول هاي مرتبط با دام و طيور را نيز ممتاز ارزيابي كرد و گفت: در اين بخش به دنبال صنعتي كردن و مكانيزاسيون واحدهاي توليد دام و طيور موجود هستيم تا محصول نهايي با رعايت كيفيت و استانداردهاي مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اختيار مردم قرار گيرد.
در بخش كشاورزي كل اراضي قابل كشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هكتار است كه اين رقم 46 صدم درصد كل اراضي قابل كشت كشور مي باشد؛ ميزان توليد اين بخش در سال گذشته برابر 745 هزار تن محصول شامل 425 هزار تن محصولات زراعي و باغي، يك هزار و 208 تن آبزيان و 320 هزار تن محصولات دامي بوده است.
ميزان ارزش افزوده بخش كشاورزي در استان قم با رقم 9 هزار و 406 ميليارد معادل 9 درصد ارزش افزوده كل بنگاه هاي اقتصادي استان است.
7405/ 1175 خبرنگار: سيد محمد ابراهيم جنابان ** انتشار دهنده: رضا عليمحمدي

سرخط اخبار استان‌ها