۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82155200
T T
۰ نفر
كشاورزان ابركوهي از كشت محصولات پرآبخواه خودداري كنند

يزد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي ابركوه گفت: كشاورزان اين شهرستان با توجه به بحران آبي و افت آبهاي زير زميني با تغيير الگوي كشت از كاشت محصولات پرآبخواه خودداري كنند.

مهدي غيب الهي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهاركرد: برداشت‌هاي بي رويه و غير اصولي از منابع آب زيرزميني در كنار خشكسالي‌هاي پياپي، موجب افت شديد سطح آب زيرزميني شده است .
وي افزود: اين شهرستان 15 سال است با معضل خشكسالي روبروست و در اين زمينه كشاورزان با تداوم اين خشكسالي دست پنجه نرم مي كنند.
وي با بيان اينكه تغيير نوع محصولات كشاورزي يكي از برنامه هاي اولويت دار جهادكشاورزي براي مقابله با بحران كم آبي است ادامه داد: با برنامه ريزي كارشناسي و منسجم جهاد كشاورزي ، كشاورزان بايد تغيير الگوي كشت را در برنامه كشاورزي خود قرار دهند.
اين مسئول خاطرنشان كرد: سالانه بيش از 150 ميليون مترمكعب از منابع آب زير زميني دشت ابركوه پمپاژ مي شود كه بالغ بر 96 درصد آن در بخش كشاورزي استفاده مي‌شود.
غيب الهي بابيان اينكه منابع آب زير زميني نقش تعيين كننده‌اي در بقا و توسعه مزارع و زمين هاي كشاورزي ايفا مي كنداضافه كرد: بحران آبي ، تهديدي جدي براي وضعيت موجودكشاورزي شهرستان ابركوست و از اين رو كشاورزان اين شهرستان بايستي بحران آب را جدي بگيرند.
وي افزود: هم اكنون 648 حلقه چاه كشاورزي و 13 قنات، منابع تامين آب كشاورزي شهرستان ابركوه هستند.
اين مسئول ادامه داد: به طور متوسط 46 ميليون متر مكعب در سال و يا بعبارتي معادل يكهزار و 460 ليتر در ثانيه آبخوان را با كسري و بيلان منفي روبرو مي سازد.
مديرجهادكشاورزي ابركوه تصريح كرد: بخاطركاهش شديد منابع آبي بسياري از قنات هاي شهرستان ابركوه خشك شده است و متاسفانه طي 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات در اواخر سال 1370 به 42 رشته قنات بوده و هم اكنون اين تعداد به 13 رشته رسيده است.
وي همچنين گفت: طي سالهاي گذشته 21 رشته قنات شرق ابركوه كاملاً خشك شده و آبدهي 72 حلقه چاه منطقه شرق از 750 ليتر در ثانيه به كمتر از 200 ليتر در ثانيه رسيده است .
كشاورزان خطه كويري ابركوه سالانه 190 هزارتن محصولات زراعي، باغي، دامي و شيلات توليد و به بازار عرضه مي كنند.
7539/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها