۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82622569
T T
۰ نفر

بازار داغ مرغ در روزهاي تب كنگو كريمه دامي

۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82622569
بازار داغ مرغ در روزهاي تب كنگو كريمه دامي

ايلام - ايرنا - هشدارهاي مكرر و پيشگيرانه در خصوص بيماري تب كريمه كنگو به همان نسبت كه از مطلوبيت گوشت قرمز كاسته موجب يا دستكم موثر در افزايش تقاضا و به تبع ان قيمت گوشت مرغ در بازار ايلام شده است.

به گزارش ايرنا، در خصوص علت افزايش توضيح و علل متاثر تنوع دارند اما نتيجه ان براي شهروندان يكي است، گران شدن همواره نامطلوب است به خصوص در استان 580 هزار ايلام كه سه برابر مصرف توليد مي كند.
يكي از شهروندان ايلامي گفت: هفته گذشته گوشت مرغ هر كيلوگرم 75 هزار ريال بود كه الان به 85 هزار ريال افزايش يافته است.
رضا شيرواني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: معمولا به دلايلي مردم از مصرف مرغ يخي در استان امتناع مي كنند و همه براي مصارف روزانه خود مرغ هاي كشتار روز را بيشتر مصرف مي كنند كه گران شدن بيش از حد ان تاثير منفي در برنامه غذايي خانوارهاي متوسط و فرودست جامعه دارد.
يكي از مرغداران ايلامي در اين خصوص گفت: نهاده هاي دامي در ماه هاي اخير بسيار گران شده و قيمت ذرت و افزايش هزينه هاي آب و برق نيز بر اين گراني دامن زده است.
حجت بيگ محمدي اظهار كرد: استان ايلام داراي كارخانه جوجه كشي نيست انها بايد جوجه يك روزه را با قيمت زياد و كرايه بسيار بالا از استانهاي ديگر خريداري كنند كه طولاني بودن مسافت و گرما موجب تلف شدن بسياري از آنها در بين راه مي شود.
وي ادامه داد: بيماري هاي مختلف، گرما و ... موجب تلفات بيش از اندازه مرغداري ها و كاهش توليد مرغ و در نتيجه گراني آن مي شود.
معاون توليدات امور دامي جهادكشاورزي ايلام نيز با تاييد افزايش قيمت مرغ در استان گفت: عوامل متعدد، نوسان افزايشي قيمت مرغ در ايلام را به دنبال داشته است.
مجتبي شيرخاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: قيمت مرغ در استان ايلام از روال كلي ان در كشور متاثر و در مقاطع مختلف دچار نوسان مي شود كه اين عامل موجب گراني يا كاهش قيمت گوشت مرغ است.
وي، گراني نهاده هاي دامي شامل جوجه يك روزه، ذرت، افزايش تقاضاي گوشت مرغ به جاي گوشت قرمز به دليل خطر شيوع بيماري تب كريمه كنگو،كاهش تراكم مرغداري ها به دليل افزايش گرما و همچنين تلف شدن بسياري از مرغ ها به دليل بيماري برونشيت كه منجر به كاهش توليد شد را از جمله عوامل گراني قيمت مرغ در ماه اخير عنوان كرد.
شيرخاني همچنين افزود: به منظور تنظيم بازار و جلوگيري از افزايش قيمت گوشت مرغ 435تن گوشت مرغ به قيمت 56 هزار ريال در بازار توزيع شده تا مردم با مشكل مواجه نشوند.
وي ادامه داد: با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته و همچنين افزايش ميزان جوجه ريزي ها در ماه هاي آتي با افزايش توليد گوشت مرغ در استان مواجه خواهيم بود كه اين اقدام طبعا كاهش قيمت را به دنبال خواهد داشت.
وي شمار مرغداري هاي استان را 384 واحد پرورش مرغ گوشتي اعلام كرد و گفت: اين مرغداريها سالانه 7 ميليون جوجه ريزي دارند كه به طور متوسط 51 هزار تن گوشت مرغ در استان توليد مي شود.
وي ميانگين سرانه مصرف گوشت مرغ در استان ايلام را سالانه 24 كيلوگرم اعلام كرد و افزود: اين آمار در متوسط كشوري 23 كيلوگرم است.
به گزارش ايرنا، ميزان توليد گوشت مرغ در استان ايلام سه برابر مصرف سرانه است كه عموما مازاد آن به استانهاي همجوار صادر مي شود.
خبرنگار ايرنا: ناهيد ابراهيمي**انتشار دهنده: شهريار حيدري فر
7177/6034

سرخط اخبار استان‌ها