آلودگی همچنان در سفره های مردم/بالاخره مردم می توانند به وزارت بهداشت اعتماد کنند؟

ایران رفته رفته میرود به کشوری خشک با آلودگی های زیست محیطی مبدل شود.این در حالی است که آلودگی های مواد غذایی مانند مرغ های سرب دار، ماهی های آلوده به رادیو اکتیو، برنج های آلوده، آب نیترات دار و ...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران رفته رفته میرود به کشوری خشک با آلودگی های زیست محیطی مبدل شود.این در حالی است که آلودگی های مواد غذایی مانند مرغ های سرب دار، ماهی های آلوده به رادیو اکتیو، برنج های آلوده، آب نیترات دار و لبنیات پالم دار نیز علاوه بر آلودگی های دریاچه ها ، جنگل ها و هوا سلامت ایرانی ها را تهدید می کند و کسی به فکر نیست که نیست. 
در این میان هر از گاهی وقتی یک ماجرا مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد ، صدای فریاد وا اسفا بلند می شود و ماجرا بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود تا روز از نو دوباره آغاز شود. 
 
به این ترتیب است که یک روز ماجرای گوشت های آلوده روی خط رسانه ها می رود، یک روز نارنگی های آلوده به کرم کشنده مورد توجه رسانه ها قرار می گیرند و روز دیگر نوبت برنج های آلوده و سم سرخ گوجه فرنگی است و البته پرونده آلودگی مرغ های پایتخت به سرب را هم نباید فراموش کرد.از سوی دیگر ماجرای داروهای تقلبی، پنی سیلین های چینی و داروهای بیهوشی هندی نیز همچنان  و با وجود تکذیب های وزارت بهداشت دهان به دهان می چرخد. 

با این تفاسیر می توان گفت، اجناس تقلبي و بعضا ارزان قيمت سلامت غذا داروي كشور را نشانه رفته است، اما نكته جالب در اين قضيه توليد و توزيع بي‌دغدغه متقلبان در كشور است. اين در حالي است كه اغلب اجناس تقلبي و آسيب‌زا بعد از توليد و توزيع گسترده مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته‌ مي‌شود. 

گلایه های جدی وزیر بهداشت از امنیت غذایی مردم 

به تازگی اما وزير بهداشت درهمايش آزمايشگاه‌هاي برتر با گلايه نسبت به اينكه برخي افشاگري‌ها درباره تقلبات غذايي ناشي از تسويه‌حساب‌هاي شخصي و سياسي است، گفت: بدترين راهزني تقلب در مسائل غذا و دارو است حتي اگر متقلب آن لباسش سفيد باشد.  
سيدحسن هاشمي اظهار داشت: بسياري از كارها را بايد در حوزه سلامت به بخش خصوصي بسپاريم و بايد كارها را برون‌سپاري كنيم. 

او ادامه داد: بنده در جلسه‌اي كه با رئيس سازمان غذا و دارو داشتم به او گفتم به جاي راه‌اندازي آزمايشگاه و تأمين تجهيزات بايد مشوق‌ها را افزايش دهيم تا كارهاي حوزه سلامت برون‌سپاري و توسط بخش‌هاي خصوصي انجام شود. وزير بهداشت در ادامه با انتقاد از رسانه‌ها كه در برخي مواقع با وجود اطلاع‌رساني‌هاي مناسب در جاهايي اضطراب ايجاد مي‌كنند، گفت: رسانه‌ها تلاش‌هاي حوزه سلامت را نيز نشان دهند. اين درست نيست كه با انتشار اخباري درباره مثلا برنج‌هاي آلوده براي مردم اضطراب ايجاد كنيم و مسلما اين اخبار صرفا براي دفاع از حقوق شهروندان نيست، بلكه در برخي مواقع تسويه‌حساب‌هاي شخصي و سياسي است. كما اينكه نمي‌خواهم به كسي اتهام بزنم ولي متأسفانه در چنين دعواهايي مردم فقط بهانه هستند. هاشمي گفت: جامعه ما بيش از گذشته نيازمند آرامش است و نبايد با اعصاب مردم بازي كرد و چرا به جاي اميدبخشي يأس را در مردم ايجاد كنيم. كشوري كه دائما در تحريم بوده و مي‌خواهد مسير پيشرفت را دنبال كند طبيعي است كه اين مسير با اينگونه اخبار مسير خوبي نيست. 
 
او با گلايه از برخي از دولت‌هاي گذشته كه از كاه كوه ساختند، گفت: امروز يا امشب اگر تحريم‌ها برداشته شود كه خيلي هم افراد گمنام براي آن زحمت كشيدند اقتصاد كشورمان در زمينه‌هاي مختلف از جمله اشتغال و همچنين امنيت شرايط بهتري پيدا خواهد كرد. وزير بهداشت در ادامه گفت: اميدواريم با برداشتن تحريم‌ها ديگر هيچ بهانه‌اي براي حفظ سلامت مردم نداشته باشیم و همه تست‌هاي آزمايشگاهي به سرعت انجام شوند زيرا بايد قبول كنيم كه در اين حوزه (سلامت غذا) با برخي كشورهاي‌پيشرفته فاصله داريم. هاشمي ادامه داد: بنابراين اميدواريم پس از تحريم به سمتي حركت كنيم كه با استفاده از دانش و تجربه بين‌المللي ديگر خطا و تقلب‌ها از چشم‌مان دور نماند. 

 او گفت: متأسفانه سودجويي يكي از غرايز زشت بشر امروز است و همه نيز اين قدرت را ندارند كه تمام كنترل‌ها را انجام دهند و اين مساله در حوزه غذا بسيار برتر است. بنابراين اميدواريم در دوره پساتحريم با به‌كارگيري تجهيزات بهتر بتوانيم از حقوق مردم بهتر دفاع كنيم. به گزارش تسنيم، ‌وزير بهداشت با اشاره به فشارهاي متعدد به سازمان غذا و دارو، گفت: اميدواريم آنهايي كه قابل پند و نصيحت هستند هدايت شوند و آنهايي كه نيستند در حوزه تخلفات با آنها برخورد شود زيرا زشت‌ترين كار در دنياي امروز تقلب در مسائل غذا و دارو است و بدترين راهزني است. زيرا مردم اعتماد و هزينه مي‌كنند و نبايد كالاي نامرغوب دريافت كنند. بنابراين مهم نيست اين تخلف در چه لباسي صورت پذيرد، شايد لباس آنها سفيد باشد ولي در هر صنفي اين متقلبان وجود دارند، كما اينكه مي‌تواند حتي در حوزه فرهنگي باشد. 
 
خبر افزايش استفاده از افزودني‌های غيرمجاز 
 
هم‌زمان رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به اينكه استفاده از افزودني‌هاي غيرمجاز به‌شدت افزايش يافته است گفت: سامانه جامع مديريت آزمايشگاهي جهت اطلاع همه مردم از كيفيت محصولات غذايي و دارويي راه‌‌اندازي مي‌شود. او با اشاره به اينكه كالاهاي سلامت وسيع بوده و در حوزه‌هاي مختلفي همچون محصولات آشاميدني، بهداشتي، مكمل، دارو، واكسن، تجهيزات پزشكي و... است، افزود: بايد از صحت و سلامت، همچنين كيفيت همه اين محصولات اطمينان داشته باشيم و در مسير تعيين كيفيت نمي‌توان آزمايشگاه‌ها را ناديده گرفت چرا كه در اين موضوع نقش محوري دارد. به گزارش فارس، رئيس سازمان غذا و دارو گفت: يكي از معضلاتي كه امروزه با آن مواجه هستيم مساله تقلب‌هاست، البته اين مساله در همه دنيا وجود دارد و تنها اختصاص به ايران ندارد. 

با وجود همه این سخنان اما اخبار آلودگی های مواد غذایی و حتی آلودگی های زیست محیطی همچنان روی خط رسانه ها می رود و به عنوان مثال پرونده برنج های آلوده در روزهای اخیر دوباره بازگشایی شده و مردم را نگران کرده و هنوز هم معلوم نیست بالاخره مردم می توانند به وزارت بهداشت اعتماد کنند یا خیر؟!


منبع:شفاف
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار