۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82724082
T T
۰ نفر
سوزاندن بقایای شلتوك سلامت ساكنان لنجان را به خطر می اندازد

اصفهان، ایرنا- مدیرجهاد كشاورزی شهرستان لنجان در غرب اصفهان گفت : سوزاندن باقی مانده شلتوك برنج در مزارع كشاورزی موجب آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن جان ساكنان این خطه می شود.

همت علی انصاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعدادی ازكشاورزان براین باورند كه با سوزاندان بقایای مزارع 'شلتوك 'آفت 'كرم ساقه خوار برنج' برای سال های آینده كنترل می شود.
وی افزود:ازنظركارشناسی علمی كشاورزی این رویه بی اساس است چون كرم ساقه خوار برنج به گرما وحرارت حساس است و در شرایط بروز حرارت و گرما تا عمق 10سانتیمتر خاك نفوذ كرده و پنهان می شود.
وی راه های كنترل ومبارزه با این آفت را كف برُكردن محصول،رعایت تناوب زراعی ومبارزه ، آیش، شخم زمستانه، مبارزه بیو لوژیكی و شیمیایی دانست و گفت: راه مبارزه با این آفت سوزاندن كاه وكش مزارع نیست.
وی آلودگی محیط زیست وبه خطر انداختن سلامت شهروندان را ازعواقب جبران ناپذیر آسیب رسانی به محیط زیست وكشاورزی دانست و تاكید كرد: براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، مرتكبان به چنین اعمالی مشمول مجازات هستند.
مسئول واحد زراعت جهاد كشاورزی لنجان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سال گذشته تا 80درصد از سوزندان پوشال ها و عواقب آن جلوگیری شده است .
غضنفر مرادی تصریح كرد: پوشال های برنج موارد مصرف زیادی از جمله خوراك دام سبك و سنگین ، بسته بندی اجناس شكستنی ، حمل ونقل میوه و برگرداندن بقایای گیاهی به خاك دارد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان نیز در این خصوص گفت: در مورد سوزاندن پوشال های برنج تمامی ارگان های مربوطه از جمله جهاد كشاورزی، شبكه بهداشت وسایر ارگان ها تمامی تلاش خود را برای ممانعت از این عمل انجام دادند.
فاطمه محمدی افزود: اداره حفاظت محیط زیست در سال گذشته 45 پرونده و امسال 32 پرونده در این ارتباط به مراجع قضایی ارسال كرده است.
شهرستان لنجان با 263هزار نفر جمعیت و 9 شهر در 35 كیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
حدود هزار و 800 هكتار از اراضی شهرستان لنجان به كشت برنج اختصاص دارد.
پ/7139 خبرنگار: محسن سلیمیان - انتشار دهنده : عمادی

سرخط اخبار استان‌ها