کانون‌های ریزگرد در خوزستان پیش از این مرتع و تالاب بود

مهر نوشت: استاندار خوزستان گفت: اغلب کانون‌های ریزگرد در خوزستان پیش از این مرتع، تالاب و زمین کشاورزی بود.

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای اداری خوزستان و کارگرده ملی مبارزه با ریزگردها در حضور رئیس جمهور اظهار کرد: بر اساس گزارش های دریافت شده از سوی مراجع معتبر، ١٣٠ هزار هکتار اطراف شهر اهواز و ٥٠ هزار هکتار نیز در منطقه هور العظیم جزو کانون های فعال ریزگردها محسوب می شوند.

وی افزود: کاربری سابق این کانون ها در سال های گذشته عمدتا مراتع بوده و این حوزه حدود ٥٤ درصد از آمار موبوطه را به خود اختصاص داده است. همچنین ١٥ درصد این مناطق مربوط به کشت دیم، ١٠ درصد تالاب ها و تنها ١٢ درصد این مناطق بدون پوشش بوده است.

شریعتی بیان کرد: تغییرات اقلیمی، خشکسالی و عوامل انسانی همچون طرح های عمرانی، سدها و بندهای کارشناسی نشده، عمده ترین عوامل تشدید معضل گرد و غبار در خوزستان هستند.

وی افزود: غلطت ذرات گرد و غبار در خوزستان از سال ٩٣ به بعد هر سال افزایش داشته است.

استاندار خوزستان با اشاره به عواقب وجود ریزگردها در خوزستان اظهار کرد: کاهش سطح علمی دانش آموزان، ایجاد خلل در برنامه های روتین شهروندان، کاهش راندمان کاری و انضباط اداری و عدم اعتماد مردم به مسئولان از جمله آثار مخرب این معضل در این زنان محسوب می شود.

شریعتی اظهار کرد: متاسفانه معضل گرد و غبار در سال های اخیر بر روی حیات جانوری استان نیز تاثیر گذاشته و بیماری های شایع جانوری در خوزستان را افزایش داده است.

وی عنوان کرد: تغییر کیفیت آب و خاک استان نیز از جمله معضلات پدیده گرد و غبار محسوب می شود. برنامه های کوتاه و بلند مدت بسیاری برای مقابله به این مسئله در نظر گرفته شده که لزوم تسریع پرداخت اعتبارات مصوب شده به این منظور بر اساس مصوبه سال ٨٧ و ٩٣ مجلس، از جمله آنها محسوب می شود.

شریعتی بیان کرد: فوق العاده حقوق کارکنان خوزستان باید در نظر گرفته شود. مجوز های استخدام در استان خوزستان به دلیل افرایش میل مهاجرت شهروندان باید افزایش یابد. مردم خوزستان نگران پروژه های انتقال آب رودخانه های این استان هستند که باید این نگرانی مرتفع شود.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    6 0
    وقتی بدون کارشناسی حی زرت و زرت هرجا رسیدین سد ساختید نتیجش همی میشه دیگه سر راه هر رودخونه و یه سد زدید چون درامدش خوبه ..