۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82273812
T T
۰ نفر
تغذیه با شیرمادر 7 درصد افزایش یافته است/ كاهش مرگ كودكان كمتر از 5 سال

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: تغذیه با شیر مادر در كشور حدود 7 درصد افزایش پیدا كرده و از 53 درصد به نزدیك 60 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های كودكان افزود: تغذیه با شیر مادر یكی از نكاتی كه مورد توجه پزشكان كودكان بوده و امروزه شاهد افزایش این موضوع هستیم.
وی اظهار كرد كه باتوجه به زندگی ماشینی و مشكلات معیشتی و اجتماعی این موضوع مهم در كشور تحقق یافته است.

** كاهش مرگ و میر در كودكان كمتر از 5 سال
وی سن طلایی در افراد را 5سال اول زندگی اعلام كردوگفت: حدود 37 سال پیش هرسال 250 هزار كودك كمتر از 5 سال فوت می كردند كه این رقم در حال حاضر به كمتر از 24 هزار كودك رسیده است.
وزیر بهداشت تاكید كرد كه این تعداد هم قابل توجه است و باید با اقدامات لازم این معضل را در كشور كاهش دهیم.
وی گفت: این موضوع موفقیتی بسیار ارزشمند است اما به این معنی نیست كه باید متوقف شویم بلكه باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به ارتقا شاخص های سلامتی كودكان صرف كنیم.
هاشمی ادامه داد: هرساله حدود یك میلیون و 570 هزار كودك به دنیا می آیند كه باید تمهیدات لازم برای موارد موارد بهداشتی و درمانی آنها فراهم شود.
وی اظهار كرد كه در ابتدای دولت یازدهم مرگ و میر كودكان كمتر از یك سال به ازای هر هزار تولد زنده 15 نفر بوده كه این رقم با آمار سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشت.
وزیر بهداشت بیان كرد: این رقم در سال گذشته كاهش یافته و به ازای هر هزار تولد زنده به 13.8 كودك رسیده است.
وزیر بهداشت گفت: آمار مرگ و میر كودكان كمتر از 5 سال براساس سازمان بهداشت جهانی 17 نفر به ازای هر هزار كودك است كه در سال 92 در این تعداد قرار داشتیم كه این موضوع به كمتر از 15.6 كودك به هزای هر هزار نفر كاهش یافته است.
وی اظها كرد كه حدود 60 هزار موالید نسبت به دوره قبل در كشور كاهش یافته و تعداد فوتی ها در سال گذشته 72 هزار مورد كاهش یافته كه این موفقیت حاصل تلاش نظام سلامت بوده كه بخشی از آن مرهون تلاش دولت در اجرای طرح تحول سلامت است.

** تكمیل شبكه های بهداشتی در كشور
هاشمی، تكمیل شبكه های بهداشتی را از جمله كارهای در دست اقدام این مجموعه اعلام كرد و گفت: در سالهای گذشته شبكه های بهداشت در روستاها راه اندازی شده كه امروزه شاهد دستاوردهای مهم آن هستیم اما سعی كردیم این مجموعه ها را در شهرها هم گسترش دهیم.
وی ادامه داد كه این كار مهم در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، یزد و آذربایجان شرقی اجرا شده است و هر 3 هزار نفر دارای یك مراقب سلامت شده اند.
وزیر بهداشت ادامه داد كه بیش از 6 هزار و 500 مطب در 270 شهر كشور دایر می شود. با راه اندازی این مجموعه به تدریج نظام ارجاع در كشور را می توانیم، اجرایی كنیم.
وی به افزایش تعداد تخت های NICU در كشور اشاره كرد و گفت: 700 تخت NICU به حدود 2 هزار تخت اضافه شده است تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.
بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماریهای كودكان با حضور پزشكان و محققان داخلی و خارجی از امروز در سالن همایش مركز طبی كودكان آغاز به كار كرد و تا 2 آبان ماه به كار خود ادامه می دهد.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار : عبدالكریم جبارپور** انتشاردهنده: معصومه گلشن
۰ نفر