۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82402677
T T
۰ نفر
راه اندازي مجتمع هاي گلخانه اي يكي از اولويت هاست

شاهرود- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان شاهرود، با بيان اين كه راه اندازي مجتمع هاي گلخانه اي ازاولويت هاست، گفت: نخستين واحد مجتمع گلخانه اي ميغان كه به توليد نهال درختان ميوه و گل و گياه مي پردازد، دهه فجر به بره برداري خواهد رسيد.

محمد رضا قاسمي روز پنج شنبه در گفت و گو با ايرنا، با بيان اينكه شهرستان شاهرود اكنون داراي دو مجتمع گلخانه اي فعال است، افزود: علاوه بر ميغان، 14 واحد مجتمع گلخانه اي دهملا نيز به مرحله توليد رسيده اند.
وي ادامه داد: تمام امكانات و زيرساخت ها در مجتمع گلخانه اي دهملا فراهم شده و اين مجتمع در گام نخست داراي 27 واحد، هركدام به ظرفيت سه هزار متر مربع فضاي گلخانه اي است.
معاون سازمان جهاد كشاورزي استان، به مجتمع گلخانه اي بيارجمند نيز اشاره كرد و گفت: اين مجتمع بتازگي به شركت شهرك هاي كشاورزي واگذار شده اما امكان سرمايه گذاري براي علاقه مندان به فعاليت در اين منطقه نيز وجود دارد.
قاسمي توسعه كشت گلخانه اي را يكي از سياست هاي دولت در راستاي بهينه سازي مصرف آب و افزايش بازده توليد، خواند و يادآور شد: در اين راستا تسهيلاتي نيز با نرخ بهره 15 درصد و بدون سقف اعتبار، در اختيار درخواست كنندگان قرار مي گيرد.
وي استقبال نكردن كشاورزان از كشت گلخانه اي را يكي از نقاط ضعف شهرستان دانست و گفت: كشت گلخانه اي نياز به سرمايه گذاري اوليه دارد و شايد يكي از دلايل استقبال اندك بهره برداران نيز همين موضوع باشد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان شاهرود همچنين با تاكيد بر اين كه بايد از روش هاي بروز و جديد در گلخانه ها بهره برد، گفت: شهرضا يكي از شهرستان هاي پيشرو در كشت گلخانه اي است و به اين منظور جمعي از گلخانه داران شاهرودي به آنجا فرستاده شدند تا از نزديك با شيوه هاي كاري بهره برداران اين منطقه آشنا شوند.
همچنين به گفته قاسمي، كاهش سطح كشت محصولات با نياز آبي بالا و افزايش توسعه باغات يكي ديگر از سياست هاي دولت در بهينه سازي مصرف آب در حوزه كشاورزي است.
وي در اين باره توضيح داد: در شهرستان شاهرود نيز هر ساله سطوح زراعي به ويژه در محصولات با نياز آبي بالا مانند سيب زميني و چغندر قند در حال كاهش بوده و توسعه باغ هاي سيب و زردآلو در بخش بسطام و پسته در بخش مركزي در حال افزايش است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان شاهرود به توسعه كشت محصولات با نياز آبي كم تر و ارزش افزوده بيشتر اشاره و اضافه كرد: كشت زعفران و گياهان دارويي در شهرستان گسترش يافته كه با برنامه ريزي كامل تر مي تواند به برون گرايي اقتصاد نيز كمك كند.
قاسمي همچنين در ادامه از توجه دولت به استفاده از روش هاي نوين آبياري صحبت كرد.
وي يادآور شد: هيات دولت در سفر خود به استان سمنان متعهد شد، استفاده از سامانه هاي نوين آبياري را در 20 هزار هكتار از زمين هاي زراعي استان گسترش دهد كه اين ميزان شامل هشت هزار هكتار در سال 95 و 12 هزار هكتار در سال 96 است.
وي با بيان اينكه به تازگي مرحله نخست اين اعتبارات تخصيص يافته، افزود: اكنون استفاده از روش هاي نوين آبياري در استان آغاز شده و با توجه به اقبال خوب كشاورزان و بهره برداران، اميد است بتوان دست كم 30 تا 35 درصد از اين اعتبار را در شاهرود جذب كرد.
قاسمي تاكيد كرد: جهاد كشاورزي شهرستان شاهرود منتظر تامين اعتبار نمانده و كارهاي اجرايي را از چندين ماه پيش آغاز كرده است.
وي همچنين بيان كرد: در گذشته هرزمان صحبت از سيستم هاي نوين آبياري بود ذهن عموم مردم بر سيستم آبياري قطره اي در باغ ها و يا باراني در مزارع متمركز مي شد اما اكنون روش هاي آبياري موضعي نيز پديد آمده است .
معاون سازمان جهاد كشاورزي استان با بيان اينكه آبياري نواري اكنون در زمين هاي كشاورزي به ويژه مزارع غلات، ذرت علوفه اي، سيب زميني و پياز گسترش يافته، افزود: اين روش به مقدار زيادي مصرف آب را كاهش داده و حدود 35 تا 40 درصد به بهبود بازده آبياري كمك مي كند.
قاسمي با اشاره به اجراي اين سيستم در بيش از 400 هكتار از زمين هاي كشاورزي در سال جاري، گفت: حدود 250 هكتار نيز هم اكنون در حال اجرا بوده و براي 900 هكتار ديگر طراحي هاي لازم انجام شده و آماده بستن قرارداد است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانيان** انتشاردهنده: محسن شاكري

سرخط اخبار استان‌ها