۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82144251
T T
۰ نفر
445 هزار هكتار باغ اصلاح و نوسازی می شود

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی وزارت جهادكشاورزی می گوید، در یك برنامه 10 ساله 445هزار هكتار از باغ های كشور اصلاح و نوسازی می شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد كشاورزی، ابوالقاسم حسن پور افزود: در بررسی های انجام شده از دو میلیون و 500 هزار هكتار باغ های كشور، یك میلیون هكتار نیاز به اصلاح و نوسازی دارد كه در مرحله نخست، اصلاح نیمی از آن در دو برنامه پنج ساله صورت می گیرد.
وی اظهارداشت: 171 هزار هكتار از باغ ها در برنامه پنجساله ششم توسعه و 274 هزار هكتار دیگر در برنامه پنجساله هفتم توسعه كشور، اصلاح و نوسازی می شود.

** سن 40 درصد باغات كشور بیش از 30 سال است
وی، سن بالای باغات، اقتصادی نبودن ارقام، مخلوط بودن باغ ها و انجام نشدن بعضی از عملیات باغداری را از الزام های اصلاح و نوسازی برشمرد و تصریح كرد: 40 درصد باغ های كشور بیش از 30 سال سن دارند و به روش سنتی اداره می شوند.
حسن پور با بیان این كه برای جایگزینی درختان مسن، 147 میلیون اصله نهال در برنامه 10 ساله برآورد نیاز شده است، گفت: در این زمینه هماهنگی های لازم با دفتر تولید نهال انجام شده به طوری كه در برنامه ششم توسعه 57 میلیون و در برنامه هفتم 90 میلیون اصله نهال تامین خواهد شد.
وی، افزایش عملكرد تولید و بهره وری از آب را از اهداف برنامه اصلاح و نوسازی باغ های قدیمی عنوان كرد و گفت: انتظار داریم با انجام عملیات اصلاح و نوسازی باغ ها در پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولیدات باغی از حدود 17 میلیون تن به 22 میلیون تن برسد، ضمن آن كه از مصرف هر متر مكعب آب، بیشترین میزان تولید را داشته باشیم.
وی دستیابی به تراز مثبت تجاری در حوزه باغبانی را یكی دیگر از اهداف برنامه اصلاح و نوسازی عنوان كرد و افزود: صادرات برخی از محصولات مانند سیب، انجیر خشك، كیوی، زرشك و انار باید افزایش یابد تا ارزآوری رشد كند.
مجری طرح اصلاح و نوسازی باغ های معاونت امور باغبانی، با بیان این كه تولید نهال و ارقام مناسب برای 14 محصول اقتصادی و مزیت دار مانند انگور، بادام، پسته، گردو، زرشك، انار، مركبات، زعفران و گل محمدی به منظور اصلاح و نوسازی باغ های قدیمی در دستور كار قرار دارد،
حسن پور اضافه كرد: در برخی استان ها مانند كردستان كه توت فرنگی جزو محصولات مزیت دار است، استثنائاتی را در نظر گرفته ایم.
وی ادامه داد: در این برنامه 10 ساله، باغ های انگور و مركبات هر یك در سطح 60 هزار هكتار، خرما 55 هزار هكتار، پسته 50 هزار هكتار، گردو، سیب و انار به ترتیب در سطح 40 هزار ،39 هزار و 500 و 15 هزار هكتار بیشترین میزان اصلاح و نوسازی را خواهند داشت.
وی استفاده از آبیاری تحت فشار، تغذیه مناسب و هرس فنی و علمی را از دیگر اقدام ها برای اصلاح و نوسازی باغات برشمرد.
مدیر كل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی در ادامه به افزایش تراكم درختان در باغ ها اشاره كرد و اظهارداشت: در برخی باغ ها قصد داریم تراكم درختان را زیاد كنیم زیرا با این كار، برداشت محصول آسانتر و تولید اقتصادی تر می شود.
وی درباره مخلوط بودن بعضی از باغ های كشور تصریح كرد: در برنامه اصلاح باغ های كوچك، بر تولید یك تا دو محصول تاكید داریم.
حسن پور با اشاره به این كه اصلاح و نوسازی باغ ها از امسال آغاز شده است، گفت: هزینه اصلاح و نوسازی باغ ها برحسب عملیات اصلاحی و منطقه باغ ها متفاوت است و حداقل هزینه برای هر هكتار باغ 60 میلیون ریال برآورد شده است.
وی افزود: با اصلاح و نوسازی باغ ها علاوه بر افزایش عملكرد تولید، میوه ها بازارپسند می شوند و قابلیت نگهداری بیشتری خواهند داشت.
مدیر كل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی درباره حمایت از باغداران برای اصلاح و نوسازی گفت: پیشنهاد ما این است كه بخشی از هزینه های اصلاح و نوسازی از طریق كمك های دولت نظیر تسهیلات ارزان قیمت و كمك های فنی تامین شود.
حسن پور، ایجاد زمینه های فروش و صادرات را یكی دیگر از شیوه های حمایت از باغداران عنوان كرد.
به گزارش ایرنا، هم اكنون سالیانه بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی در كشور تولید می شود كه بیش از 16 میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد.
وزارت جهادكشاورزی دولت یازدهم تاكنون مجوزی برای واردات میوه به جزء موز، آناناس و انبه صادر نكرده است.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر