۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۷

کارشناس کشاورزی:

تغذیه مناسب موجب کاهش بیماری در کلنی های زنبور عسل می شود

تغذیه مناسب موجب کاهش بیماری در کلنی های زنبور عسل می شود

قزوین- مشاور فنی و مدرس دانشگاه اصفهان گفت: تغذیه کافی و مبارزه بیولوژیک با بیمارهای زنبور عسل موجب کاهش استرس در کندوها و افزایش تولید می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد بهجتیان ظهر سه شنبه در همایش تغذیه زنبور عسل که با حضورمعاونان، مدیران، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و زنبورداران در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، گفت: مبارزه بیولوژیکی با بیماریهای مهم زنبور عسل از طریق تشکیل کلنی های قوی از طریق برداشت کامل شانه های حاوی تخم و لارو زنبورها دغدغه زنبورداران را کاهش می دهد.

وی افزود: تغذیه ناکافی موجب ایجاد استرس و ابتلا به بیماری در زنبور عسل می شود لذا باید با تامین تغذیه سالم این مشکل را برطرف کرد.

مشاور فنی و مدرس دانشگاه اصفهان گفت: تغذیه ناکافی و نامناسب باعث ایجاد و افزایش  استرس و زمینه ابتلای به بیماری در کلنی های زنبور عسل می شود.

بهجتیان تصریح کرد: تکمیل مواد موجود در خوراک برای پاسخگویی به نیازهای غذایی و پاسخگویی دقیق به احتیاج زنبور عسل مهمترین هدفی است که باید در تغذیه تکمیلی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: در شرایط کنونی علاوه بر خوراکی های طبیعی برای تکمیل جیره غذایی زنبور عسل؛ مواد مصنوعی افزودنی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه نیز استفاده می شود.

بهجتیان یادآورشد: به نژادی، بهداشت، تغذیه و مدیریت از مهمترین عوامل اصلی و موثر در افزایش کلونی زنبورعسل است که با اجرای آن می توان به نتایج پیش بینی شده دست یافت.

وی گفت: کربوهیدارتها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی انواع مکمل های غذایی در نیازهای حیاتی زنبور عسل است.

بهجتیان یکی از مشکلات تعیین نیازهای زنبور عسل را ماندگاری و میزان جمعیت یک کلنی دانست و اظهارداشت: طول عمر زنبور عسل تحت تاثیر تغذیه و فعالیت زنبورداران شکل می گیرد و اگر با روش های علمی این تغدیه سالم شود به عمر زنبورها اضافه می شود.

این محقق بیان کرد: کلنی هایی که از جیره های غذایی غنی شده با اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی تغذیه شده اند کمتر دچار بیماری باکتریایی و نوزما می شوند.

وی گفت: زنبورهایی که در زمستان زنده می مانند نسبت به آنهایی که در طول زمستان می میرند از ذخائر بیشتر چربی، گلوکز و گلی کوژن برخوردارند و اندازه زنبورها نیز بزرگتر شده است.

بهجتیان یادآورشد: در دسترس بودن مواد غذایی در یک کلنی روی نسبت جنسی تخم هایی که توسط ملکه گذاشته می شود در فصل تولید مثل تاثیر دارد.

در این همایش زنبورداران مسائل و مشکلات خود را در خصوص تغذایه زنبور عسل مطرح کردند که کارشناسان به آنها پاسخ دادند.

کد خبر 2939840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha