۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81996829
T T
۰ نفر
كاهش 60 درصد هزینه خرید تضمینی محصول كشاورزی با اجرای ماده 33

تهران- ایرنا- مدیرعامل بورس كالای ایران از كاهش 60 درصدی هزینه‌های دولت در خرید تضمینی محصولات كشاورزی با اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری این بخش خبر داد.

در ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش كشاورزی آمده است دولت می تواند به جای خرید تضمینی محصولات كشاورزی، قیمت تضمینی محصولات را اعلام كند و پس از معامله كالاها در بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا همچون بورس كالای ایران، نسبت به پرداخت مابه التفاوت قیمت كشف شده در بورس و قیمت تضمینی اقدام كند.
«حامد سلطانی ن‍ژاد» در مراسم رسمی راه اندازی معاملات گواهی سپرده كالایی و گواهی سپرده سكه طلا، دستاوردهای ملی اجرای ماده 33 را كاهش بار مالی دولت، حمایت كارآمدتر از بخش كشاورزی و اعمال محدودیت برای فعالیت های غیرمولد همچون واسطه گری دانست.
وی گفت: گواهی سپرده كالایی در كشورهای پیشرفته مانند آمریكا و انگلیس رونق بسیار دارد زیرا این كشورها بر اساس اقتصاد مبتنی بر بازار حركت می كنند؛ این معاملات در بورس های كالایی دنیا نیز رایج است و تقویت این ابزار از برنامه های اصلی بورس كالای ایران به شمار می رود.
سلطانی نژاد ادامه داد: امكان نقد كردن كالاهای راكد، كاهش هزینه های انبارداری و جابجایی محصول، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش توسط تولیدكننده، كاهش بی ثباتی و نوسان بازار كشاورزی، تامین مالی تولیدكنندگان و استانداردسازی محصول از اصلی ترین مزیت های توسعه معاملات گواهی سپرده كالایی در بورس كالای ایران است.
وی درباره چگونگی قرار گرفتن گواهی سپرده كالایی به جای ابزار تامین مالی افزود: به دلیل ماهیت اوراق بهادار بودن این گواهی، این امكان وجود دارد كه با توثیق آن نزد یك بانك یا موسسه مالی و اعتباری، دارنده اوراق نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام كند.

**افتتاح رسمی گواهی سپرده سكه طلا
مدیرعامل بورس كالای ایران به آغاز به كار گواهی سپرده سكه طلا با حمایت های بانك رفاه كارگران اشاره كرد و گفت: این گواهی، ابزاری برای تسهیل معاملات قراردادهای آتی در سررسید، ابزاری برای راه اندازی بازار معاملات آتی یك روزه و همچنین معاملاتی برای تاسیس صندوق های كالایی به شمار می رود.
وی افزود: راه اندازی معاملات گواهی سپرده كالایی می تواند درباره محصولات پتروشیمی و صنعتی نیز انجام شود كه بررسی بورس كالا در این زمینه آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، مراسم رسمی راه اندازی معاملات گواهی سپرده كالایی و گواهی سپرده سكه طلا در بورس كالای ایران با حضور قائم مقام وزیر جهاد كشاورزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شركت بورس كالای ایران و مدیرعامل بانك رفاه امروز (چهارشنبه) در هتل اسپیناس برگزار شد.
اقتصام** 9141**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد