۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82137235
T T
۰ نفر
باكتري ها، مقصر سرخي آب درياچه اروميه/ شنا و استفاده تفريحي مجاز است

تهران- ايرنا- گروه كارشناسي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي اعلام كرد: رنگ قرمز مايل به صورتي تا زرشكي آب درياچه اروميه به سبب باكتري هاي شورپسند پروكاريوت ايجاد شده است.

به گزارش موسسه تحقيقات علوم شيلاتي و مركز تحقيقات آرتمياي كشور، به دليل ابراز برخي نگراني ها در منطقه و رسانه هاي اجتماعي درباره رنگ قرمز آب درياچه اروميه گروه كارشناسي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور دلايل علمي اين موضوع را بررسي كرد.
رنگ آب در همه درياچه ها و منابع آبي بزرگ و عميق تحت تاثير رنگ مواد محلول يا جوامع ميكروارگانيسم هاي موجود در آنها متغير است. تغيير شرايط اقليمي و اكولوژيكي در درياچه اروميه باعث ايجاد تغيير در جمع هاي ميكروارگانيسم هاي آن شده است و اين امر به نوبه خود تغيير رنگ آب اين درياچه را در پي دارد.
درياچه اروميه درياچه اي بسته با شوري بالاتر از اشباع و در شرايط دمايي بالا در وضعيت فعلي و كمبود اكسيژن باكتري هايي نمك دوست از جنس هاي هالوباكتريوم و هولوكوكوس و آركوباكترها به شدت تكثير پيدا كرده، به طوري كه تراكم آنها در اين شرايط به حدود 103 تا 105 عدد در ميلي ليتر آب دريا رسيده است.
اين باكتري ها پروكاريوت هستند يعني رنگيزه هاي داخل سلول آنها به صورت پراكنده در سيتوپلاسم و بدون غشاء محافظ قرار گرفته است، بنابراين براحتي نور خورشيد را جذب و آن را منعكس مي كنند كه اين امر باعث ايجاد رنگ قرمز مايل به صورتي تا زرشكي آب درياچه اروميه مي شود.
نقش باكتري هاي شورپسند پروكاريوت بسيار قوي تر از نقش جلبك دوناليلا در رنگ قرمز آبهاي اشباع از نمك نظير درياچه اروميه است.
همچنين در شوري هاي بسيار زياد جلبك دوناليلا ويريدس سبزرنگ كاهش و در عوض دوناليلا ساليناي قرمز رنگ افزايش مي يابد كه مي تواند دليل ديگر قرمز شدن آب درياچه باشد.
البته بايد در نظر داشت چون جلبك دوناليلا يك موجود يوكاريوت (داراي هسته واقعي) است بنابراين رنگيزه كاروتن آن داخل اندامك هاي غشايي بنام كلروپلاست بسته بندي شده است كه اين امر جذب و انعكاس نور خورشيد را بسيار تضعيف مي كند.
به همين دليل قسمت زيادي از رنگ قرمز درياچه اروميه (حدود 90 درصد) ناشي از وجود باكتري هاي شورپسند هالوباكتريوم هاست و جلبك دوناليلا نقش بسيار كمي (در حدود 15-10 درصد) در اين تغيير رنگ آب ايفا مي كند.
اين باكتري هاي شورپسند هيچگونه اثر منفي بر بهداشت و سلامت انساني ندارد و استفاده تفريحي و شنا در درياچه اروميه بلامانع است.
تغيير رنگ درياچه اروميه يك پديده زيست محيطي محسوب مي شود و با تابش بيشتر نور خورشيد و افزايش دمايي آن در روزهاي آينده تا پايان تابستان شاهد چنين تغييراتي رنگي خواهيم بود. البته شرايط كنوني چرخه زيستي آرتميا را به دليل قطع زنجيره غذايي آن دوباره به خطر انداخته است.
اشباع شدن شوري آب و افزايش شديد دما، رشد شمار باكتري هاي هالوفيل را در درياچه اروميه باعث شده و وجود اين باكتري ها بتازگي از سوي برخي دانشمندان نيز گزارش شده است.
به گزارش ايرنا، درياچه اروميه در شمال غربي ايران ميان دو استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي قرار گرفته است.
مساحت اين درياچه در تابستان 2015 نزديك 6 هزار كيلومترمربع بود كه در رديف بيست و پنجمين درياچه بزرگ دنيا از نظر مساحت قرار مي‌گيرد.
درياچه اروميه، بزرگ‌ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه بزرگ آب‌شور دنياست.
اين درياچه به دليل محدوديت منابع آبي در سالهاي گذشته با بحران خشكي روبرو شده بود كه ستاد احياي درياچه اروميه و سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري اقدام هايي را براي احياي اين درياچه انجام داده اند.
اقتصام**9186**1961
۰ نفر