راندمان آبياري كشاورزي در خراسان شمالي تا 46 درصد افزايش مي يابد

بجنورد- ايرنا- مدير امور آب و خاك و فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: با تخصيص به موقع اعتبارات، راندمان بهره وري آب در بخش كشاورزي استان تا پايان برنامه ششم توسعه به 46 درصد خواهد رسيد.

مهندس بهروز عربي سه شنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه هم اكنون راندمان آبياري كشاورزي در اين استان 42 درصد است اظهار كرد: بهره وري آب در بخش كشاورزي بايد افزايش يابد كه در اين راستا كارگروهي تشكيل شده و قرار است در كارگروه كشوري مصوب شود.
وي با اشاره به وضعيت بهره وري آب در بخش كشاورزي خراسان شمالي گفت: از سال 85 تا 95 مجموع منابع آبي استان كاهش يافته كه بخشي از آن حاصل بارش ها و خشكسالي ها است.
عربي افزود: براي بهره وري بيشتر از ميزان آب مصرفي كشاورزي ضروري است اين آمارها بر اساس تهيه نقشه كاداستر اراضي و اجراي پهنه بندي نظام نوين ترويج كشاورزي كه هم اكنون در سطح استان در دست اجراست بايد به روز رساني شود تا آمار دقيقي از وضعيت اراضي قابل كشت در استان داشته باشيم.
مدير امور آب و خاك و فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي از تخصيص 386 ميليارد ريال اعتبار براي آبياري تحت فشار و 20 ميليارد ريال براي صنعت ملي آب در سال جاري خبر داد و افزود: در بخش بهره وري آب، صنعت ملي آب در شيروان و بخشي از مانه و سملقان اجرا شده كه هدف از اجراي آن الگوي كشت، بهره وري و افزايش راندمان آب در بخش كشاورزي بوده است.
در استان خراسان شمالي از جمعيت 940 هزار نفري بيش از 400 هزار نفر در قالب 117 هزار خانوار در روستاها سكونت دارند كه 344 هزار هكتار اراضي كشاورزي را با 82 هزار بهره برداري راهبري مي كنند.
سالانه در اين استان بيش از يك ميليون و 300 تا يك ميليون و 500 هزار تن انواع محصول باغي، زراعي و دامي توليد مي شود.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها