۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۵

در ساری برگزار شد؛

همایش روز جهانی غذا/ نصف صادرات مازندران فرآورده های غذایی است

همایش روز جهانی غذا/ نصف صادرات مازندران فرآورده های غذایی است

ساری - همایش روز جهانی غذا با حضور کارشناسان و متخصصان تغذیه و علوم پزشکی در ساری برگزار شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در این همایش که ظهر چهارشنبه پایان یافت، کارشناسان درباره راهکارهای ارتقای نظارت بر مواد غذایی به تبادل‌نظر پرداختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه هرگونه دید غیر کارشناسانه در حوزه غذا آسیب جدی به تولید وارد می‌کند، گفت: در حوزه غذا باید سطح علمی جامعه را ارتقاء دهیم تا با مشکلی مواجه نشویم.

قاسم جان بابایی ظهر چهارشنبه در همایش روز جهانی غذا در سالن آیت‌الله کوهستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه افزایش سواد جامعه در خصوص غذا موجب رفع مشکلات می‌شود و بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ومیر بیماری‌ها از مصرف غذاست، اظهار داشت: تغییرات غذایی با افزایش سطح علمی قابل مدیریت است و سلیقه غذایی جامعه به‌یک‌باره تغییر نمی‌کند.

وی مهم‌ترین عامل نظارت بر مواد غذایی را اصناف و از طریق بخش خصوصی و مردمی صورت گیرد، تصریح کرد: مشکل امروز تولیدکنندگان کوچک در مزرعه و واحدهای تولیدی است.

جان بابایی با اعلام اینکه بیش از ۳۰ هزار مواد غذایی در سال گذشته با توجه به امکانات و تجهیزات محدود تست صورت گرفت، افزود: بازنگری حکم دستگاه قضایی برای متخلفان حوزه مواد غذایی باید انجام شود و این جرائم باید به واقعیت‌ها نزدیک شود.

همچنین مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران تغذیه را اولویت‌های مهم حوزه اقتصاد عنوان کرد و گفت: با افزایش میزان توانمندی جامعه درزمینهٔ اقتصاد آسیب‌ها در حوزه‌های مختلف کاهش می‌یابد.

علی شادمان بیان کرد: باید از فضاهای مجازی برای آماده کردن ذهن جامعه درباره مصرف و سرمایه‌گذاری درست استفاده  و به جدی گرفتن مؤلفه‌های فرهنگی و نهادینه کردن آن تأکید کرد.

نیمی از صادرات مازندران فرآورده‌های غذایی است

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام اینکه بیش از ۵۰ درصد صادرات این استان فراورده‌های غذایی است و مازندران در بخش کشاورزی و صنایع غذایی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: کاهش تعداد گرسنگان دنیا از ۹۰۰ میلیون به ۷۰۰ میلیون نفر نشان از نزدیک شدن به‌روزهای بی‌غذایی است.

محمد محمد پور عمران بابیان اینکه با توجه به رشد جمعیت نمی‌توان تأمین غذایی با روش‌های سنتی صورت گیرد، اظهار داشت: برای تأمین غذای سالم با مشکل جدی مواجه هستیم و باید توجه جدی به کیفیت و کمیت مواد غذایی داشته باشیم.

وی بیان کرد:  در حوزه صادرات با مشکل کسب مجوز برای ورود کشورهای دیگر همچون روسیه و لجستیک صادرات صنایع غذایی مواجه هستیم.

همچنین معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه امنیت غذایی در جامعه بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود، گفت: بحث فراورده‌های غذایی و اهمیت آن در سلامت بسیار مهم است و در سلامت مردم نخست بحث غذا، فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و داروست که این به دلیل میزان و کاربردی که مردم با آن مواجه هستند.

الگوی مناسب غذایی اهمیت زیادی دارد

مجید سعیدی با اشاره به اینکه الگوی مناسب غذایی و سلامت فراورده‌های غذایی بسیار مهم است، اظهار داشت: با توجه به تأکید برچسب‌های غذایی وزارت بهداشت به دنبال ایجاد چرخه غذایی سالم و باکیفیت در جامعه است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌ها بزرگ مواد غذایی به‌ویژه گوشت در مازندران، تصریح کرد: با توجه به فعالیت این شرکت‌ها در استان ازنظر تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارزیابی کیفیت مواد غذایی فراهم نیست.

سعیدی از وعده وزیر بهداشت در خصوص تأمین تجهیزات و امکانات خبر داد و افزود: فعالین و تولیدکنندگان محصولات غذایی امانت‌داران سلامت مردم هستند.

وی بابیان اینکه درآمد کشور هلند از کشاورزی و فراورده‌های غذایی چند برابر صادرات نفتی کشور است، اذعان داشت: مازندران با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مختلف در محصولات نباید برند خارجی وارد شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: امیدواریم تولیدات غذایی مازندران حرف نخست را در صادرات کل منطقه بزند.

کد خبر 2940865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha