۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82706575
T T
۰ نفر
سالانه 15 درصد محصولات كشاورزي شاهرود به ضايعات تبديل مي شود

سمنان ايرنا- فرماندار شاهرود گفت : سالانه 15 درصد از محصولات كشاورزي توليدي اين شهرستان به دليل نبود مرز هوايي براي صادرات آن ها به ضايعات تبديل مي شود.

سيد محمدرضا هاشمي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : تكميل زنجيره توليد و صادرات محصولات كشاورزي براي افزايش اشتغال و رونق كسب و كار دراين شهرستان ضروري است.
وي اظهارداشت : راه اندازي دفتر گمرك و مرزهوايي از حلقه هاي اصلي تكميل زنجيره توليد محصولات كشاورزي در اين شهرستان شرق استان سمنان است.
وي خاطرنشان كرد : مرزهوايي كشاورزي شاهرود را از بن بست اقتصادي نجات مي دهد و رونق كسب و كار و راه اندازي واحدهاي بسته بندي و فرآوري محصولات را به همراه دارد.
فرماندار شاهرود اضافه كرد : يكي از دلايل احداث فرودگاه شاهرود در 30 سال گذشته، ارسال و صادارات محصولات كشاورزي به نقاط مختلف كشور و جهان بود كه اين فرودگاه با هدف و با كمك موثرين اين شهرستان و هزينه هاي مردمي به احداث شده است.
هاشمي تصريح كرد : با تصويب مرز هوايي، فرودگاه شاهرود قادر خواهد بود محصولات تازه باغي و كشاورزي را به خارج از كشور صادر كند و اين امر درتازه خوري محصولات كشاورزي تاثيرگذار است.
وي با بيان اين كه حدود 80 درصد توليد سيب زميني استان سمنان در شاهرود كشت مي شود، گفت : اصلاح بذر و روش هاي آبياري، تغذيه و استفاده از نظر هاي محققان مركز تحقيقات كشاورزي در افزايش توليد اين محصول كشاورزي تاثيرگذاراست.
هاشمي ادامه داد : در سال زراعي جاري توليد سيب زميني از 18 تن به 25 تن در يك هكتار رسيد و با نصب سامانه هاي نوين آبيار در 500 هكتار از اراضي كشاورزي ميزان توليد اين محصول به ميزان قابل توجه اي افزايش مي يابد.
به گزارش ايرنا، سطح زمين هاي زراعي شاهرود 18 هزار هكتار است كه 24 درصد از زمين هاي كشاورزي استان را شامل مي شود.
سطح باغ هاي شهرستان شاهرود هم 14 هزار و 500 هكتار است كه 32 درصد باغ هاي استان را شامل مي شود.
اين شهرستان با داشتن 400 هزار راس دام سبك 24 درصد از دام سبك استان و با داشتن 31 هزار راس دام سنگين 30 درصد دام سنگين استان را دارد .
به گزارش ايرنا، توليد محصولات كشاورزي استان سمنان در سال زراعي 94- 95 با افزايش 9.4 درصدي نسبت به دوره قبل از آن، به يك‌ ميليون و 570 هزار تن رسيد كه از اين ميزان 672 هزار تن محصولات راهبردي حوزه كشاورزي بود كه افزايش حدود 33 درصدي داشت.
استان سمنان بيش از 40 هزار بهره بردار كشاورزي دارد و حدود 87 درصد از آب توليدي در اين استان در حوزه كشاورزي مصرف مي‌شود.
3379/6103
خبرنگار: محمدرضا يوسف نژاد ** انتشاردهنده: جانعلي فتحي

براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@ كانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه كنيد.

سرخط اخبار استان‌ها