۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82041847
T T
۰ نفر
جهاد كشاورزي فارس: كشاورزان استان به جاي برنج، گندم و پسته بكارند

شيراز- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل وزارت جهاد كشاورزي مبني بر محدود شدن كاشت برنج در استان هاي دچار مشكل خشكسالي و كم آبي، به كشاورزان استان فارس توصيه مي كنيم كه به كاشت محصولات با نياز كمتر به آب مانند گندم، جو و درختان پسته روي آورند.

به گزارش ايرنا، محمدمهدي قاسمي سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد كشاورزي، كشت برنج با توجه به نياز زياد به آب بايد تنها در استان هاي شمالي كشور صورت گيرد.
وي اظهار كرد: بررسي وضعيت آب وهوايي كشورهايي كه در آنها برنج كاشته مي شود نشان مي دهد كه ميزان بارش در اين كشورها بسيار زياد است همچنانكه در ژاپن سالانه چهار و نيم متر و در هر يك از كشورهاي اندونزي، تايلند و هند دو و نيم متر ميزان بارندگي ثبت شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: با توجه به شرايط خشك و نيمه خشك اين استان، ابتكار عمل هايي در مزارع اين استان اجرايي شده است كه بين شش تا هفت هزار مترمربع آب در توليد برنج در هر هكتار صرفه جويي مي شود.
قاسمي ادامه داد: با اين وجود، شرايط خشكسالي استان ايجاب مي كند كه محصولات با نياز آبي كم كاشته شوند.
استان فارس كه طي دهه هاي گذشته به لحاظ كشت انواع محصولات بخصوص برنج از جايگاه ممتازي در كشور برخوردار بوده طي يك دهه گذشته استمرار خشكسالي موجب گرديده تا به منابع آبي در اين استان خسارت فراواني وارد شود بطوري كه عمق حفر چاه در برخي از مناطق فارس از 70متر به بالاي 300متر برسد.
شهرستان هاي مرودشت، فيروزآباد، كوار، ممسني، رستم، سپيدان، شيراز، استهبان، جهرم، كازرون و پاسارگاد از مناطق توليدكننده برنج در استان فارس هستند.
ارقام برنج بومي شامل عنبربو، چمپا، قصردشتي، لنجان، زرده، گرده و ... و ارقام اصلاح شده مانند فجر، حسني و گوهر در اين استان كشت مي شود.
در سال هاي گذشته، كشاورزان مناطق خرامه و كُربال در اين استان برنج مي كاشتند كه با توجه به كمبود منابع آبي و خشكسالي، كاشت برنج در اين مناطق متوقف شده است.

** توليد 10 درصد محصولات كشاورزي كشور در فارس
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس همچنين گفت: بهره وري شاه كليد تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي است و وزارت جهاد كشاورزي با اتكا به راهكارهايي در اين زمينه و با وجود شرايط خشكسالي، توليد محصولات كشاورزي در ايران را 13.7 درصد رشد داده است.
قاسمي اظهار كرد: افزون بر 10 درصد محصولات كشاورزي توليدي كشور در استان فارس توليد مي شود.
** ضعف مديريت، دليل بيشتر مشكلات واحدهاي توليدي
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بيشترين مشكلات در بخش توليد در حوزه دام و فرآورده هاي دامي را ضعف در مديريت مي دانيم.
وي افزود: به عنوان نمونه، هم اينك واحدهاي گاوداري در اين استان هستند كه زيان ده هستند و در مقابل واحدهاي ديگر سودده هستند كه نشان مي دهد مديران اين واحدها بايد بهره وري را در دستور كار قرار دهند.

** ضرورت تقويت صادرات
قاسمي با تاكيد بر ضرورت حركت در مسير صادرات دام و فرآورده هاي دامي گفت: هم اينك و با شكل گيري زنجيره توليد و عرضه گوشت مرغ و ايجاد نخستين خط كشتار مرغ به صورت كاملاً مكانيزه و تخليه كامل امعا و احشا، زمينه صادرات محصولات توليدي به خارج كشور فراهم شده است كه بايد از اين فرصت با توجه به گشايش هاي صورت گرفته در پسابرجام به خوبي بهره گرفت.
به گفته وي، در سال 94 افزون بر 400 هزار راس دام سبك مانند گوسفند از استان فارس به خارج كشور صادر شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: اين استان در توليد گوشت قرمز مقام نخست كشور را دارا است و مقام چهارم توليد گوشت مرغ و مقام پنجم توليد عسل در ميان استان هاي كشور نيز متعلق به اين استان است.
قاسمي گفت: استان فارس در زمينه توليد شير در سال 93 جايگاه پنجم كشور را داشت كه با تلاش هاي صورت گرفته، جايگاه استان در اين زمينه در سال 94 يك پله صعود كرد و اين استان جايگاه چهارم توليد شير كشور را به دست آورد.

** اعطاي 400 ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت به كشاورزان زيان ديده از خشكسالي
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در سال 94 افزون بر 400 ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت بابت جبران بخشي از خسارت خشكسالي به كشاورزان اين استان پرداخت شد.
قاسمي با بيان اين كه در سال 94 نسبت به سال 93 شاهد افزايش 25 درصدي بيمه محصولات كشاورزي بوديم، گفت: در سال گذشته بدهي پنج هزار و 760 ميليارد ريالي كشاورزان فارس به بانك ها بابت تسهيلات با توجه به تداوم خشكسالي استمهال شد.
2027 /1876

سرخط اخبار استان‌ها