۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82488273
T T
۰ نفر
پایانه صادراتی گل و محصولات كشاورزی استان تهران ماه آینده به بهره برداری می رسد

تهران - ایرنا - رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: پایانه ویژه صادرات گل و محصولات بخش كشاورزی این استان ظرف یك ماه آینده در شهرستان پیشوا به بهره برداری رسیده و فعالیت رسمی خود را آغاز می كند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، نعمت الله تركی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: بر اساس سرانه ارزش افزوده، سیمای استان تهران عمدتا صنعتی است و 30 درصد واحدهای صنعتی كشور نیز در این استان قرار دارد.
وی تصریح كرد: در حوزه كشاورزی هم استان تهران حرف هایی برای گفتن دارد، به طوری كه 10 محصول تولیدی بخش كشاورزی استان مقام اول كشور را دارد.
تركی اظهار كرد: شهرك كشاورزی دانش بنیان پیشوا در زمینی به وسعت 200 هكتار ایجاد می شود كه تاكنون 70 هكتار از این زمین ها واگذار شده است.
به گفته وی، در این شهرك، كشت های جایگزین هم در دستور كار قرار گرفته و قرار است در گام نخست كشت محصول پسته در مساحتی 300 هكتاری در دستور كار قرار گیرد.

** ایجاد شغل برای 175 هزار تهرانی در سال گذشته
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران، اشتغال و مهاجرت در كلانشهر ها به ویژه در تهران اهمیت دارد و آمارها نشان می دهد كه مهاجر پذیری تهران به دلیل خدماتی است كه در تهران ارائه می شود.
تركی ادامه داد: سرشماری سال 95 هم نشان می دهد كه جمعیت تهران بیشتر شده و یكی از دلایل آن مهاجرت بیكاران به پایتخت برای یافتن كار است زیرا 65 درصد خدمات كشوری در تهران ارائه می شود.
تركی در مورد ایجاد اشتغال در استان تهران، گفت: رشد جمعیت استان تهران 1.4 درصد است و براساس آمارها از هفت میلیون جمعیت فعال تهران، حدود چهار میلیون و 400 هزار آن شاغل است؛ این در حالیست كه سالیانه 125 هزار نفر اشتغال مستقیم داریم.
به گفته این مقام مسئول، در سال گذشته برای 175 هزار نفر در استان تهران شغل ایجاد شده است.
وی افزود: نكته قابل تامل این است كه در حوزه بیكاران با مدرك تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم مشكلی برای اشتغال نداریم و حتی شهرك های صنعتی نیز در این باره اعلام نیاز كرده اند اما قشر تحصیلكرده برای اشتغال با مشكلاتی روبرو هستند.
تركی گفت: البته ما برای این قشر بیكار، پارك های علم و فن آوری در شهرستان ها ایجاد كردیم كه در حال واگذاری هستند و سه شهرك صنعتی در قرچك، پیشوا و ملارد هم ایجاد شده تا این افراد بتوانند از این بستر استفاده كنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران اظهار كرد: سال 95 مطالعه و ارزیابی در اقتصاد مقاومتی داشتیم و در سال 96 با برنامه زمان بندی دقیق وارد ایجاد فرصت شغلی مناسب می شویم.
نعمت الله تركی در مورد مهاجرت به تهران نیز گفت: برای كاستن از حجم مهاجرت به شهرستان های تهران برنامه هایی داریم به این دلیل كه اكنون تراكم یك هزار نفر در كیلومتر مربع را در پایتخت شاهد هستیم و در شهرستان هایی مانند بهارستان، این عدد حتی به 10 هزار نفر هم می رسد؛ از این رو سعی كردیم بر اساس سند توسعه متوازن (آمایش) از شهرستان وارد استان شویم و با این روش و اجرای 205 پروژه، تنها استانی خواهیم بود كه با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی این برنامه را اجرایی می كنیم.

** سیمای صنعتی استان تهران
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد بخش صنعت در استان نیز گفت: آمارها می گوید حدود 27 شهرك صنعتی و 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد و به همین دلیل مقرر شده، افرادی كه قصد دارند وارد بخش صنعت شوند با احتساب فعالان كنونی ساماندهی شوند.
به گفته تركی، سه هزار واحد صنعتی در سال قبل رصد و مورد راستی آزمایی قرار گرفتند و مقرر شد كه پروانه 276 واحد صنعتی باطل شود ضمن اینكه حدود 76 واحد صنعتی دیگر هم متعهد شدند تا ایرادها را برطرف كنند.
تركی با یادآوری فعالیت 600 هزار واحد صنفی در استان تهران، اظهار كرد: برای این حوزه نیز قصد داریم كار راستی آزمایی و ساماندهی را اجرا كنیم زیرا اكنون بیش از 100 هزار واحد صنفی بدون مجوز در تهران وجود دارند.
وی گفت: در سال 95 آیین نامه ای صادر شده تا اتحادیه ها و انجمن ها تجمیع و ایراد و مشكلات كنونی هم برطرف شوند.
خبرنگار: یحیی معماری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/6539**1625
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد