۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷

تحولات اقتصادی در هفته ای که گذشت؛

از خبرهای جدید مسکن مهر تا رد لایحه خبرساز اصلاح قانون کار

از خبرهای جدید مسکن مهر تا رد لایحه خبرساز اصلاح قانون کار

رد لایحه خبرساز اصلاح قانون کار در مجلس، سموم پرخطر کشاورزی، دوربرگردان رئیس‌جمهور از وعده‌های ۱۰۰ روزه، گرنی خودرو و ورود ۴فروند ای تی آر از جمله خبرهای اقتصادی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت اگرچه از آرامش نسبی برخوردار بود، اما رد لایحه خبرساز اصلاح قانون کار در مجلس، سموم پرخطر از زبان وزیر کشاورزی، دوربرگردان رئیس‌جمهور از وعده‌های ۱۰۰ روزه و بخشودگی جرایم دیرکرد تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی از جمله خبرهای مهم هفته بود.

سایه سنگین قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری بر اشتغال

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری در کشور سبب از بین رفتن دو میلیون شغل می شود. این خبری است که علی فاضلی اعلام کرده و وعده های دولت در راستای اشتغالزایی را زیر سوال می برد.

نقدینگی بهمن به ۱۲۱۱ هزار میلیارد تومان رسید

از سویی دیگر بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی بهمن ماه سال گذشته به ۱۲۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۱۹.۱ درصدی در یکساله را از خود نشان می‌دهد.

دوربرگردان رئیس جمهور از وعده‌های انتخاباتی ۱۰۰ روزه

این تحولات درحالی رخ می دهد که وعده رییس جمهوری برای بهبود اوضاع اقتصادی در۱۰۰روزبه فراموشی سپرده شده است. شاید پررنگ ترین چیزی که او را در دوران نامزدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با دیگران متمایز کرد، همین وعده تحول اقتصادی آن هم در ۱۰۰ روز بود. اما او اکنون از صحبت خود، روی برگردانده است.

او در آخرین نشست خبری خود به رسانه‌ها گفت که هیچگاه این عبارت را به کار نبرده است که مشکلات اقتصادی را ظرف مدت ۱۰۰ روز حل می‌کند؛ آن هم مشکلاتی که به اعتقاد وی، صد ساله هم حل نمی‌شوند و باید زمینه‌ای فراهم کرد تا بخشی از آنها به تدریج حل شوند. کمتر کسی این را فراموش کرده است که او، سه‌شنبه هفتم خردادماه ۱۳۹۲ در دوران نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با دوربین» شبکه یک سیما به صراحت اعلام کرده بود: «در برنامه مدون من، علاوه بر راه حل هایی برای رفع این مشکلات؛ راه حلهای کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش بینی شده است که ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»

بخشودگی جرائم دیرکرد تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی

اصغر نورالله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از بخشش جریمه ۶ درصدی دیرکرد پرداخت تسهیلات این صندوق در صورت پرداخت اصل تسهیلات تا پایان اردیبهشت خبر داده و با تشریح جزئیات شرایط بخشش جریمه تادیه دین (جریمه دیرکرد بازدپرداخت تسیهلات) گفته که طبق قانون افرادی که بنا به هر دلیلی پس از دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید در کسب و کار خود موفق نشدند و نتوانستند نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند مشمول ۶ درصد جریمه تاخیر تادیه دین می شوند که به منظور حمایت از این افراد جریمه ۶ درصد دیرکرد پرداخت تسیهلات بخشیده می‌شود.

او به این نکته هم اشاره کرده که کسانیکه تا پایان اردیبهشت نسبت به پرداخت اصل تسهیلات خود اقدام کنند مشمول بخشودگی جریمه ۶ درصدی خواهند شد. به این معنا که حتی برای تسیهلات گیرندگانی که در مهلت مقرر نمی‌توانند نسبت به پرداخت اصل تسهیلات خود به منظور بهره مندی از بخشش جریمه ۶ درصدی اقدام کنند، شرایطی را فراهم کردیم تا اصل تسهیلات و جریمه آنها بین ۲۴ تا ۳۶ ماه تقسیط شود.

رد لایحه «خبرساز» اصلاح قانون کار در مجلس

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جزئیات بررسی لایحه اصلاح قانون کار جلسه روز گذشته کمیسیون از رد کلیات این لایحه خبر داده و گفت: با توجه به نارضایتی و عدم رعایت سه جانبه گرایی رد شد

.وی افزود: علاوه بر این، کارگروهی در کمیسیون اجتماعی مجلس تشکیل شد که دیروز گزارشی را در کمیسیون ارائه دادند و با توجه به اینکه ماحصل نتایج و بررسی ها این بود که لایحه ارسالی دولت یک لایحه جامع  با هدف تامین منافع شرکای اجتماعی نبود، کمیسیون بر رد کلیات لایحه رای داد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مصوبه رد کلیات به صحن علنی مجلس ارسال می شود که این موضوع در صحن هم به تصویب می رسد؛ در عین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اگر درخواستی مبنی بر بازگشت دهد پیش از طرح رد کلیات در صحن، این لایحه به دولت بازگشت داده می شود.

سایه سنگین سموم پرخطر بر سر کشاورزی ایران

استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی همواره یکی از مباحث پرچالش و جنجال برانگیز بوده است، امروزه اگر از مصرف کنندگان جامعه درباره سلامت محصولات کشاورزی سؤال شود، خیلی از آنان در این زمینه هنوز نگرانی‌هایی دارند در همین ارتباط، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفته که نمی‌توانیم سم و کود را به طور کامل از کشاورزی حذف کنیم، چرا که وقتی با یک آفت همگانی مواجه می‌شویم تنها راه مبارزه با آن استفاده از همین محصولات است. بنابراین باید منطقی به این مسئله نگاه کنیم.وی با بیان اینکه باید به سمت استفاده از سموم با کیفیت حرکت و بحث بدمصرفی این محصولات را حل کنیم، افزود: این مسئله در دستور کار ما قرار دارد.

افزایش ۷ درصدی قیمت خرید چای

محمدولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور گفت : بر اساس تصمیم شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک امسال ۲۶ هزار و ۲۴۲ ریال و درجه دو ۱۴ هزار و ۶۹۵ ریال تعیین شد که در مقایسه با پارسال هفت درصد بیشتر است.

بر این اساس، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک پارسال ۲۴ هزار و ۵۲۵ ریال و درجه ۲ نیز ۱۳ هزارو ۷۳۴ ریال بود. شورای اقتصاد همچنین قدر سهم کارخانه‌های چایسازی را بابت خرید برگ سبز چای با ۲ درصد افزایش به ۴۰ درصد رساند و ۶۰ درصد بقیه را به صورت یارانه دولت پرداخت می‌کند.

تاثیر آنفلونزای مرغی بر قیمتها

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه شیوع آنفلوانزای پرندگان منجر به ایجاد تنش در شرایط تولید و بازار نشده است، اظهارامیدواری کرد: خسارت تولیدکنندگان توسط بیمه به زودی پرداخت شود.

حسن رکنی با بیان اینکه ما از پاییز سال گذشته با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور مواجه شدیم، اظهارداشت: خوشبختانه شرایط تولید به گونه‌ای مدیریت شد که ما با تنش جدی در تولید مواجه نبودیم. ما به اشکال مختلف برنامه ریزی و شرایط را تنظیم کردیم که کمبودی در بازار ایجاد نشود.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدکنندگانی که با شیوع این بیماری در واحدهای خود مواجه شدند هم خودشان و هم تولیدشان آسیب دیده است، اضافه کرد: اما اقداماتی که انجام دادیم باعث شد در بازار مشکلی پیش نیاید.

عملکرد تاجران بخش‌خصوصی زیر ذره بین

رئیس مجمع واردات، حفظ وضع موجود را اولویت بنگاههای اقتصادی غیردولتی دانست و گفت: تجارت خارجی، پتانسیل  زیادی برای اشتغالزایی جوانان دارد. علیرضا مناقبی با اشاره به ساختار ناسازگار تجارت خارجی کشور با هدف هایی که برای توسعه ترسیم می شود، گفت: باید برنامه ریزی های اقتصادی و عملکرد سازمان های دست‌اندرکار تولید و تجارت، به گونه ای باشد که با هدف‌گذاری های تعریف شده و اسناد بالادستی، سازگار باشد.

وی با اشاره به حجم ۸۷ میلیارد دلاری تجارت خارجی در سال گذشته ادامه داد: درصد قابل توجهی از این آمار، مربوط به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ها است و میان این آمار با کارنامه بخش خصوصی فعال در عرصه تجارت خارجی، فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

رشد پایه پولی با وام خودرو

مایت‌های بی‌قید و شرط و بدون تعهد برای اصلاحات ساختاری از خودروسازهای ایرانی تنها به رفع مقطعی مشکلات آن‌ها و استمرار چالش‌های ساختاری منجر شده‌است. بخش خودرو در اکثر اقتصادهای دنیا از جمله بخش‌های پیشران است و نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی، اشتغال و نفوذ در بازارهای صادراتی دارد. همین نقش‌آفرینی و تعیین‌کنندگی هم معمولا علت توجه ویژه دولت‌ها به این صنعت خودرو می‌شود تا جایی که در موارد متعددی شاهد کمک و دخالت نهاد دولت برای نجات صنایع خودروسازی خصوصی در  کشورهایی هستیم که به عدم دخالت دولت در اقتصاد مشهورند.

در ایران هم کم‌وبیش شرایط به همین‌گونه است؛ دولت‌ها همواره توجه و حساسیت ویژه‌ای نسبت به خودروسازها داشته و دارند و دست و دلشان برای مشکلات آن‌ها می‌لرزد. این توجه البته بی‌دلیل هم نیست؛ تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار نشان‌می‌دهد خودروسازی در سال ۱۳۹۳ سهمی ۱۰,۸ درصدی از ارزش افزوده و ۱۱.۴ درصدی از اشتغال کارگاه‌های صنعتی کشور داشته‌است.

سیگنال گرانی خودرو ازکجا ارسال می‌شود؟

برخی کارشناسان وابسته به خودروسازان با اعلام اینکه امسال بازار کشش رشد قیمت را دارد سعی در ارسال این سیگنال به متقاضیان خودرو دارند که به زودی قیمت خودرو گران خواهد شد؛ در صورتی که چنین نیست. به گزارش خبرنگار مهر و بر اساس گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته  ۲۱۳ هزارو۱۴۳  دستگاه مونتاژ پراید؛ ۱۴۸هزارو۶۲۲ دستگاه پژو ۴۰۵؛    ۱۶۱هزارو  ۵۹۳ دستگاه پژو ۲۰۶؛ ۱۱۹هزارو۲۳۰  دستگاه پژو پارس؛    ۱۰۶ هزارو۱۳۶ دستگاه تیبا ۲۰۰ x و ۱۰۲هزارو۷۰۲ دستگاه سمند  تولید شده است.

همچنین ۸۲ هزارو ۹۵۶دستگاه محصولات رنو؛ ۵۵هزارو۸  دستگاه خوروی MVM؛     ۷۶هزارو۲۰۰  دستگاه تندر ۹۰؛ ۵۵هزار و۲۱۸دستگاه پراید نسیم و صبا؛ ۴۱ هزارو۴۴۸ دستگاه جک و لیفان؛    ۲۸ هزارو۸ دستگاه خودروی دنا؛ ۳۱هزارو۱۱۵  دستگاه برلیانس؛ ۳۶هزارو۲۴۹دستگاه (ساندرو) B۹۰ از ابتدای سال ۹۵تا پایان اسفندماه تولید شده است. همچنین در این مدت ۱۲هزارو۲۵۳ دستگاه رانا؛ ۱۳ هزارو۱۹۷  دستگاه سراتو؛    ۱۴هزارو ۲۲۷ دستگاه پارس تندر؛ دانگ فنگ ۱۱ هزارو ۹۱۱دستگاه؛ ۷هزارو ۸۳۳ دستگاه تیبا X۲۰۰ دو گانه سوز؛ پراید دو گانه سوز۵هزارو ۳۴۷دستگاه؛ ۲هزارو۹۵۲دستگاه مزدا ۳؛ سوزوکی به تعداد ۲ هزارو ۶۴۵ دستگاه؛ هم چنین ۳هزارو۶۸۷ دستگاه هایما؛ چانگان ۴ هزارو ۶۸۶دستگاه؛ یک هزارو ۸۰ دستگاه آسا و ۲۸۸ دستگاه تیبا X۱۰۰ تولید شده است.

اقناع مشروط نمایندگان باپاسخ‌های زنگنه در مورد قراردادهای جدید نفتی

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت در خصوص الگوی جدید قراردادهای نفتی با توجه به قول وی مبنی بر اینکه تا زمانی که شورای عالی امنیت ملی این قراردادها را تائید نکند، اجرا نمی‌کنیم، قانع شدند. به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال حسینعلی حاجی‌دلیگانی از زنگنه وزیر نفت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این سؤال در خصوص علت عدم ایرادات اصلی در الگوی پیشنهادهای جدید قراردادهای نفتی و همچنین اصرار وزارت نفت بر اجرای این قراردادها و همچنین عدم طی تشریفات قانونی و در نظر نگرفتن منافع ملی بود.

پس از اظهارات حاجی‌دلیگانی و جوابیه وزیر و تأکید وزیر نفت مبنی بر اینکه تا زمانی که این قراردادها به تائید شورای عالی امنیت ملی نرسد، آن را اجرا نمی‌کنیم، نمایندگان با ۵۶ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس، این سؤال را وارد ندانستند و از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از غرب کارون

مدیرعامل متن گفت: با طرح برداشت زودهنگام از میدان آزادگان جنوبی تا پایان فروردین ماه تولید از ۴۵ هزار بشکه کنونی به ۸۵ هزار بشکه و حداکثر تا پایان خرداد ماه به ۱۱۰ هزار بشکه در روز می رسد. سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با برشماری طرح های برداشت زودهنگام از میادین غرب کارون، از تحقق تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از این منطقه تا پایان خردادماه خبر داد.

ورود ۴ فروند ای‌تی‌آر به ناوگان هما تا دو هفته آینده

قائم مقام وزیر راه گفت: قرارداد هما با شرکت هواپیماسازی ATR برای خرید ٢٠ فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به امضای مقامات دو کشور رسیده و ایران تا ۱۵ روز دیگر ۴ فروند از آن را تحویل می‌گیرد.به گزارش خبرگزاری مهراصغر فخریه کاشان درباره نحوه تحویل این هواپیماها گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ایران تا ۱۵ روز دیگر ۴ فروند از این هواپیماها را تحویل خواهد گرفت. ۹ فروند دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۱۷ و باقی هواپیماها در سال ۲۰۱۸ تحویل ایران می‌شود.

وی ادامه داد: برای تمام ۲۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر نیز مانند ایرباس و بوئینگ فاینانسور وجود دارد. سری اول (۴ فروند آماده تحویل) از محل پیش پرداخت‌ها خریداری شد و با نهایی شدن و اجرای فاینانسور پیش پرداخت‌ها جبران می‌شود.وی در خصوص چرایی طولانی شدن مذاکرات با ای. تی. آر گفت: در جریان مذاکرات خرید هواپیماها در ابتدا باید مطمئن می‌شدیم که خدمات بعد از فروش را می‌توانیم داشته باشیم.

مردم پولشان را پس بگیرند

مدیرعامل شهر جدید پرند گفت: متقاضیان مسکن مهر می توانند با دریافت پول خود از تعاونی ها، دوباره ثبت نام کنند. سید علی اکبر طاهری افزود: ساخت ۹۵ هزار واحد مسکن مهر پرند از سال ۸۸ شروع شد که در دولتهای گذشته ۱۷ هزار واحد آن تکمیل شده است. تاکنون حدود ۵۳ هزار واحد آن را تحویل دادیم. طاهری با اشاره به مشکلات مسکن مهر پرند افزود: جانمایی نامناسب از عوامل تاخیر در واگذاری ها بود و برخی از بلوک ها نیازمند ساخت دیوار حائل بوده که هزینه گزافی هم داشته است. مدیر عامل شهر جدید پرند تصرح کرد: مسکن ارزان قیمت اساس کار مسکن مهر بود که جانمایی نامناسب باعث افزایش قیمت مسکن شد.

دولت درخصوص ارز موضع ثابت بگیرد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: پیش بینی وضعیت اقتصاد و صادرات در شش ماه دوم سال به پارادایم موجود در اقتصاد برمی‌گردد. رضی حاجی آقا میری، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در اقتصاد سال جاری گفت:دولت تا خردادماه امسال گرفتار انتخابات خواهد بود و تمام برنامه ها به دلیل عدم ثباتی که مربوط به این اتفاق می شود، با رکود چندماهه مواجه خواهد شد؛ مخصوصا صادرات.

حاجی‌آقامیری اظهار کرد: متاسفانه در ایران بعضی فاکتورهای مهم اقتصادی ابزار سیاسی هم محسوب می شوند؛ مانند ارز. به طوری که به اعتقاد من، اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی که قبل از عید در بازار آزاد ایجاد شده بود به زمان انتخابات نزدیک نبود، دولت این گونه عمل نمی‌کرد. به گفته وی ارز ابزاری برای انتخابات شد، در حالی که پایین آوردن نرخ ارز از نظر اقتصادی، تصمیمی غلط بوده است. در کنار ارز می توان گفت که همه فاکتورها می توانند ابزار انتخابات شود.

دولت و صنعت راه را اشتباه می‌روند

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: صحبت از وضعیت صنعت و مشکل بیکاری یا رونق تولید حرف رایج و تکراری این روزهاست؛ اما هیچ‌کس دنبال علت رکود و مشکلات حوزه صنعت نیست. مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران می‌گوید: دولت و صنعت هر دو راه را اشتباه می‌روند؛ دولت فکر می‌کند با افزایش نقدینگی و اعطای تسهیلات می‌تواند مشکلات صنعت را حل کند و صنعت فکر می‌کند با رانت‌جویی از دولت، دریافت تسهیلات یا بالا رفتن تعرفه برای کالای مشابه می‌تواند صنعت خود را رونق بخشد.

پورقاضی می‌گوید: «صحبت از وضعیت صنعت و مشکل بیکاری یا رونق تولید حرف رایج و تکراری این روزهاست؛ اما هیچ‌کس دنبال علت رکود و مشکلات حوزه صنعت نیست. صنعت ما رقابتی نیست. کالای ایرانی ازلحاظ کیفیت و قیمت تمام‌شده قابل‌رقابت با کالای مشابه خارجی نیست و نمی‌تواند در بازار بین‌المللی حضور فعال داشته باشد. آنها حتی در بازار داخلی هم احساس نگرانی دارند و دنبال این هستند که دولت آنها را حمایت کنند.»

کد خبر 3951477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha