۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82254345
T T
۰ نفر
كشت كلزا در 52 هكتار از اراضي هشترود پس از 10 سال وقفه

مراغه - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي هشترود گفت: كشت كلزا در اين شهرستان پس از حدود يك دهه وقفه آغاز شد و 52 هكتار از اراضي اين شهرستان در سال زراعي جاري به زير كشت اين محصول رفت.

اسماعيل كريمي اصل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه كلزا از الگوي كشت زراعي شهرستان حذف شده بود، افزود: در سال هاي قبل در سطح بسيار محدودي اين نوع محصول كشت شد اما امسال با توجه به دانش فني جديد كارشناسان جهاد كشاورزي، كشت آن توسعه يافت.
وي به خريد تضميني آن به ازاي هر كيلوگرم 29 هزار ريال از سوي دولت اشاره كرد و گفت: پرداخت 60 درصد يارانه بذر به بهره برداران، بيمه رايگان سطح زيركشت اين محصول و پرداخت تسهيلات به كلزا كاران از ديگر مزاياي دولتي كشت اين محصول به شمار مي رود.
وي افزود: : 50 درصد از هزينه هاي خريد ماشين هاي كشت كلزا در قالب تسهيلات بلاعوض از سوي دولت پرداخت مي شو و پيش بيني مي شود استقبال از كشت اين محصول روز به روز افزايش يابد.
كريمي اصل با بيان اينكه ارقام كشت شده در اين شهرستان شامل دانوب و گابريلا فرانسوي است، ادامه داد: زمان شروع برداشت محصول كلزا در اين شهرستان با توجه به شرايط اقليم منطقه اوايل تيرماه است و پيش بيني مي شود به ازاي هر هكتار به طور ميانگين 4 تن محصول كلزا برداشت شود.
مدير جهاد كشاورزي هشترود گفت: كلزا در بين ساير دانه هاي روغني از درصد روغن بالايي برخوردار است و مي تواند در كاهش ميزان وابستگي به خارج در زمينه روغن گياهي موثر باشد.
وي افزود: كلزا مي تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گيرد و در كنترل بيماري ها، آفات و به ويژه علف هاي هرز در مزرعه بسيار موثر باشد.
كريمي اصل گفت: اين مديريت با استفاده از توان علمي و فني كارشناسان شبكه پهنه بندي اقدام به شناسايي زمين هاي زراعي مستعد براي كشت كلزا كرده و پس از بررسي هاي كارشناسي در روستاهاي مراكز خدمات حومه، روستاهاي ذوالبين، سلوك، نظركهريزي و آتش بيك در مجموع 52 هكتار زيركشت رفته است.
شهرستان هشترود با حدود 70 هزار نفر جمعيت در 121 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي قرار دارد.
خبرنگار: جليل دين محمدي** انتشاردهنده: محمد رستگار
7486/ 3072/6183

سرخط اخبار استان‌ها