۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82104027
T T
۰ نفر
گندمكاران از آتش زدن  بقایای محصولات كشاورزی خودداری كنند

اردبیل - ایرنا - مدیرجهاد كشاورزی پارس آباد از گندمكاران این شهرستان خواست از آتش زدن بقایای محصولات كشاورزی خودداری كنند.

علی اكبر حسنیان روز سه شنبه گفت: از جمله روش های متداول در حذف بقایای گیاهی مزارع سوزاندن باقیمانده محصولات پس از برداشت است كه اثرهای سوء فراوانی به دنبال دارد كه از آن جمله می توان به از بین رفتن مواد غذایی به ویژه عناصر ریز مغذی ، كاهش حاصلخیزی و افزایش درصد فرسایش خاك اشاره كرد.
او اظهار كرد: پس از سوزاندن مزرعه مواد آلی سریع به عناصری مانند ازت ، فسفر ، پتاس ، كلسیم و منیزیم بدل می شوند كه این عناصر به سرعت از طریق شست و شو و فرسایش خاك از دست می روند.
او از دیگر اثرهای مضر سوزاندن بقایای گیاهی را به هم خوردن چرخه زندگی حشرات مفید و از بین رفتن میكروارگانیسم های زنده از جمله باكتری ها ، قارچ ها ، انواع كرم ها و كنه های مفید در خاك ذكركرد و افزود: وجود این موجودات درخاك های زراعی برای تولید محصول بسیار ضروری است طوری كه با كاهش جمعیت آن از میزان عملكرد محصول نیز تا حد زیادی كاسته می شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد كشاورزی اردبیل ، حسنیان گفت: در خاك هایی كه میزان ماده آلی ناچیز باشد پارامترهایی مانند میزان PH كربنات كلسیم و املاح قابل توجه است كه نقش كاهش دهنده ای در قابلیت استفاده برخی عناصر غذایی از جمله فسفر ، آهن و روی برای گیاه دارند.
او همچنین اظهار كرد: از طرف دیگر با سوزاندن بقایای گیاهی دامنه تاثیر حرارت سطحی تا عمق 5/2 تا 5 سانتی متری ادامه می یابد كه شامل بیشتر تبادلات گازی ، عناصر آلی و میكروارگانیسم ها در این محدوده هستند.
پارس آباد مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
6018/ 1257

سرخط اخبار استان‌ها