۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۴۶
کد خبر: 82632755
T T
۰ نفر
پيش بيني 10 هزار ميليارد ريالي درآمد اقتصادي ملاير از بخش كشاورزي

ملاير- ايرنا- مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير پيش بيني كرد: امسال در بخش كشاورزي بيش از 10 هزار ميليارد ريال درآمد اقتصادي نصيب شهرستان ملاير شود.

به گزارش ايرنا غلامحسين تقوي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: اين شهرستان با قرار گرفتن در جنوب استان همدان، بيشترين درآمد اقتصادي را در بخش كشاورزي دارد.
وي با بيان اينكه تنها هشت درصد از اعتبارات كل شهرستان به بخش كشاورزي تعلق دارد افزود: براي رونق و توسعه بخش كشاورزي، حداقل بايد بيش از 30 درصد از اعتبارات شهرستان به بخش كشاورزي اختصاص يابد.
وي تاكيد كرد: لازمه تحقق شعار سال، پايداري اقتصاد مقاومتي ، رونق اقتصادي در بخش كشاورزي ، سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و روستاها است.
تقوي با بيان اينكه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي مي تواند زيرساخت و اقتصاد كشور را متحول كند بيان كرد: امروز آب و مديريت منابع آب اولويت مهم در بخش كشاورزي است و بايد از فعاليت هاي خدماتي و جانبي پرهيز كنيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر با توجه به بحران آب در كشور، لايروبي قنات ها و كانال كشي بخش كشاورزي بر اقدامات جانبي همچون آسفالت اولويت مهم روستاها است.
وي پرداخت خسارت هاي سرمازدگي در بخش كشاورزي را يك ضرورت مهم برشمرد و افزود: سال 93 حدود يك هزار و 800 ميليارد ريال و سال گذشته 800 ميليارد ريال به بخش كشاورزي به ويژه بخش زراعي و باغي خسارت وارد شد كه هنوز دولت مبلغي از اين خسارت ها را پرداخت نكرده است.
مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير گفت: در اين رابطه دولت مي تواند حداقل تسهيلات و اعتباري را به صندوق بيمه هاي كشاورزي كمك كند.
تقوي همچنين خواستار تغيير نگاه ويژه مسئولان به جايگاه مجموعه و مديريت جهاد كشاورزي شد و گفت: با توجه به اهميت بالاي حوزه كشاورزي، اين جايگاه بايد ارتقا يابد، در حاليكه جايگاه اجتماعي كشاورزي هنوز خوب تعريف نشده است.

* پرداخت بيش از 70 ميليارد ريال يارانه براي اجراي آبياري نوين در ملاير
تقوي به اقدامات انجام شده در حوزه آبياري نوين و زيرساخت هاي آبرساني در اين شهرستان اشاره كرد و افزود: امسال بيش از 70 ميليارد ريال يارانه بلاعوض براي آبياري نوين اخذ شد.
وي يادآور شد: با جذب اين ميزان يارانه بيش از هفت هزار هكتار از اراضي اين شهرستان براي اجراي سامانه آبياري نوين در دست اجرا است و اين مبلغ به حدود 50 منبع و قنات آبي به كشاورزان پرداخت شد.
تقوي خواستار كمك و همراهي رسانه ها مبني بر اطلاع رساني استفاده روستاييان از اين ميزان يارانه بلاعوض در راستاي آبياري نوين شد و گفت: دولت در اين زمينه براي حفظ منابع آبي بسيار به كشاورزان كمك كرده است.
وي بيان كرد: در حال حاضر يك هزارو 100 ميليارد ريال اعتبار بلاعوض به استان همدان اختصاص يافته كه هر شهرستاني مي تواند با توجه به ظرفيت هاي موجود منابع آبي از اين تسهيلات بيشتر استفاده كند و محدوديتي در پرداخت اين يارانه وجود ندارد.
مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير تاكيد كرد: با اين شيوه سنتي كشاورزي نمي توانيم مواد غذايي كشور را تامين كنيم و كشاورزان بايد در اين زمينه نهايت همكاري را در اجراي سيستم آبياري نوين در بخش كشاورزي با ما داشته باشند.
تقوي همچنين به خدمات دولت در بخش مكانيزاسيون كشاورزي اشاره كرد و افزود: دولت هيچ محدوديتي براي پرداخت اعتبارات و تسهيلات در مكانيزاسيون بخش كشاورزي ندارد و تسهيلات خوبي براي مناطق محروم و برخوردار در نظر گرفته شده است.
وي بر لزوم استفاده كشاورزان از بذرهاي اصلاح شده و جلوگيري از خودمصرفي سنتي تاكيد و اظهار كرد: بايد از محصولات جديد و گونه هاي مختلف گياهي كه مي تواند بازدهي بيشتري داشته باشد، در بخش كشاورزي ملاير استفاده شود.
تقوي به برداشت گندم در اين شهرستان اشاره و بيان كرد: پيش بيني خريد ما بيش از 20 هزار تن گندم است كه تاكنون حدود 16 هزار تن آن محقق شده است.
وي اضافه كرد: از مبلغ چهار هزارو 300 ميليارد ريال پول گندم خريداري شده از كشاورزان در سطح استان همدان تاكنون تنها 100 ميليارد ريال آن پرداخت شده و پرداخت مابقي آن توسط نمايندگان در دست پيگيري است.
مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير گفت: اين شهرستان در حوزه فرآوري، ايجاد صنايع تبديلي، بسته بندي و صادرات محصولات كشاورزي همچون انگور و كشمش و آلبالو نيازمند سرمايه گذاري است و شرايط براي ورود سرمايه گذاران مهيا است.
تقوي با بيان اينكه ملاير مينياتوري از توليد محصولات كشاورزي را دارد گفت: اين شهرستان در توليد محصولات كشاورزي تك محصولي نيست و در توليد محصولات باغي، دامي و زراعي در رتبه هاي برتر استان قرار دارد.
در حال حاضر 20 هزار و 200 هكتار از اراضي شهرستان ملاير زير كشت محصولات باغي، 61 هزار و 200 هكتار زير كشت محصولات زراعي و 38 هكتار زير كشت آيش است.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوي**انتشار دهنده: زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها