تكمیل طرح های نیمه تمام كشاورزی استان اردبیل پیگیری می شود

اردبیل-ایرنا-نائب رئیس كمیسیون كشاورزی ،آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت: سفر اعضای این كمیسون به استان پربركت بود و قرار است با حضور مسئولان استانی و كشوری در كمیسیون تسریع طرح های آبرسانی، تكمیل سدهای خاكی و طرح های نیمه تمام كشاورزی استاان اردبیل پیگیری شود.

رضا كریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعضای كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در قالب چهار تیم پنج نفره با حضور در شهرستان های استان طرح های كشاورزی و آبرسانی شهرستان ها را از نزدیك مشاهده و در جریان مشكلات بخش كشاورزی این استان شدند.
وی اضافه كرد: اولویت اول در این سفر بحث آب آشامیدنی اردبیل و دیگر شهرستان ها بود كه مورد غفلت واقع شده و در صورت تداوم روند كنونی در آینده شاهد تنش و بحران آب در استان خواهیم بود.
كریمی بیان كرد: اعضای كمیسیون كشاورزی مجلس در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند كه تامین آب آشامیدنی اردبیل هم از رودخانه ارس به میزان 100 میلیون متر مكعب و هم از سد شهریار میانه كه در حال آبگیری است صورت گیرد.
وی افزود: در بحث انتقال آب از ارس به اردبیل مقرر شد مطالعات آن كه توسط شركت آب منتطقه ای اردبیل انجام شده بزودی به اتمام رسیده و عملیاتی شود.
كریمی مشكلات آب آشامیدنی نمین و عنبران را یادآور شد و گفت: طرح آبرسانی این 2 شهر از مسیر گولی از سال های قبل شروع شده و امسال نزدیك 106 میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
وی درباره مشكلات خلخال و كوثر گفت: نزدیك 30 درصد حوزه خلخال مناطق حفاظت شده محسوب می شود كه امكان احداث طرح های زیر ساختی اقتصادی و عمرانی در آنجا مقدور نیست و مقررشد در این باره هم در كمیسیون كشاورزی بررسی های لازم بعمل آید و سازمان محیط زیست هم بازنگری لازم را داشته باشد .
كریمی بیان كرد : احداث شبكه سد گیوی،اتمام سد خاكی عنبران تا پایان سال 97 و تامین اعتبار آن از محل اعتبارات مهار آبهای مرزی ،خارج شدن عملیات اجرایی سد كلاسر گرمی از بلاتكلیفی، تكمیل شبكه سد سبلان مشگین شهر ازجمله مواردی بود كه از سوی اعضای كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مورد تا كید قرار گرفت.
وی افزود: مهمترین مسئله ای كه روی آن بیشتر تاكید شد بحث نظام بهره برداری از اراضی پایاب سد خداآفرین و حق عرفی جامعه عشایر است كه مقرر شد با توجه به اینكه عشایر بهره برداران واقعی بوده و در این اراضی دارای حق عرفی می باشند مورد پیگیری جدی دولت قرار گیرد.
نماینده اردبیل ، نیر، نمین و سرعین درمجلس غفلت از سامانه آبیاری نوین در استان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: با وجود تصمیمات جامع در مجلس استفاده از سامانه های نوین آبیاری كه منابع اعتباری آن تامین شده مورد غفلت قرار گرفته و رتبه استان هم دراین زمینه رتبه مناسبی نیست و ضروری است مسئولان اهتمام جدی دراین باره داشته باشند .
اعضای كمیسون كشاورزی ، آب و منابع طبیعی برای یك سفر 2 روز چهارشنبه هفته گذشته وارد اردبیل شده و از طرح های بخش كشاورزی این استان بازدید كردند .
خبرنگار:یعقوب شاددل ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/7110

سرخط اخبار استان‌ها