«خبرجنوب» نوشت: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با نظارت بیشتر می توان از رقابت های غیر سالم در صنایع غذایی پیشگیری کرد.

دكتر علي بهادر در مراسم روز جهاني غذا افزود: برخي در جاهايي غذا توليد و وارد بازار مي كنند كه از نظر كيفيت و اصول بهداشتي مطلوب نيست به همين دليل نظارت هاي ما بايد طوري صورت گيرد كه هميشه جا براي محصولات سالم در بازار بيشتر باشد.
وي يادآور شد: افزايش زيستگاه هاي كشاورزي در روستاها بايد به نحوي باشد كه مهاجرت به شهرها كاهش يابد؛ در اين خصوص رفع مشكلات به ويژه بحران آب در روستاها ضروري است.
دكتر بهادر گفت: مصرف چربي، نمك، قند و سبك زندگي شهر نشيني باعث بيماري زايي و تحميل هزينه هاي سنگين شده كه براي كاهش آن ها بايد هم فكري كرد، همچنين فرهنگ غذايي سالم بايد تبليغ و توسعه يابد و در صنايع غذايي با ايجاد محصولات سالم مي توان از برخي بيماري ها پيشگيري كرد.
دكتر بهادر گفت: توجه به نشانگرهايي كه روي محصولات به منظور معرفي غذاهاي سالم وجود دارد نيز قابل توجه است و مي تواند مردم را به خريد اين مواد ترغيب كند؛ در اين خصوص تا كنون 30 محصول در استان به عنوان مواد غذايي سالم مشخص شده و توجه به اين مولفه ضروري است.
وي ادامه داد: كارخانجات و توليد كنندگان بايد در اين زمينه مسئوليت پذيري بيشتري داشته باشند و با متوليان همكاري نموده به طوري كه با فرهنگسازي مردم را نسبت به بهداشت خود و گرايش به مصرف محصولات سالم حساس كنند.
دكتر بهادر ارتقاي دسته بندي محصولات كه هنوز به طور كامل محقق نشده را در كشور ضروري دانست.
رييس اتاق بازرگاني شيراز نيز گفت: آمار ضايعات غذا در كشور تكان دهنده و چيزي معادل 60 درصد درآمدهاي نفتي است؛ نان، ميوه، سبزيجات و برنج بيشترين ضايعات غذايي است.
رازقي ادامه داد: ميزان آبي كه در ضايعات كشاورزي استفاده مي شود 9 و 3 دهم ميليارد متر مكعب مي باشد، كه اين ميزان بسيار بالا است. اشتغال صنايع غذايي در ايران بيشتر از خودرو سازها است و 190 هزار نفر در اين حوزه مشغول هستند، همچنين 14 هزار كارخانه صنعتي غذايي در ايران فعاليت مي كنند.
وي يادآور شد: صنايع غذايي 50 هزار شغل بيشتر از صنعت خودروسازي براي اقتصاد ايران ايجاد كرده اند و با اين وجود حضور دولت براي بخش خصوصي ناهمواري هايي ايجاد كرده به طور مثال عدم صدور مجوز براي بازار آرد از مشكلات موجود است. متاسفانه به دلايل مختلف، صنعت روغن كشي نيز در سطح كشور سال گذشته فقط با 8 درصد و امسال با 15 درصد ظرفيت فعاليت كرده و دچار افت توليد شده است.
رازقي گفت: اين مساله به بحران قيمت تمام شده و ساير عواملي كه در اختيار دولت است بر مي گردد. بهره هاي بانكي نيز معضل عجيبي براي توليد در كشور است. از جمله ديگر مشكلات مي توان به پرداخت ماليات اشاره كرد به طوري كه سهم توليد كنندگان صنعتي از آن در سال نود و چهار، 61 درصد بوده كه اين مساله هم ظلم مضاعف به واحدهاي صنعتي كشور است.
وي ضمن اشاره به تعامل بالاي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، گفت: وزارت بهداشت در اين خصوص به وظايف خود عمل نمي كند و سال گذشته يك كارخانه آب معدني با سابقه را زير پا له كرد، همچنين بحث غير كارشناسي در مورد روغن پالم نيز انتقاداتي را به وجود آورد.
رازقي همچنين يادآور شد: از 400 واحد صنعت غذا در استان تنها 70 تا 80 واحد عضو تشكل ها هستند كه اين امر نگران كننده است.
معاون تحقيق و توسعه اتاق بازرگاني شيراز نيز صنعت غذا در فارس را زيربناي بسياري از فعاليت ها دانست و گفت: دفتر استاندارد سازي استان پذیرای پيشنهادهاي شما است و كارگروه ويژه كميسيون غذايي در اتاق بازرگاني نيز فعال بوده است.
يلدا راهدار افزود: شوراي پژوهشي و هسته پژوهشي صنايع تبديلي استان نيز در اين زمينه تشكيل شده و پژوهش هاي كاربردي كه در عرصه صنعت كاربرد داشته باشد در اولويت ما است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =